دفاع حضرت ابوطالب (علیه السلام) از نهضت جوان و انقلابی پیامبر (صلی الله علیه و آله)، نشانه ایمان خالص او است

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها گفت: دفاع حضرت ابوطالب (علیه السلام) از نهضت جوان و انقلابی پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ارزش های راستین اسلام، نشانه ایمان و عقیده خالص او است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم زینب پیوسته استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها طی گفتگویی بیان کرد: به شهادت تاریخ حضرت ابوطالب (علیه السلام) قسمت اعظم عمرش را در دفاع از اسلام و ارزش‌های راستین آن و نیز پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله) گذرانده است.

وی تصریح کرد: حضرت ابوطالب (علیه السلام) در مسیر دفاع از اسلام، خشم و غضب قبیله خود یعنی قریش را به جان خریده، طعنه ها را پذیرفته و رنج ها و سختی‌های شعب ابی طالب را که در واقع نوعی بایکوت و تحریم سیاسی اقتصادی و فرهنگی قریش علیه نهضت جوان و انقلابی اسلام به رهبری پیامبر (صلی الله علیه و آله) است، تحمل نموده است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: حضرت ابوطالب (علیه‌السلام) در موضع مختلف با گفتارهایی به نثر و شعر حمایت خود را از پیامبر(صلی الله علیه و آله) اعلام داشته و فرزندان خود؛ علی و جعفر را به همراهی پیامبر (صلی الله علیه و آله) تشویق کرده است و تمام سرمایه عمر خود را در گرو آیین و پیامبری نهاده که حقانیت آن را دریافته و در آخرین لحظات زندگی نیز فرزندان و خاندان خود را به حمایت و پشتیبانی از پیامبر وصیت می‌کند.

خانم پیوسته اذعان داشت: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در وفات حضرت ابوطالب (علیه السلام) که تقریبا با وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) هم زمان بود آن چنان اندوهگین می شود که آن سال را عام الحزن نام می نهد.

وی اظهار داشت: اگر صفحات تاریخ زندگی حضرت ابوطالب (علیه السلام) را از نظر بگذرانید، وی چهل و دو سال تمام پیامبر(صلی الله علیه و آله) را یاری نمود و به ویژه در ده سال اخیر زندگانی او که مصادف با بعثت و دعوت آن حضرت بود، جانبازی و فداکاری بیش از حد در راه پیامبر(صلی الله علیه و آله) از خود نشان داد.

استاد حوزه به شبهه شرک حضرت ابوطالب (علیه السلام) پرداخت و افزود: اتهام مشرک بودن حضرت ابوطالب (علیه السلام) با توطئه‌ بخشی از تاریخ، همراه بود که طبق تحلیل تاریخی، از نظر متهم کنندگان و سند سازان، ابوطالب به عنوان یک انسان معمولی مطرح نیست که کفر و ایمان یا شرک و توحیدش قابل توجه باشد. بلکه اگر ابوطالب به چماق تکفیر گرفتار می‌شود به خاطر این که پدر علی است و ضربه زدن به پدر طبیعتاً فرزند را نیز آسیب پذیر می کنند و این همه تهمت و افترا جز در این رابطه، محمل دیگری نمی‌تواند داشته باشد که با تشکیک در خصوص ایمان ابوطالب و حتی پا را فراتر نهادن و تکفیر ابوطالب، باید علی را مورد حمله قرار داد.

خانم پیوسته با استناد به ادله روایی به پاسخ این شبهه پرداخت و اضافه کرد: یگانه عاملی که حضرت ابوطالب (علیه السلام) را تا این حد استوار و پای برجا ساخته بود، همان نیروی ایمان و عقیده خالص او نسبت به ساحت مقدس پیامبر اسلام بوده است.

استاد حوزه با استناد به روایت امام باقر (علیه السلام) مبنی بر اینکه «ایمان ابوطالب بر ایمان بسیاری از مردم ترجیح دارد و امیر مومنان(علیه السلام) دستور می‌داد از طرف وی حج به جا آورند»، بیان کرد: وقتی امام علی (علیه السلام) خبر فوت ابوطالب (علیه السلام) را به پیامبر داد وی سخت گریست و به علی دستور غسل، کفن و دفن را صادر نمود و از خدا برای او طلب مغفرت نمود.

خانم پیوسته گفت: طبق روایت امام سجاد علیه السلام مبنی بر اینکه «در شگفتم که چرا مردم در اخلاص او تردید دارند در صورتی که هیچ زن مسلمانی نباید بعد از گزینش اسلام در حباله شوهر کافر خود بماند و فاطمه بنت اسد از سابقات در اسلام است و از آن زنانی است که خیلی جلوتر به پیامبر ایمان آورد و همین زن مسلمان در نکاح ابوطالب بود تا روزی که وی رخ در نقاب خاک کشید» به اخلاص و ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام تصریح شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha