معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان خوزستان گفت: حوزههای علمیه خواهران با تأکید بر فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر «بلاغ مبین»، تربیت نیروهای کارآمد و مهذب را برای رساندن پیام روشن دین به جامعه، وظیفه اصلی خود میدانند که این تربیت شامل تقویت بنیه علمی، تهذیب نفس، ورود به عرصه اجتماع برای پاسخگویی به شبهات و استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم فاطمه مطوس، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان خوزستان در گفتوگویی با اشاره به تبیین پیام مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم و وظیفه حوزه علمیه خواهران، اساتید و طلاب خواهر، اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران در راستای فرمایشات رهبر فرزانه درچند محور میتواند نقش مؤثری ایفا کند از جمله؛ مجهز شدن به سلاح علم و تقویت بنیه علمی طلاب، ورود در عرصه اجتماع و ارتباط با مردم جهت پاسخگویی به شبهات ومسائل روز، اهتمام جدی در زمینه تهذیب نفس و اخلاق طلاب، استفاده هوشمندانه از ابزارهای نوین در تدریس و تبلیغ و ورود فعالانه در عرصه فضای مجازی.
مشروح گفتوگو در ادامه تقدیم علاقه مندان میشود.
ـ همانطور که حضرت آقا فرمودند، مهمترین وظیفة حوزه «بلاغ مبین» است و لازمه انجام این وظیفه تربیت نیروی مهذب و کارآمد است، باتوجه به سخنان رهبری، در راستای اجرای این مهم، چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر نقش محوری حوزههای علمیه در «بلاغ مبین»، یعنی «رساندن پیام روشن و کامل دین» تأکید فرمودهاند.
ایشان تحقق این مأموریت را منوط به تربیت نیروهای مهذب، بصیر، کارآمد، زمانشناس و اهل عمل دانستهاند بنابراین بنظر میرسد برای تحقق این هدف راهبردی، اقدامات زیر در دو محور «تربیت فردی و ارتقاء مهارتهای عملی و اجتماعی طلاب» میتواند راهگشا باشد.
محور تربیت فردی؛ تهذیب نفس و مراقبت اخلاقی و تقویت روحیه مجاهدت و مسئولیتپذیری و مهارتهای عملی؛ توانمندسازی علمی برای تبلیغ مؤثر و استفاده از فناوریهای نوین برای تبلیغ را شامل میشود.
ـ همانطور که رهبری فرمودند، آشنایی با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها از ضروریات طراحی و تنظیم نظامات اجتماعی است، برای انجام این امر حوزه علمیه خواهران چه وظیفهای دارد؟ آیا تدریس در رشتههای مرتبط در دانشگاه می تواند این مهم را به سرانجام برساند؟
باید عرض کرد که وظایف حوزههای علمیه فراتر از تدریس در دانشگاهها است که به ذکر چند مورد میپردازیم؛ اول حوزه علمیه باید نیروهایی تربیت کند که توان طراحی «نظام فرهنگی، تعلیموتربیت، اقتصاد مقاومتی، الگوی مصرف و عدالت اجتماعی» را از دل معارف دینی داشته باشند، دوم تربیت طلابی که فقیه باشند و نیز آشنا با مبانی معرفتی علوم مدرن، سوم تأسیس و تقویت رشتههای میانرشتهای فقهی دانشگاهی مانند فقه و اقتصاد، فقه و تربیت، فقه و سیاست، فقه و محیط زیست و...، چهارم طراحی رشتههایی با نهاد مرجعیت فقه در موضوعات نوظهور، پنجم برقراری ارتباط منسجم و بلندمدت با نهادهای علمی بینالمللی و ششم تشکیل اتاقهای فکر و کرسیهای نظریهپردازی مشترک با دانشگاهها.
ـ با توجه به اینکه در پیام رهبر انقلاب «تشکیل حوزه های علمیه بانوان، ابتکار مهم و اثر گذار» عنوان شده، وظیفه ما در این راستا و افق پیشرو چیست؟
فرمایش رهبر فرزانه بیانگر آن است که حضور زنان در عرصه علم دینی، نهتنها ضروری بلکه تمدنساز است.
معظمله در دیدارهای مختلف، نقش بانوان طلبه را در دو حوزهی تربیتی و تمدنی برجسته دانستهاند و در پرتو این نگاه راهبردی، حوزه علمیه خواهران مسئولیتها و چشماندازهایی دارد که فراتر از آموزش سنتی فقه و تفسیر است که در این راستا میتوان اهداف و وظایف پیشرو اشاره کرد:
اول: تربیت بانوی مؤمن، فقیه، مهذب و اثرگذار؛ نه صرفاً آموزش علمی، بلکه تربیت شخصیت جامعالاطراف و مسئول در قبال جامعه؛
دوم: تأکید بر تهذیب نفس، مهارت تربیت نسل، و قدرت بیان مفاهیم دینی؛
سوم: ورود در عرصههای تخصصی مسائل زنان و خانواده؛ فقه زن، حقوق زن، فقه خانواده، تعلیم و تربیت کودک، مشاوره اسلامی؛
چهارم: نقد جریانهای فمینیستی وارداتی و ارائه نظریه اسلامی زن؛
پنجم: تولید محتوای فکری و دینی برای دفاع از کرامت و هویت زن مسلمان فعالیت علمی و تبلیغی با رویکرد جهاد تبیین؛
ششم: نقشآفرینی تمدنی بانوان طلبه در گام دوم انقلاب؛
هفتم: مشارکت در تدوین الگوی اسلامی، ایرانی سبک زندگی؛
هشتم: تقویت نهاد مادری، همسری و خانوادهمحوری با تحلیل عمیق دینی
و مورد نهم: پرورش نسل جدید بانوان اندیشمند برای اداره بخشهایی از جامعه اسلامی که میتواند مؤثر و مفید واقع شود.
انتهای پیام/
نظر شما