حجتالاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران در استان مازندران گفت: حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بهترین الگو برای پاسخ به وظیفه مسئولیتپذیری در برابر ولایتپذیری و ولایتمداری هستند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران / مازندران، حجتالاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، در جمع حضوری و مجازی کادر و طلاب مدارس علمیه خواهران مازندران، با اشاره به موضوع ولایتمداری در سلوک حضرت زهرا سلاماللهعلیها اظهار کرد: بیشک اصل نیازمندی به الگوی رفتاری برای کنشگری محیطی، امری مسلم و پذیرفته شده در میان همه مکاتب و نظامات تعلم و تربیت دینی و غیردینی است و آنچه صرفا موجب اختلاف و بحث در سطح مکاتب تربیتی شده، در تعریف و تعیین مصدق الگو است؛ لذا این سؤال مطرح میشود که آیا انسان به تنهایی بعنوان یک موجود منفعل از دادههای محدود خود، میتواند بر اساس داشتههای خود به تعریف و تعیین الگو بپردازد و یا اینکه برای رسیدن به سر منزل مقصود، در کنار دادههای محدود علمی خود نیازمند به یک منبع غیر محدود است؟ خالق هستی در پاسخ از این سؤال و با اصل پذیرش این نیازمندی در انسان و جوامع انسانی، تلاش کرده تا در قالب ارسال رسل و آموزههای دینی به این نیاز اساسی انسان پاسخ دهد که از جمله در آیه 20 سوره یس با تمرکز بر عدم وجود نگرش سودانگارانه در الگو مورد تعیین، به تبیین مؤلفههای الگو و رهبر در این مسیر گام بر میدارد.
وی ادامه داد: از انطباق مؤلفههای قرآن در تعیین رهبر و سیره رفتاری حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها به این یقین خواهیم رسید که در عرصه کنشگری محیطی نسبت به اصل نظام سیاسی در قالب ولایتپذیری و ولایتمداری، فاطمه زهرا علیهاسلام میتواند بهترین الگو برای پاسخ به وظیفه مسئولیتپذیری اجتماعی نسبت به رخدادهای محیطی باشد و از جمله جنبههای مهم و قابل الگوپذیری از سیره فاطمه نسبت به مسئولیتپذیری اجتماعی، بذل تمام دادههای مادی و معنوی بخصوص مصروف داشتن شخصیت اجتماعی برای خلق ثروت اجتماعی برای ولی و امام جامعه در مسیر استقرار و حفظ ولایت و نظام سیاسی اجتماعی به ویژه از سوی خواص جامعه است.
حجتالاسلام قائمی تؤکید کرد: با مطالعه جریانهای تحول خواه در جوامع سیاسی، شاهد این نکته خواهیم بود که علیرغم تمام اراده و اتفاق جامعه سیاسی نسبت به نارضایتی از وضع موجود و پذیرش ضرورت گام نهادن در مسیر تغییر وضع موجود و حتا مصروف داشته شدن برخی هزینههای مادی و جانی در پای آرمانهای خود؛ ولی شاهد موفقیت چندانی نخواهیم بود و یا حرکت شروع شده، زود مختوم یا منحرف میشود که شاهد این مدعی میتواند در مطالعه موردی برخی حرکتهای آزادی بخش در جوامع اسلامی در قالب تحولات بیداری اسلامی جستجو کرد؛ هر چند که این شکستها میتواند متأثر از عوامل پیدا و پنهان متعددی باشد ولی بیشک یکی از مهمترین عوامل عدم اقدام نخبگان برای مصروف داشتن ثروت اجتماعی خود برای نهال تحولخواهی بوده است .
وی خاطر نشان کرد: از این رو باید گفت یکی از جنبههایی که فاطمه سلاماللهعلیها در دوران پس از رحلت شهادتگونه نبی رحمت صلواتاللهعلیه برای تحقق تکلیف الهی در روز غدیر بر آن همت گذاشت، مصروف داشتن ثروت اجتماعی خود بعنوان یک نخبه جریان آفرین اجتماعی در آن روز مدینه بود و لذا شاهد آوردههای تاریخی از این منظر هستیم که ضمن اینکه خود به منزل تک تک افراد بعنوان یک موظف در خطاب "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" از دیگر صحابه نیز این درخواست را داشته است و موید این مدعی آن است که ایشان در خطبه خود در مسجد مدینه که همگان به بیانات ایشان نسبت به نقشآفرینی در مسیر تحقق حکومت اسلامی و نقش اسلام در تعالی شخصیت فردی و اجتماعی آنان اشاره داشتهاند، اذعان فرموده؛ لذا این اقدام ایشان را باید گامی در مسیر یادآوری نقش اسلام در تولید شخصیت اجتماعی صحابه و انصار در میان مسلمانان و تذکر نسبت به وظیفه آن در مصروف داشتن این ثروت در پای درخت تازه غرس شده که نیاز به این ثروت دارد دانست.
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در پایان یادآور شد: شاید بتوان این نکته را در تبیین کلام مقام معظم رهبری مدظلهالعالی بر ضروت نقشآفرینی نخبگان در حفظ و ارتقاء حیات و منزلت نظام اسلامی برداشت کرد که اگر در پیچهای مهم و سخت تاریخی، نخبگان بتوانند از سرمایه اجتماعی خود که در بستر نظام سیاسی اسلام کسب نمودهاند را برای حفظ نظام اسلامی مصروف بدارند، دیگر نه کلام این عمار ولی بیجواب خواهد ماند و نه مردم جویای حق در غبار فتنه، معطوف به قرآنهای صامت به نیزه کشیده خواهند شد، انشاءالله که همگان بتوانیم با تأسی از سیره سیاسی_اجتماعی حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها هر آنچه از سرمایه و ثروت اجتماعی در بستر این نظام دینی بدست آورده در مسیر رسیدن به قله تعالی مصروف داریم.
انتهای پیام/
نظر شما