مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران گفت: غدیر بهعنوان نماد حکمرانی اسلامی بر اساس مدل امامت، تجلی اراده تمدن سازی اسلامی به حساب میآید، چرا که شریعت اسلام با اعلام اتمام فرایند ارسال رسولان الهی و در عین حال ادعای ابلاغ برنامهای جهانی و ابدی برای ایجاد و تحقق تمدن زیستی مبتنی بر شریعت است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، حجت الاسلام محمد جواد قائمی مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در یادداشت ارسالی با عنوان «غدیر، تجلی اراده تمدن ساز اسلام» آورده است : با وجود حوادث و مناسبتهای مختلف از اعیاد و رخدادهای سیاسی – اجتماعی تا صدور احکام اجتماعی در قالب اعیاد در میان آموزههای اسلامی اما نسبت به روز غدیر و پیامدها آن؛ شاهد قرائن و تأکیدات قابل تأملی همچون(مطالبه اهتمام به استمرار بیان و تکرار حدیث غدیر توسط همه مسلمانان در طول اعصار از سوی پیغمبر که همین نگاه موجب شد تا این خبر به تنهاترین خبر متواتر در طول اعصار مختلف تبدیل شود و یا اینکه شاهد نزول آیاتی با مضمون تهدید پیغمبر به عدم انجام تکلیف ابلاغ رسالت در صورت استنکاف از ابلاغ محتوای غدیر متاثر از مسائل و مصلحت اندیشی اجتماعی) هستیم تا جایی که در تعبیر دینی از این روز به عیدالله الاکبر تعبیر و تعریف شده است.
همه آنچه موارد اشاره واقع شده و موارد بسیار دیگری که در کتب روایی و تاریخی منتسب به همه فرق اسلامی ثبت و درج شده است ؛ موجب ظهور این سؤال در اذهان مخاطبین خواهد شد که چه ضرورت و هدفی در پس این اصرار و تؤکید وجود دارد؟ در پاسخ از این سوال میتوان به دو نکته «سیره سازی عملی» و «نماد سازی تمدنی» در سطح گفتمان سازی سیاسی و کنشگری اجتماعی اشاره داشت.
غدیر ، تجلی اراده تمدن سازی اسلام
بیشک هیچ فرهنگ و قوم مدعی ارائه مؤلفههای تمدنی، نمیتواند بدون توجه داشتن به ارائه الگو برای پشتوانه اجرایی تحت عنوان نظام سیاسی جهت هدایت سیر چگونگی اجراء و استمرار هنجارها و مؤلفههای تمدنی خود به تحقق ساختارها و برون دادهای تمدنی ؛ در این حوزه گام بردارد. از این روی با مطالعه اندیشههای تمدنی در فرهنگهای مختلف زیستی در طول اعصار مختلف، شاهد یک وجه مشترک خواهیم بود و آن تأکید بر «تعریف و بازسازی نظام سیاسی متناسب با مؤلفههای هنجاری» خود است و میتوان این خط فکری را از اندیشههای تمدنی در یونان باستان تا به امروز در قالب فرهنگهای سیاسی مبتنی بر معرفت شناسی انسان محورانه پس از عصر نوزایی در غرب، شناسایی و مورد رصد فکری خویش قرار داد .
براساس همین سیره عقلایی باید گفت غدیر بهعنوان نماد حکمرانی اسلامی بر اساس مدل امامت، تجلی اراده تمدن سازی اسلامی به حساب میآید، چرا که شریعت اسلام با اعلام اتمام فرایند ارسال رسولان الهی و در عین حال ادعای ابلاغ برنامهای جهانی و ابدی برای ایجاد و تحقق تمدن زیستی مبتنی بر شریعت است؛ نمیتوانسته نسبت به این مهم یعنی تولید و ارائه اصول و شاکله نظام سیاسی بهعنوان پشتوانه اجرایی و هدایت مسیر حیات تمدن الهی غفلت بورزد و لذا حقیقت امر آن است که خالق هستی با غدیر به دنبال ارائه نظام سیاسی متناسب با مؤلفههای زیست اجتماعی خود در فرایند تکمیل مسیر تمدنی بوده است، تمدنی که با ارائه مدلی خاص از حکمرانی از طریق مؤلفههای فرهنگی همچون «عدالت بر بستر تساوی در خلقت برای کرامت بخشیدن به ذات انسان» و در کنار «تأکید بر عنصر تقوا بهعنوان وجه ممیز انسانها در برتری اجتماعی که می توانست تحقق بخشد ایده سید القوم خادمهم بوده باشد» بوده که میتوانست برای نخستین بار موجبات رشد و پرورش ظرفیتهای انسانی در هر دو بعد مادی و معنوی در حیات فردی و اجتماعی را از طریق یک نظام سیاسی مهیا سازد تا دیگر شاهد انحرافات جهان امروز در عرصه حکمرانی سیاسی مبتنی بر قدرت خشن را نباشیم.
غدیر و سیره سازی مطالبه حکومت مبتنی بر عدل
اما در چرایی تأکید بر بزرگداشت روز غدیر در فرهنگ اسلامی علی رغم همه اتفاقات پس از غدیر حجه الوداع که مکتوب و محفوظ در تاریخ برای آیندگان به یادگار مانده است؛ میبایستی اقدام بر «سیرهسازی مطالبه حکومت مبتنی بر شریعت در قالب نظام ولایت و امامت» را بهعنوان علت آن دانست. یکی از ابزارهای مهمی که همواره در طول تاریخ توسط طاغوتیان دوران برای استیلا بر افکار عمومی و جریانسازی فکری در جامعه مورد استفاده قرار میگرفت و خداوند هم در قرآن برای توبیخ امتهای منحرف از نعمات الهی همانند آنچه قرآن در چرایی طغیان و ابتلا بنی اسرائیل پس از نجات اولیه از فرعون بدان اشاره داشته است؛ مسأله فراموشی تاریخی است و لذا شاید این سخن که جامعهای که تاریخ خود را فراموش کند، مستحق تجربه تاریخ خواهد بود، نشأت گرفته از همین مسأله بوده است .
لذا تأکید بر زنده نگه داشتن یاد و نام غدیر بهعنوان عیدالله الاکبر را میبایستی اقدامی متأثر از آیندهنگری شارع نسبت به تحولات پیش روی جامعه اسلامی دانست تا در بستر سیره سازی عملی، به دنبال شکل دهی جریانی فکری در بلند مدت برای عدم شکلگیری فراموشی تاریخی در امت اسلامی نسبت به تحقق و عینیت بخشیدن به نظام سیاسی اصیل اسلام یعنی حکومت مبتنی بر رابطه امام و مأموم در پیشبرد حیات سیاسی شود.
انتهای پیام/
نظر شما