
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل پیرامون منشور روحانیت گفت: «بلاغ مبین» زمانی محقق میشود که حوزه «زبان جامعه» را بشناسد و «مسائل واقعی» آن را درک کرده و پاسخ گوید. در شرایط کنونی، جامعه نیاز به طلبه مهذّب و کارآمدی دارد که همپای تحصیل تخصصی خود در حوزه علمیه، کتاب جامعه را نیز دقیق بخواند و بتواند معارف ناب اسلامی را در قالب الگوهای عملیِ جذاب و مفید، به قلبها منتقل کند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ اردبیل، حجتالاسلام رسول خواسته، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل در گفتوگویی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: تحول در نظام آموزشی و تربیتی حوزههای علمیه خواهران به گونهای که منجر به تقویت علمی و معنوی طلاب خواهر شود، جز با بازنگری در سرفصلها و متون درسی حوزه علمیه خواهران انجام نمیشود.
دروس حوزه های علمیه خواهران باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد
وی گفت: دروس حوزه علمیه خواهران باید متناسب با نیازهای روز جامعه بوده و بر تربیت اخلاقی و معنوی طلاب منجر شود که در این مسیر میتوان با شناخت دقیق از ماهیت، ضعفها و قوتهای رقیبان فکری معاصر و ارتقای خود به منظور مقابله با آنها و تجهیز و کارآمدسازی در عرصه تبلیغ فرهنگی ـ عقیدتی با استفاده از ابزارهای جدید، یک طلبه زن بتواند خود را به عنوان یک الگوی کامل به جامعه هدف خود نشان دهد و در مباحث زنان و خانواده از مسائل فقهی تا کلامی، اخلاقی و تربیتی مرجعیت علمی کسب کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل با اشاره به سخن رهبری که مهمترین وظیفه حوزه را «بلاغ مبین» بیان فرمودند، لازمه انجام این وظیفه را تربیت نیروی مهذب و کارآمد دانست و بیان کرد: «بلاغ مبین» زمانی محقق میشود که حوزه «زبان جامعه» را بشناسد و «مسائل واقعی» آن را درک کرده و پاسخ گوید. در شرایط کنونی، جامعه نیاز به طلبه مهذّب و کارآمدی دارد که همپای تحصیل تخصصی خود در حوزه علمیه، کتاب جامعه را نیز دقیق بخواند و بتواند معارف ناب اسلامی را در قالب الگوهای عملیِ جذاب و مفید، به قلبها منتقل کند.
ضرورت توجه توأمان به آموزش علمی و تربیت اخلاقی و معنوی طلاب و ارتباط فعال و عمیق با جامعه
وی افزود: برای رسیدن به چنین قلهای، انجام مواردی ضرورت دارد که از آن میان میتوان به توجه توامان به آموزش علمی و تربیت اخلاقی و معنوی طلاب و ارتباط فعال و عمیق با جامعه است که لازمه این امر تغییر و تحول اساسی در ساختار آموزشی و پرورشی حوزه میباشد، به طور مثال اکنون ضرورت ایجاب میکند حوزه روش آموزش را بر مبنای روشهای تعاملی مثل مناظره، حل مسئله و تحلیل وقایع روز، همراه با ایجاد کارگاههای مهارتآموزی در حوزههای تبلیغ، رسانه و مدیریت قرار دهد و در این میان ضرورت دارد دروس حوزوی با گرایشات تبلیغی عجین شده و طلبه را به صورت بنیادین به امر تبلیغ بکشاند.
برقرار کردن ارتباط قوی با دانشگاه و سایر مراکز علمی از ملزومات حوزه است
حجتالاسلام خواسته با اشاره به سخن رهبری که فرمودند: «آشنایی حوزه با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها از ضروریات طراحی و تنطیم نظامات اجتماعی است»، بیان کرد: تدریس تنها یکی از راههای تعامل حوزه با دانشگاه است که در عین سودمندی، ناکافی است و حوزه ملزم به برقرار کردن یک ارتباط قوی با دانشگاه و سایر مراکز علمی است تا از رهگذر آن، ضمن آشنایی سریع با اندیشهها، سلیقهها و مکاتب مختلف، مبانی آنها را مورد نقد و نظر قرار دهد. از اقداماتی که بدین منظور حوزه علمیه خواهران میتواند انجام دهد میتوان به تشکیل گروههای علمی مشترک با دانشگاه و سایر نهادهای علمی، برای نقد و ارزیابی علوم رایج، بهخصوص علوم انسانی معاصر و تأسیس دفاتر مشترک و متمرکز برای بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل با اشاره به پیام رهبر انقلاب که درباره حوزه خواهران فرمودند: «تشکیل حوزههای علمیه بانوان، ابتکار مهم و اثرگذار بوده»، گفت: انتظار از حوزه علمیه خواهران در بعد تربیتی این است که در کنار تربیت زنان شایستهای که در تمام عناوین خاوادگی و اجتماعی زنان سرآمد دوران خود باشند، الگویی کامل از شخصیت یک زن مسلمان ارائه دهد، زنی که در تمام عناوین دختر بودن، همسر بودن و مادر بودن دارای خط مشیهای روشن و مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی است.
حوزه خواهران باید با ارتقاء سطح علمی خود تا مقام اجتهاد در تمام بخش های دین اقدام به تولید نظریات علمی کند
وی افزود: حوزه علمیه خواهران باید با ارتقاء سطح علمی خود و رساندن آن به مقام اجتهاد در تمام بخش های دین اقدام به تولید نظریات علمی کند، حوزه علمیه خواهران همچنین باید ضمن درک شرایط اجتماعی معاصر و در نظر گرفتن ظرفیتهای نهفته خود، با شیوههای نوین تبلیغی، عموم بخشهای دین را تمام گروههای اجتماعی بهخصوص زنان و خانوادهها منتقل کند. یکی دیگر از وظایف حوزه، وظیفه تمدنی است و در این راستا باید از مصرفکننده بودن علم خارج شده و در قالب گفتمانِ تمدنی اقدام به ترسیم چهره کامل از زنِ ترازِ تمدن نوین اسلامی کند.
نظر شما