ماه رمضان، ماه برکت و حکمت‌ برای اهل تفکر و ایمان است

مدیر مدرسه علمیه الزهراء( س) بابل گفت: ماه مبارک رمضان، ماه برکت است و در پس این برکات، حکمت‌هایی برای اهل تفکر و ایمان است چرا که روزه از جمله برنامه‌هایی است که از جانب خداوند متعال برای تعالی انسان قرار داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، خانم فاطمه روحانی راد مدیر مدرسه علمیه الزهرا( سلام‌الله‌علیها) بابل در نشستی به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و با موضوع «حکمت‌های روزه‌داری» با هدف تکریم این ماه و آشنایی هر چه بیشتر با فواید و برکات آن، در جمع طلاب و اساتید این مدرسه اظهار کرد: رمضان از ریشه رمض به معنای داغی سنگ است و شاید علت نامگذاری این ماه مبارک، نخستین شروع آن در داغی هوا بوده باشد.

وی با اشاره به احترامی که علما برای این ماه قائل بودند عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای تعالی انسان‌ها به کار برده شده روزه می‌باشد، ماه مبارک رمضان، ماه برکت است و در پس  این برکات، حکمت‌هایی برای اهل تفکر و ایمان است؛ از جمله یکی از حکمت‌های تعیین زمان خاص برای نخوردن و نیاشامیدن این است که انسان در عمل بی چون و چرا مطیع فرمان الله گردد.

روحانی راد از دیگر حکمت‌های روزه داری را سنجش میزان تقوا دانست و بیان کرد:  انسان با روزه‌داری ظرفیت‌هایی کسب می‌کند که آثار آن بر انسان کاملاً مشخص می‌گردد و این ظرفیت‌ها می‌توانند انسان را در دست‌یابی به تقوا یاری رسانند.

وی در ادامه اشاره کرد: آزمایش اخلاص بندگان یکی دیگر از حکمت‌های روزه‌داری است یعنی عبادات خود را با خداوند متعال معامله کنیم و فقط برای رضای او روزه بگیریم، نه برای نیت‌های دیگر از قبیل تناسب اندام یا بهره‌مندی از فواید روزه و امثالهم که اگر به این نیات روزه گرفته شود صرفاً یک رژیم غذایی به حساب می‌آید و فایده‌ی اخروی به همراه نخواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بابل با بیان روایاتی از معصومین(علیهم‌السلام) اینچنین ادامه داد: از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند «با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید.»( بحار الأنوار : ج ۹۶)

و همچنین از هشام نقل است که هنگامی که از امام صادق(علیه‌السلام) درباره علت تشریع روزه‌ پرسیدند ایشان فرمودند «روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد و این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چرا که اغنیا معمولاً هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خداوند می‌خواهد میان بندگان مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا آنان به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند». (من لا یحضره الفقیه، ج 2)

وی در راستای بیان حکمت‌های روزه داری به موضوع آثار گناه در انسان اشاره کرده و خاطر نشان کرد: روزه سبب می‌شود زمینه توبه در انسان بوجود آید و آثار منفی گناه از وجود انسان زدوده شود و این از برکات اخروی روزه است و آنچه که مسلم بوده این است که از مهم‌ترین حکمت‌ها و فلسفه‌های روزه، حصول تقوا است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha