
معاون فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه الغدیر تهران گفت: حوزه خواهران، پیشران تمدّن اسلامیِ زنانه است که خواهران با تمسک به روحیه جهادی، تحول در روشها و تقویت پیوند با مردم، میتوانند بانوان عالمه مجاهد تربیت کنند که در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی پیشرو باشند و با نوآوری در فقه زن و خانواده، نظامات اجتماعیِ اسلامی را تکمیل و در جبهه جنگ نرم، به عنوان سربازان خطشکنِ فرهنگی ایفای نقش کنند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، خانم ابراهیمی عرب، معاون فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه الغدیر تهران در گفتوگویی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: حوزه علمیّه خواهران، اساتید و طلاب باید با محوریت تربیت نیروی انقلابی، متعهد و کارآمد، نقش خود را در پیشبرد اهداف نظام اسلامی ایفا کنند.
وظایف حوزه علمیّه خواهران در مأموریتهای کلان
وی افزود: «وظایف حوزه علمیّه خواهران در مأموریتهای کلان» به عنوان یک نهاد فرهنگی-تربیتی بر اساس پنج سرفصل رهبری را میتوان به شرح ذیل ترسیم نمود؛ تبدیل شدن به پایگاه علمیِ زنان مجتهد و محقق در علوم اسلامی(فقه، اصول، کلام، تفسیر، فلسفه)؛ تربیت مبلّغان و مربیان مهذّب برای هدایت فکری و اخلاقی جامعه زنان و خانواده؛ حضور فعال در جبهه مقابله با جنگ نرم دشمن(شبههزدایی، تولید محتوای دینی، پاسخگویی به سؤالات روز)؛ مشارکت در طراحی نظامات اجتماعیِ زنانه(خانواده، تربیت فرزند، اشتغال، فعالیتهای فرهنگی ـ اجتماعی) براساس مبانی اسلامی؛ نوآوری در ترویج سبک زندگی اسلامیِ زنانه و ارائه الگوهای عملی برای نسل جوان.
خانم ابراهیمی عرب بیان کرد: در بحث تحول در برنامههای آموزشی مواردی چون بازنگری در متون درسی با اولویتدهی به موضوعات مبتلابه جامعه زنان(مانند فقه خانواده، حقوق زن، اخلاق اجتماعی)؛ ایجاد کارگروههای تخصصی برای پژوهش در مسائل جدید(فضای مجازی، تحولات فمینیستی، چالشهای تربیتی نسل جدید) و تقویت درسهای تفسیر و معارف قرآنی به عنوان پایه اصلی فهم دین، از اولویتهاست.
وی گفت: تقویت ارتباط با جامعه را میتوان با برگزاری گفتمانهای دینی با حضور بانوان فرهیخته و نخبگان حوزوی؛ راهاندازی پویشهای تبلیغی ـ تربیتی در مساجد، دانشگاهها و فضای مجازی؛ تولید محتوای جذاب و اثرگذار در قالب کتاب، پادکست، کلیپهای آموزشی و شبکههای اجتماعی پیشنهاد داد. از وظایف اساتید حوزه خواهران تربیت طلبه انقلابی و مسئولیتپذیر است و طلابی پرورش یابند که علاوه بر تسلط علمی، دغدغه اجتماعی و انقلابی داشته باشند. تبیین پیوند فقه با مسائل روز(مانند حقوق زن در اسلام، اقتصاد خانواده، اخلاق دیجیتال) نیز یکی دیگر از وظایف اساتید حوزه روششناسی تدریس و پژوهش است که با استفاده از شیوههای نوین آموزش (مطالعه موردی، مناظرههای علمی، نقد اندیشههای غربی) و تشویق طلاب به پژوهشهای میدانی درباره مسائل زنان و خانواده بپردازند و خود اساتید نیز الگوی عملیِ زن مسلمانِ متعهد باشند(تقوا، سادهزیستی، روحیه جهادی).
توصیه به تحصیل علم همراه با عمل و مجاهدت
معاون فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه الغدیر تهران اظهار کرد: در وظایف طلاب حوزه خواهران نیز توصیه به تحصیل علم همراه با عمل و مجاهدت میگردد، به این معنی که برای تبدیل شدن به فقیهِ زمانشناس(آشنایی با علوم انسانی، مسائل سیاسی-اجتماعی روز) تلاش و مهارتهای تبلیغی و رسانهای برای تأثیرگذاری در فضای مجازی و واقعی را تقویت نمایند. از دیگر وظایف طلاب، مشارکت در جبهههای فرهنگی است که با حضور فعّال در مدارس، دانشگاهها و محافل زنانه برای ترویج معارف ناب اسلامی و مقابله با شبهات فمینیستی و تهاجم فرهنگی غرب با استدلالهای محکم و منطقی با این امر میپردازند. اخلاقمداری و روحیه انقلابی با پرهیز از تجملگرایی و دنیازدگی و حفظ سادهزیستی به عنوان طلبه انقلابی و الگو شدن در تربیت خانوادگی، فعالیتهای اجتماعی و مدیریت زمان بین تحصیل و مسئولیتهای فردی شکل میگیرد.
حوزه خواهران، پیشران تمدّن اسلامیِ زنانه
وی افزود: حوزه خواهران، پیشران تمدّن اسلامیِ زنانه است که خواهران با تمسک به روحیه جهادی، تحول در روشها و تقویت پیوند با مردم، میتوانند بانوان عالمه مجاهد تربیت کند که در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی پیشرو باشند و با نوآوری در فقه زن و خانواده، نظامات اجتماعیِ اسلامی را تکمیل کند و در جبهه جنگ نرم، به عنوان سربازان خطشکنِ فرهنگی ایفای نقش کنند. رهبر معظم انقلاب در این پیام، حوزه را به پویایی، مردمداری و آیندهنگری فراخواندهاند، حوزه خواهران نیز باید با الهام از این بیانیه، نقش تاریخی خود در تمدّنسازی اسلامی را بهخوبی ایفا کند.
خانم ابراهیمی عرب گفت: در راستای تحقق «بلاغ مبین» به عنوان محوریترین وظیفه حوزه علمیّه - آنچنان که رهبر معظم انقلاب تصریح فرمودند - و با تأکید بر ضرورت تربیت نیروی مهذّب و کارآمد، حوزه علمیّه خواهران میتواند با اجرای برنامههای نظاممند و تحوّلآفرین، گامهای اساسی در این مسیر بردارد.
وی افزود: با توجه به تجربه سالها حضور در فضای حوزوی، میتوان پیشنهادات اجرایی ارائه داد که میتوان به مواردی اشاره کرد چون؛ طراحی «سامانه تربیت مبلّغ مهذّب» با چهار محور اصلی در اصلاح ساختار آموزشی با تدوین سرفصلهای مهارتمحور با ایجاد درسهای اجباری(فن بیان، روشهای اقناع، روانشناسی ارتباطات، آشنایی با مکاتب فکری معاصر) و کارگاههای عملی مناظره و پاسخ به شبهات با محوریت مسائل زنان و خانواده. تغییر شیوه ارزشیابی با جایگزینی بخشی از امتحانات کتبی با «ارزیابی میدانی»(اجرای برنامههای تبلیغی در مساجد و مراکز فرهنگی)، نظام استاد ـ شاگردی هدفمند با طرح «پارلمان یا تبلیغ» که در آن هر استاد با ۵ طلبه به صورت هفتگی جلسات عملی برگزار کند و میتواند با موضوعات نقد عملکرد تبلیغی، تحلیل پیامهای روز، تمرین پاسخگویی به سؤالات چالشی باشد، پایش و بهروزرسانی محتوایی که با رصدخانه شبهات به شیوه تشکیل تیمهای تخصصی برای رصد شبهات روز در فضای مجازی و رسانهای و تولید هفتگی «بستههای پاسخ» با سه سطح مختلف(کارشناسی، عمومی، خلاصهی شبکهای) انجام شود و توجه به تربیت اخلاقی عملی که با طرح «مهذّبسازی مشارکتی» به شیوه تشکیل حلقههای اخلاقی با نظارت مربیان مجرب و اجرای «طرح الگوسازی عملی» با معرفی شخصیتهای موفق تبلیغی زن به انجام میرسد.
ایجاد «نظام جامع مهارتآموزی تبلیغی» با برپایی «مدرسه تخصصی تبلیغ»
معاون فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه الغدیر تهران بیان کرد: ایجاد «نظام جامع مهارتآموزی تبلیغی» با برپایی «مدرسه تخصصی تبلیغ» با دورههای فشرده ۶ ماهه(با گرایشهای تبلیغ کودک و نوجوان، تبلیغ دانشگاهی، تبلیغ رسانهای و تبلیغ بینالملل) و همچنین بانک اطلاعاتی تجربیات به وسیله مستندسازی تجربیات موفق مبلّغان پیشکسوت و تولید «نقشه راه تبلیغ» برای مناطق مختلف کشور را میتوان به انجام رساند. راهاندازی «پروژه بلاغ دیجیتال» با گروههای تخصصی فضای مجازی به همراه آموزش تولید محتوای حرفهای (موشن گرافیک، پادکست، کلیپهای کوتاه) و راهاندازی اپلیکیشن تخصصی پاسخ به سؤالات دینی بانوان به همراه راهبرد محتوایی(تولید ۷۰% محتوا به صورت پیشدستانه(نه صرفاً پاسخ به شبهات) و تمرکز بر موضوعات سبک زندگی اسلامی، حقوق زن در اسلام، خانواده متعالی) اجرای «طرح پیوند حوزه و جامعه» با برنامههای میدانی نظیر هر طلبه موظف به اجرای حداقل ۱۰ برنامه تبلیغی در سال در مراکز (مدارس، دانشگاهها، پایگاههای بسیج و محیطهای کاری بانوان) است.
وی افزود: تقویت بنیه علمی تخصصی به همراه آموزشهای تخصصی مانند روششناسی نقد فمینیسم و روانشناسی زن و جامعهشناسی خانواده نیز از اهم مباحث است و تولید آثار مرجع نظیر تدوین «دائرةالمعارف زن و خانواده» با رویکرد اسلامی و تألیف «منشور تبلیغ حوزهی خواهران» و ایجاد یک نظام انگیزشی و حمایتی با تشویق مبلّغان موفق (اعطای نشان «بلاغ مبین) و ایجاد صندوق حمایت از طرحهای نوآورانه تبلیغی نیز نقش مؤثری دارد. اعطای تسهیلات ویژه مانند اعطای بورسیه تحصیلی به طلاب فعال در عرصه تبلیغ و اولویت استخدام در مراکز فرهنگی برای فارغالتحصیلان ممتاز نیز از مشوقها محسوب میشود.
حوزه خواهران از نظام سنتی صرفاً آموزشی به ساختار مهارتمحور تربیتی تغییر رویه دهد
خانم ابراهیمی عرب گفت: بنابراین برای تحقق «بلاغ مبین» به شیوه مطلوب رهبری، حوزه خواهران باید از نظام سنتی صرفاً آموزشی به ساختار مهارتمحور تربیتی تغییر رویه دهد؛ تبلیغ را به عنوان یک تخصص حرفهای نگاه کند نه فعالیت جنبی؛ با رویکرد پیشدستانه به جای واکنشی، در فضای فکری جامعه تأثیر بگذارد؛ ارتباط حوزه و مردم را از حالت رسمی به پیوند عاطفی-فکری ارتقاء دهد. این برنامهها زمانی اثربخش خواهد بود که با همراهی مراجع تقلید و اساتید برجسته همراه شود و بودجهریزی مناسبی از سوی نهادهای مرتبط صورت پذیرد و ارادهی جهادی در مدیران و طلاب به وجود آید.
وی با اشاره به سخن رهبری که فرمودند: «آشنایی حوزه با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها از ضروریات طراحی و تنطیم نظامات اجتماعی است»، بیان کرد: با تأکید بر فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت آشنایی حوزه با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها برای طراحی نظامات اجتماعی، حوزه علمیّه خواهران باید نقش فعالتری در این عرصه ایفا کند و صرف تدریس در دانشگاهها نمیتواند این مهم را محقق سازد، بلکه نیازمند برنامهریزی نظاممند و چندبعدی است؛ وظایف کلان حوزه در این زمینه ایجاد «مرکز مطالعات میانرشتهای اسلامی» است که با تشکیل تیمهای پژوهشی متشکل از فقهاء و اصولیان حوزه، متخصصان علوم انسانی از دانشگاه، کارشناسان مسائل اجتماعی است که بازخوانی نظریات علوم انسانی غربی با مبانی اسلامی و طراحی الگوهای بومی برای مسائل زنان و خانواده راهگشاست.
راهاندازی نظام ارتباط ساختاری حوزه و دانشگاه
خانم ابراهیمی عرب افزود: راهاندازی «نظام ارتباط ساختاری حوزه-دانشگاه» با ایجاد سازوکارهای رسمی مانند تفاهمنامههای مشترک پژوهشی با کمیتههای مشترک حل مسائل اجتماعی و همایشهای سالانه با محوریت چالشهای جامعه زنان خواهد بود. برنامههای عملیاتی حوزه خواهران با تحول در برنامههای درسی مانند افزودن واحدهای اجباری روششناسی پژوهشهای میانرشتهای و نقد مبانی علوم انسانی غربی و آشنایی با نظامات اجتماعی مدرن باشد. همچنین ایجاد گرایشهای تخصصی، فقه و حقوق زن، روانشناسی اسلامی خانواده، اقتصاد اسلامی خانوار، طرحهای پژوهشی کاربردی با اجرای پروژههایی مانند الگوی اسلامی اشتغال بانوان، نظام تربیت کودک در خانواده مسلمان، سبک زندگی زن مسلمان در عصر دیجیتال نیز از ضروریات است.
وی اظهار کرد: راهاندازی «کلینیکهای اجتماعی» با ایجاد مراکز مشاورهای که توسط فقیهان و روانشناسان به صورت مشترک اداره شود و به حل مسائل عینی خانوادهها بپردازد و حضور در نهادهای سیاستگذار با مشارکت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی(کمیسیونهای مرتبط) و نهادهای قانونگذاری خانواده را میتوان اشاره نمود. از الزامات اجرایی نیز تغییر نگرش مدیریتی و تبدیل حوزه از نهاد صرفاً آموزشی به پژوهشگاه اجتماعی و توانمندسازی طلاب با آموزش روشهای تحقیق مدرن و تقویت زبانهای خارجی برای مطالعه منابع روز؛ تأمین منابع مالی با ایجاد «صندوق پژوهشهای اجتماعی» و جذب حمایتهای نهادهای سیاستگذار نیز از راهکارهای پیشنهادی است. بنابراین همکاری حوزه و دانشگاه باید از سطح تدریس فردی فراتر رفته و به تعامل نهادی تبدیل شود و حوزه خواهران میتواند با تربیت نیروهای چندبعدی(مسلط به فقه و علوم انسانی) و ایجاد ساختارهای پژوهشی مشترک به تولید نظریههای اسلامی کاربردی بپردازد و به طراح نظامات اجتماعی اسلامی تبدیل شود، نه صرفاً ناظر و منتقد نظریات غربی باشد و این مسیر نیازمند عزم جهادی مدیران و طلاب است تا حوزه به پژوهشگاه تمدنساز اسلامی ارتقا یابد.
حوزه خواهران مکلف به ایفای نقش بیبدیل در تربیت نسل جدید بانوان عالمه انقلابی
معاون فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه الغدیر تهران با اشاره به پیام رهبر انقلاب که درباره حوزه خواهران فرمودند: «تشکیل حوزههای علمیه بانوان، ابتکار مهم و اثرگذار بوده»، گفت: با عنایت به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت تأسیس حوزه علمیّه خواهران به عنوان «ابتکار مهم و اثرگذار» این نهاد مکلف به ایفای نقش بیبدیل در تربیت نسل جدید بانوان عالمه انقلابی است.
وی بیان کرد: وظایف و افق پیش رو را میتوان در قالب چند محور اصلی تبیین نمود که از آن جمله میتوان به تحول کیفی در نظام آموزشی با طراحی رشتههای تخصصی و پژوهشهای کاربردی و تمدّن ساز و تولید ادبیات علمی مرجع با تدوین دانشنامه جامع زن مسلمان و انتشار فصلنامههای تخصصی بینالمللی و نظام مهارتآموزی چندسطحی و راهاندازی شبکه سراسری مبلّغات مانند استقرار حداقل یک مبلّغ حرفهای در هر شهرستان در هر گرایش تبلیغی و تأسیس مراکز خدمات اجتماعی مانند کلینیکهای مشاورهی دینی و خانههای هدایت خانواده، فعالیتهای بینالمللی با تربیت مبلّغان چندزبانه و راهاندازی پلتفرمهای مجازی جهانی و الگوسازی تربیتی و علمی و طرح بانوی تراز انقلاب اسلامی و معرفی سالانه الگوهای برتر در علمآموزی، اخلاقمداری و مسئولیتپذیری اجتماعی اشاره کرد.
حوزه علمیّه خواهران باید در دهه پیشرو، به قطب علمی مرجع در مسائل زنان تبدیل شود
خانم ابراهیمی عرب گفت: حوزه علمیّه خواهران باید در دهه پیشرو، به قطب علمی مرجع در مسائل زنان تبدیل شود که هم پاسخگوی نیازهای داخلی و هم صدای اسلام ناب در مجامع بینالمللی باشد و هم طراح نظامات اجتماعی اسلامی برای جامعه زنان گردد، همچنین حفظ اصالتهای حوزوی همراه با نوآوریهای روشی با توجه به تنوع استعدادها و تفاوتهای فردی و پیوند دائمی بین «علم» و «عمل» با تأکید بر «مردمگرایی» و «مسئلهمحوری» از اهم اهداف پیش روست «وَذلِکَ دینُ القَیِّمَةِ»؛ این است دین استوار؛ حوزه خواهران با حرکت بر این مسیر میتواند به الگوی جهانی زن مسلمان متعهد و عالم تبدیل شود.
انتهای پیام/
نظر شما