
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در نشست علمی «تحلیل ضرورت و تأثیر مرجعیت زنان در پاسخگویی به مسائل ویژه بانوان» با تأکید بر ضرورت ارتقای جایگاه علمی بانوان در حوزههای علمیه، اظهار داشت: حوزههای علمیه خواهران باید به مرجع علمی و مشورتی در مسائل زنان و خانواده تبدیل شوند. وی با اشاره به چالشهای اجتماعی در پذیرش مرجعیت علمی بانوان، بر لزوم تربیت بانوان فقیه و مجتهده و توسعه نشستهای اجتهادی ویژه تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین عبداللهینژاد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در نشست علمی «تحلیل ضرورت و تأثیر مرجعیت زنان در پاسخگویی به مسائل ویژه بانوان»، با تأکید بر جایگاه علمی بانوان در حوزههای علمیه، اظهار داشت: حوزههای علمیه خواهران باید به نقطهای برسند که مرجع علمی و مشورتی در مسائل زنان و خانواده باشند و پاسخگوی نیازهای دینی، اجتماعی و فرهنگی بانوان در جامعه باشند.
وی با اشاره به نقش دانش آموختگان سطوح عالی حوزه در پیشبرد اهداف علمی و آموزشی، بیان کرد: حفظ و توسعه بنیه علمی حوزه علمیه به دانشآموختگان آن بستگی دارد. بانوانی که مدارج عالی تحصیلی را طی کردهاند، باید در مسیر اجتهاد و پژوهش نقشآفرینی کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به موانع ذهنی و اجتماعی در پذیرش مرجعیت علمی بانوان گفت: یکی از چالشهای پیش روی مرجعیت علمی بانوان، برخی باورهای اجتماعی است که گاهی حتی در میان خود بانوان نیز مشاهده میشود. این امر نشاندهنده ضرورت فعالیتهای علمی و پژوهشی هدفمند برای تقویت اعتماد عمومی به توانمندیهای علمی بانوان است. حوزههای علمیه خواهران میتوانند با ارائه آموزشهای تخصصی، تربیت بانوان فقیه و محقق و همچنین معرفی الگوهای موفق، نقش مؤثری در اصلاح این نگرش ایفا کنند.
ایشان تصریح کرد: ارتقای جایگاه علمی بانوان طلبه، نهتنها موجب توانمندسازی آنان میشود، بلکه به تقویت بنیان علمی جامعه و ارائه پاسخهای دقیقتر و تخصصیتر در حوزه مسائل زنان کمک خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین عبداللهینژاد با اشاره به دیدگاههای مختلف فقهی درباره مرجعیت زنان، اظهار داشت: مسئله مرجعیت فقهی بانوان از دیرباز مورد بحث بوده است. برخی فقها شرط مرد بودن را برای مرجع تقلید ضروری دانستهاند، اما دیدگاههایی نیز وجود دارد که مرجعیت زنان را در حوزه مسائل ویژه بانوان امکانپذیر میداند.
وی با تأکید بر لزوم توسعه نشستهای اجتهادی ویژه بانوان در حوزههای علمیه افزود: پیش از بحث در مورد مرجعیت تقلید بانوان، باید ظرفیت علمی آنان را در حوزه اجتهاد تقویت کنیم. بانوان طلبه باید ملکه اجتهاد داشته باشند تا بتوانند بهصورت مستقل در مسائل دینی و اجتماعی اظهار نظر کنند.
حجتالاسلام عبداللهینژاد در بخش پایانی نشست، با تأکید بر ضرورت توسعه مرجعیت علمی بانوان، راهکارهایی را برای تقویت این جایگاه ارائه کرد.
وی بر ایجاد دورههای اجتهادی ویژه بانوان و برگزاری درسهای خارج فقه و اصول با حضور اساتید برجسته تأکید کرد. همچنین، حمایت از پژوهشهای علمی بانوان طلبه و فراهمسازی بسترهای لازم برای تولید مقالات و تحقیقات فقهی و اجتماعی را از جمله اقدامات ضروری دانست. تقویت نشستهای آزاداندیشی و مناظرات علمی و افزایش مشارکت بانوان در مباحث علمی، از دیگر راهکارهای پیشنهادی وی بود. در نهایت، افزایش حضور بانوان در مناصب علمی و اجرایی و ایجاد فرصتهای بیشتر برای بانوان مجتهده در عرصههای تصمیمگیری علمی و فقهی، از جمله مواردی بود که بر ضرورت آن تأکید شد.
در پایان این نشست، حاضرین به بحث و تبادل نظر پیرامون چالشها و فرصتهای پیش روی مرجعیت علمی بانوان پرداختند.
انتهای پیام/
نظر شما