
استاد تفسیر قرآن شهرستان بابل گفت: از نظر اسلام محبت باید در تمام سطوح زندگی و در خانه جریان داشته باشد، چرا که در فرهنگ اسلام مرکزیت با خانه است و قوام این مرکز بر محبت است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، حجت الاسلام علی تیپ، استاد تفسیر قرآن شهرستان بابل در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) بابل با اشاره به موضوع تفاوت سبک زندگی غربی و اسلامی با هدف ایجاد مهارت پاسخگویی به سؤالات و شبهات جامعه اظهار کرد: اسلام در زندگی مشترک حقوقی برای زن و مرد در نظر گرفته که پرداخت نفقه یکی از حقوق زن و تمکین کردن یکی از حقوق مرد است و در زندگی برای حفظ احترام متقابل طرفین باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند؛ محبت جنبههای مختلف گفتاری و رفتاری و قلبی دارد و جاری شدن آن در زندگی عامل ایجاد عشق و از خودگذشتگی است.
وی با مقایسه خانه و خانواده در فرهنگ غرب و اسلام بیان کرد: در فرهنگ اسلام به خانه مسکن گفته میشود، یعنی جایی که محل آرامش و سکینه است و از جمله مواردی که سبب سکینه میگردد داشتن همسر میباشد، پس به خانهای مسکن گویند که زن و شوهر در کنار یکدیگر و با آرامش زندگی کنند، همینطور داشتن خانه وسیع از نشانههای سعادتمندی مرد است، اما در فرهنگ غرب خانه مانند شرکتی است که زوجین از آن به عنوان خوابگاه استفاده میکنند و باید از لحاظ اندازه و صرف انرژی اقتصادی باشد و طرفین با هم در اقتصاد خانواده شریک شوند.
استاد حوزه در ادامه عنوان کرد: هم در اسلام و هم در غرب، لزوم وجود محبت در خانواده برای دوام زندگی مورد تأیید است، اما تفاوت در اجرای آن است؛ از نظر اسلام محبت باید در تمام سطوح زندگی و در خانه جریان داشته باشد اما در فرهنگ غرب معمولاً شادی و محبت را در خارج از خانه صرف میکنند و خانه غالباً محلی برای خواب و استراحت است، به همین دلیل اکثر جشنهای غربی به شکل فستیوال و در خارج از محیط خانه برگزار میشود در صورتیکه جشنهای ما بیشتر در محیط خانه و در جمعهای خانوادگی برگزار میگردد.
وی خاطر نشان کرد: در فرهنگ اسلام مرکزیت با خانه است و قوام این مرکز بر محبت است و محبت تکمیل کننده قانون است، در واقع تداوم زندگی مشترک با رعایت قوانین اسلام به همراه چاشنی محبت امکانپذیر است و محبت در لایه لایهی زندگی به سبک اسلامی نفوذ کرده و جریان دارد.
حجتالاسلام تیپ به مثالی از شهید مطهری در رابطه با مقایسه محبت در خانواده مسلمان و غربی اشاره کرد و ادامه داد: در یک سفره غذای غربی معمولا رنگ و لعاب فراوانی دیده میشود اما غذایی که در سفره قرار دارد چندان مغذی نیست، اما سفره غذای یک فرد روستایی رنگ و لعاب چندانی ندارد در حالی که ارزش غذایی موادی که در آن قرار دارد قابل مقایسه با سفره غربی نیست؛ پس نتیجه اینکه شاید در زندگی غربی به ظاهر شادی و محبت ببینیم اما کیفیت آن پایین است، در صورتیکه ممکن است در یک خانواده مسلمان خیلی بروز محبت قابل لمس نباشد در حالی که این محبت کیفیت بالایی دارد و در لایه لایه زندگی آنها جریان یافته است و به همین دلیل است که آمار طلاق در این دو فرهنگ با هم قابل مقایسه نیست.
انتهای پیام/
نظر شما