مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان این که امام راحل(ره) با توجه به تعالیم جهانی و اجتماعی، در برابر ظلم به فلسطیان و مردم جهان اسلام سکوت نکرد و «منشور روحانیت» نیز برگرفته از همین تعالیم است، گفت: ما نمیتوانیم در برابر جنایت رژیم صهیونیسیتی نسبت به مردم غزه سکوت کنیم، همانگونه که در برابر داعش سکوت نکردیم و با آن به مقابله پرداختیم، با جنایات این رژیم نیز مبارزه خواهیم کرد
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزههای علمیه خواهران، در پیش نشست همایش «منشور روحانیت امامین انقلاب؛ ظرفیت های تحقق حوزه علمیه خواهران پیشرو و سرآمد» با موضوع «امتداد اجتماعی اندیشه های تمدنی امام و رهبری در گسترده بین المللی» که با حضور میهمانان خارجی در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) و ابراز امیدواری به دستیابی اهداف منشور امامین انقلاب، اظهار کرد: برگزاری و نکوداشت «منشور روحانیت» در این نشست که خیلی از حضار محترم درک دوران امام راحل(ره) را نداشتهاند در راستای تعالی و اندیشه امامین انقلاب است، خداوند در آیه ۱۳ سوره شوری میفرماید؛ «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّیٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَیٰ وَعِیسَیٰ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ ۚ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ»، این آیه از قرآن کریم صریحترین آیهای است که خداوند پیامبران صاحب شریعت را به اقامه دین امر کرده است، هدف و پیام این آیه طبق فرموده قران اقامه دین به سوی خوبی و نیکیها است، زیرا دین راهی به سوی فراخی است که ماحصل تمام تلاش انبیا (الوالاعزم) واقع میشود، لازمه اقامه دین، دوری از تفرقه است اما اگر غیر این باشد همانند راه مشرکین خواهد بود و از آنجایی که مرحوم امام(ره) تصویر جدیدی از دین بروز دادند، تلاش برای اقامه دین ضروری است.
وی افزود: امام(ره) قائل به ورود دین به عرصه و ابعاد زندگی اجتماعی انسان نه صرفا فردی بود، یعنی انسان میتواند همزمان به دین ملزم باشد و از قوانین بینالملل و جهانی نیز غافل نشود، فقیه میتواند در علم خود اجتهاد کند اما از مسئله فلسطین و مظلومین عالم دور نباشد، امام(ره) برگرفته از همه تعالیم اسلامی این چنین راهی را باز کرد که در دوران ایشان درک تفاوت نگاه بینالمللی قابل لمس بود.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل ادامه داد: امام راحل که دارای چنین تعالیم جهانی و اجتماعی است، نمیتواند در برابر ظلم به فلسطیان و مردم جهان اسلام سکوت کند، «منشور روحانیت» نیز برگرفته از همین تعالیم است، منشور و پیامهای دیگری که از علما در طول تاریخ صادر شده است نگاه بین المللی ندارد و صرفا جنبه فردی انسان را مدنظر قرار داده اما این چنین پیام و منشوری جامع با در نظر گرفتن اوضاع بین المللی فقط از ایشان صادر شده است.
«بلاغ مبین» با استقامت میسر میشود
وی مطرح کرد: رهبری در این پیام به «بلاغ مبین» اشاره کردند که باید در راستای رسیدن به آن تلاش و سایر جهان را با آن آشنا کرد اما این امر مستلزم هزینه است و باید هزینه آن را متقبل شد که استقامت این امر را محیا میکند، «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ».
مدیر حوزههای علمیه خواهران گفت: از نگاههای بینالمللی امام راحل میتوان به صرف خمس و سهم سادات در جوامع بینالمللی و ارائه احکام شرعی تعییر جنسیت آن هم در زمان قبل انقلاب اشاره کرد.
افتخار حوزههای علمیه خواهران در «پویش ایران همدل»
حجتالاسلام والمسلمین فاضل ادامه داد: ما در دورهای زندگی میکنیم که رهبران ما دنیای جدیدی را بر پیش روی ما هموار کردند، زمانی که دنیای اسلام و بهویژه مردم غزه دچار مشکل شدند، کشور ما و حوزه های علمیه خواهران مانند افتخار «پویش ایران همدل»، سردمدار کمک به اسلام، لبنان، غزه و... شدند.
وی افزود: حوزه علمیه خواهران در این راستا تلاش و کوشش زیادی حاصل کرد که ستودتی بود، در واقع «پویش ایران همدل» ندای لبیک به ابعاد وجودی امام راحل تلقی شد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران در پایان گفت: ما نمیتوانیم در برابر جنایت رژیم صهیونیسیتی نسبت به مردم غزه سکوت کنیم، همانگونه که در برابر داعش سکوت نکردیم و با آن به مقابله پرداختیم، با جنایات این رژیم نیز مبارزه خواهیم کرد.
وی گفت: شهر مقدس قم جایگاه خوبی برای ایفای دغدغههای دینی و منشور امامین انقلاب است، زیرا اقامه دین فقط عمل نیست بلکه باورمندی به دین است که فقیه بتواند یک جامعه غیر دینی را نیز اداره کند.
انتهای پیام/


نظر شما