کمبود وقت شایع‌ترین مانع مطالعه و تحقیق است

استاد حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان مازندران گفت: کمبود وقت شایع‌ترین مانع مطالعه و تحقیق است و باید آسیب‌شناسی شده و علل کمبود وقت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، حجت‌الاسلام امین کیانی‌منش استاد حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان مازندران در کارگاه مهارت‌های تحصیلی و مطالعه در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا( سلام‌الله‌علیها) بابل اظهار کرد: طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده یکی از موانع مطالعه و تحقیق کمبود وقت است که باید مورد آسیب‌شناسی و بررسی قرار گیرد و علل آن روشن شود.

وی ادامه داد: از شایع‌ترین علل کمبود وقت که امروزه بیشتر افراد با آن درگیر هستند، عدم مدیریت زمان و داشتن برنامه‌ریزی مناسب است، زیرا وقتی به سیره افراد موفق چه در زمینه کار و چه در شاخه‌های مختلف علمی و پژوهشی نگاه می‌کنیم وقت را طلا دانسته و برای کوچکترین اوقات خود نیز برنامه‌ریزی داشتند در صورتیکه امروزه بسیاری از جوانان سرمایه‌ی عمر خویش را با گذراندن در صفحات مختلف مجازی تلف می‌کنند و همین سبب می‌شود که برای انجام کارهای مفید وقت کافی نداشته باشند.

استاد حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان مازندران، اولویت بندی نکردن امور و نداشتن هدف و انگیزه را از دیگر عوامل کمبود وقت برشمرد و اشاره کرد: دو عامل سبب می‌شود که انسان انگیزه خود را برای مطالعه از دست بدهد یکی انتخاب اشتباه مسیر یا همان رشته تحصیلی و دیگری عدم آگاهی نسبت به مهارت مطالعه که سبب می‌شود در مدت کوتاهی هر چه را که آموخته به سرعت فراموش کند و همین فراموشی‌های مکرر اعتماد بنفس را کاهش می‌دهد و سبب بی انگیزه شدن فرد نسبت به مطالعه و یادگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام کیانی‌منش با اشاره به اینکه روش‌های صحیح مطالعه زمان آن‌را کاهش و میزان یادگیری را افزایش می‌دهد گفت: پیش مطالعه شاهراهی برای یادگیری و تثبیت درس است در واقع هدف اصلی طلبه از حضور در کلاس باید تثبیت، تایید و تکمیل مطالب علمی باشد نه یادگیری کامل مطالب از استاد، همچنین در علم روز ثابت شده که اگر مطالبی را که در طول روز آموزش داده‌ می‌شود در همان‌روز مطالعه شوند در حافظه بلند مدت ثبت می‌گردد در غیر این صورت ۷۰ درصد مطالب از حافظه پاک خواهد شد و برای یادگیری مجدد آن‌ها باید زمان زیادی صرف کرد.

وی درباره فرهنگ مباحثه در حوزه‌های علمیه عنوان کرد: فرهنگ مباحثه کمک بزرگی به یادگیری مطالب می‌کند و مباحثه‌ی مطلوب آنست که فرد قبل از حضور در جلسه مباحثه حتما مطالعه داشته باشد و اینکه همه‌ی اعضا گروه باید در تدریس مشارکت داشته باشند زیرا یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری آموزش مطالب به دیگران است که سبب تثبیت بحث در حافظه می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha