راه‌های تقرب الهی در محضر استاد

استاد حوزه و دانشگاه در پنجمین جلسه اخلاق خود که در حوزه علمیه فاطمیه سلام الله علیها برگزار شد، مواردی دیگر از راه‌های تقرب الهی را تبیین کرد و چگونه رسیدن به آن را برای حضار تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/کهگیلویه و بریراحمد، حجت الاسلام و المسلمین اندرزیان استاد حوزه و دانشگاه در پنجمین جلسه هفتگی اخلاق در حوزه علمیه فاطمیه (س) که در در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برگزار شد گفت: ایمان به خدا، توجه به معاد و قیامت، خوف از خدا و امید به خدا، چهار راه تقرب الهی هستند.
 استاد اندرزیان بیان کرد: پنجمین راه تقرب الهی استغفار و توبه است، پشیمانی بر گذشته، عزم بر ترک گناه در مدت‌ عمر، ادا کردن حقوق مردم، قضا کردن هر واجبی که فوت شده، گداختن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید. و الم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده، ۶شرط توبه حقیقی هستند.
 وی اظهار داشت: گناه انسان را زنجیر می‌کند ما انسان‌ها در چهاردیواری دنیا در بند هستیم و اگر بخواهیم از این بند رهایی یابیم باید استغفار کنیم.
وی افزود: استغفار آثار و برکات دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به زیاد شدن مال و فرزندان اشاره کرد، کسی که خالصانه از درگاه خداوند توبه جوید به مثابه این است که اصلا گناه نکرده است، ما باید حتی از عبادات و خدماتی که خالصانه نبوده‌اند نیز استغفار بجوییم.
 وی در ادامه بیان کرد: انفاق خالصانه در راه خدا نیز ششمین راه تقرب الهی است که این انفاق گاهی باید آشکارا و گاهی مخفیانه باشد.
انفاق آشکار برای زمانی است که می‌خواهیم دیگران را تشویق به انفاق کنیم.
 وی افزود: هفتمین راه تقرب الهی، پیروی از آیات قرآن است. باید آیات قرآن را بخوانیم ، گوش فرا دهیم و به آنها عمل کنیم، قرائتی که با تدبر همراه نباشد، خیری در آن حاصل نخواهد شد.
استاد اندرزیان گفت: تقوا و پرهیزگاری هشتمین راه تقرب الهی است، بهشت و آخرت مختص انسان‌های با تقواست. راه ما باید راه اهل‌بیت‌(ع) و منزلت ما عشق به خدا باشد که توشه این راه و رسیدن به این منزلت تقواست.
تقوا به معنای خودنگهداری است. ما دو نوع خود داریم که یک خود حیوانی و شیطانی است و خود دیگر خود الهی و ملکوتی است.

وی بیان کرد: اصل تقوا یعنی مواظب خود باشیم تا آلوده نشویم، کسی که امروزش بدتر از دیروزش باشد بدبخت است و کسی که امروزش مساوی دیروزش باشد هبوط کرده است باید توجه و موظبت کنیم که امروزمان یک درجه از دیروزمان بالاتر و برتر باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha