عضو هیئت مدیره مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی گفت: طلاب باید با ورود به این حوزه و نقش فعال در آن، در جهتدهی حرکت علمی و استفاده از ظرفیتهای آن برای سرمایهگذاری فرهنگی ویژه استفاده کنند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام صفایی، عضو هیئت مدیره مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی در سومین گردهمایی استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران در قم، در ابتدای سخنان خود با اشاره به سخنان رهبری درباره هوش مصنوعی گفت: حضرت آقا در جایی میفرمایند: «امروز هوش مصنوعی با یک شتاب حیرت دهنده ای (دارد پیش میرود)؛ یعنی انسان متحیّر میشود از شتابی که این فنّاوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش می رود... در مسئله ی هوش مصنوعی، بهره بردار بودن امتیاز نیست؛ این فنّاوری لایه های عمیقی دارد که باید بر آن لایه ها مسلّط شد؛ آن لایه ها دست دیگران است» و در سخنی دیگر می فرمایند «جهت گیری حرکت علمی را حوزه ها باید معیّن کنند، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم جهت میدهد».
وی با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی و چگونگی تشکیل آن، گفت: از حدود بیش از ۱۰۰ سال پیش هوش مصنوعی در دنیا مطرح بوده، از حدود ۵۰-۶٠ سال پیش و از زمانی که «آلن تورینگ» مبحث جدیتری درباره هوش مطرح کرد، اینکه هوش یعنی چه؟ (با مبانی و فلسفه خود) این بحث با اتفاق جدیدتری روبرو شد.
حجت الاسلام صفایی افزود: از وقتی که هوش مصنوعی توانست شطرنج باز دنیا را شکست دهد، دوباره اتفاق جدیدی افتاد و همین طور اتفاق های بعدی تا زمان حال که ابزارهای مختلف تولید شد، از خودروهای هوشمند تولید شد تا گوشی همراه که آمد.
عضو هیئت مدیره مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی گفت: مردم ما با گفتگوگرهایی چون چت جی بی تی( chatgpt) با هوش مصنوعی آشنا شدند که امروزه انواع گوناگونی دارد. البته بسیاری از مردم کشور ما با مدلهای مختلف هوش مصنوعی آشنا نیستند و در کشور ما هنوز استفاده نمیشوند.
وی گفت: مسئله این است که هوش مصنوعی به زودی تمام ابعاد زندگی ما و جامعه ما را به طور مستقیم و غیرمستقیم متحول خواهد کرد. با نگاهی به ورود گوشی همراه در این بیست سال و اتفاقاتی که از حضور آن در زندگیها میبینیم، متوجه این امر خواهیم شد، البته این مسیری که گوشی همراه در طی ٢٠ سال طی کرد، هوش مصنوعی در طی ۵ سال و حتی کمتر طی خواهد کرد
حجت الاسلام صفایی در ادامه سخنان خود به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در زندگی پرداخت و گفت: درباره کاربردهای هوش مصنوعی میتوان از کاربرد آن در آینده، در حکمرانی، در خطرات امنیت و ظرفیتهایش نام برد، همچنان که دیدیم چگونه در اغتشاشات و یا تحریمها از آن استفاده کردند.
وی درباره اثر هوش مصنوعی بر شغلها، گفت: در بحث بحران بیکاری و اثرات اقتصادی، به زودی هوش مصنوعی به گونهای عمل خواهد کرد که بسیاری از شغلها از بین خواهد رفت و هوش مصنوعی ارزانتر و جذابتر بسیاری از کارهایی را که ما در جامعه انجام میدهیم، انجام میدهد.
وی درباره رتبه ایران در هوش مصنوعی، گفت: در چند سال گذشته، رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی ۷۵ بود و از نظر کاربرد هوش مصنوعی به ۹۰ و خورده ای رسیده است، یعنی هنوز هوش مصنوعی وارد ایران نشده و مانند پنج- ده سال پیش که گوشی و شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام تازه وارد شدند، هنوز وارد نشده و نتوانسته در جاهای مختلف جامعه و کشور کاربرد داشته باشد.
حجتالاسلام صفایی به بیان چند اصل مهم هوش مصنوعی پرداخت و گفت: علوم رایانه، حیطه اصلی، شبیهسازی، تقلیدگر و بدون روح بودن از اصول اساسی هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی از رشتههای نرمافزار و رایانه است و حیطه اصلی کاربرد هوش مصنوعی این است که وظایفی را که انسان انجام میدهد انجام دهد.
وی افزود: هوش مصنوعی تقلیدگر است، تقلید و شبیهسازی میکند. اگر مؤدب با ما حرف میزند، پشت آن ادب نیست، ادای ادب را در میآورد. این چیزی که الان در اختیار است روحی ندارد، ریاضیات الگوریتمهای برنامهنویسی است، جهشهایی از برنامه نویسی که بشر توانسته در هوش مصنوعی، به جایی برسد که دانشِ تولید دانش را پیدا کند. انسان قبل تر تنها میتوانست دانش را نشر دهد، اما امروزه بشر به دانشی دست یافته که میتواند تولید دانش کند.
وی درباره تفاوت هوش مصنوعی و جستجو، گفت: جستجو از پشت به شما جواب میدهد اما هوش مصنوعی از چیزی که از قبل یاد گرفته، علم جدید برای شما تولید میکند. برای همین ما به ماشین حساب هوش مصنوعی نمیگوییم، چرا که ماشین حساب ۱۰۰ سال هم بگذرد همان کارها را انجام میدهد.
وی درباره ضرورت ورود حوزویان در حوزه هوش مصنوعی گفت: طلاب باید با ورود به این حوزه و حضور نقش فعال در آن، همانگونه که رهبری فرموده در جهتدهی حرکت علمی و استفاده از ظرفیتهای آن برای سرمایهگذاری فرهنگی ویژه استفاده کنند تا مانع اجرای برنامههای تمدن غرب برای تغییر سبک زندگی اسلامی با هوش مصنوعی شوند، چرا که اگر آسیبها و قدرت آن را نشناسند و با آن رودررو نباشند، خطرات بسیاری برای تحقق دین در جامعه به همراه دارد، همان گونه که فرصتهای بسیاری را نیز با خود برای ما خواهد داشت و باید از آن در جهت انتشار تفکر ناب اسلامی استفاده کنیم.
انتهای پیام/
نظر شما