نگاه رهبری به حوزه علمیه خواهران تربیت هزاران فیلسوف، فقیه و مجتهد است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان پیرامون منشور روحانیت و ضمن تأکید بر رسالت فرهنگی، تبلیغی و جهاد تبیین حوزه، گفت: لازمه تحقق بلاغ مبین در کنار نیروی مهذب و کارآمد، عالم بودن است، اگر فرد مهذب باشد، اما عالم نباشد، نمی‌تواند وظیفه بلاغ مبین را به درستی انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محدر، مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان در گفت‌وگویی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم گفت: اولا باید این سند به عنوان سند راهبردی و لازم الاجرا تلقی شود. ارزش این سند به لحاظ حقوقی بسیار بالاتر از اسناد حوزه‌ها خواهد بود، چرا که رهبری هم به لحاظ ولایت بر جامعه و هم به عنوان مدیر اصلی حوزه‌ها جایگاه دارند، بنابراین پیشنهاد می‌شود، این سند به متن درسی تبدیل شود و وظایف طلاب به صورت کامل تبیین شود.

وی افزود: این سند تنها ناظر به حوزه‌های برادران نیست و رهبری بارها فرمودند که در این مسئله فرقی میان حوزه‌های علمیه خواهر و برادر نیست، بنابراین قدم اول این است که در ابتدا ما این سند را لازم الاجرا تلقی کنیم. همه اساتید و طلاب باید با متن آشنا شوند و مباحثه کنند. بنده به مدارس ابلاغ کردم که حتما باید این سند را مطالعه و مباحثه کنند. این آشنایی بسیار مهم است تا طلاب و اساتید آشنا نشوند، حرکتی به سمت اهداف صورت نمی‌گیرد.

همه ارکان حوزه عزم راسخ بر عملیاتی شدن پیام رهبری داشته باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین محدر بیان کرد: همه ارکان حوزه در بخش‌های مختلف، باید عزم راسخ بر عملیاتی شدن این سند داشته باشند، چه شورای محترم سیاستگذاری، چه مدیر محترم مرکز و معاونین محترم مرکز و چه مدیریت‌های استانی، همه عزم خود را جزم کنند تا این سند راهبردی را عملیاتی نمایند وگرنه در حد یک بیانیه باقی خواهد ماند. از سویی ما طلاب و اساتید وظیفه داریم براساس نیازهای جامعه حرکت کنیم و براساس این سند، تغییراتی در سیستم آموزشی ما اتفاق بیفتد.

وی گفت: در کتب و متون درسی ما براساس اهداف بلندی که رهبری فرمودند، در خصوص تمدن سازی، باید تغییرات اساسی و جدی در نظام آموزشی و پژوهشی صورت گرفته و پژوهش‌های ارزشمند انجام شود، همچنین در نظام فرهنگی، باید به سمت فرهنگ سازی برای تحقق چنین اهدافی حرکت شود؛ بنابراین برای تحقق این اهداف مطرح شده در این بیانیه، باید تغییرات جدی در نظام حوزه اتفاق بیفتد، والا اگر در حد چند سخنرانی اکتفا شود، منجر به مسائلی خواهد شد که در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اتفاق افتاد و آنچه مد نظر رهبری بود محقق نشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان اظهار داشت: حوزه‌های علمیه چه حوزه‌های برادران و چه خواهران، رسالت بزرگی در این خصوص دارند. رهبری از حوزه‌ها انتظار دارند. مراکز دیگر شاید انتظاراتی که رهبری دارند را برآورده نکنند، اما رهبری از حوزه انتظار دارند، ما نان امام زمان|(عج) را می‌خوریم و وظیفه‌مان تبعیت از ولی فقیه است؛ لذا باید از کارهای سوری و موقتی دست برداریم و به سمت کارهای زیربنایی حرکت کنیم تا اهداف این بیانیه محقق شود.

حوزه رسالت فرهنگی، تبلیغی و جهاد تبیین دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین محدر با اشاره به سخن رهبری که مهم‌ترین وظیفه حوزه را «بلاغ مبین» بیان فرمودند و لازمه انجام این وظیفه را تربیت نیروی مهذب و کارآمد دانسته‌اند، بیان کرد: در اسناد راهبردی مرکز مدیریت خواهران، بحث‌های فرهنگی و تبلیغی به عنوان یک بخش مهمی از وظایف حوزه‌های خواهران دیده شده است، یعنی حوزه صرفاً یک نظام آموزشی و پژوهشی و علمی به معنای آکادمیک که دانشگاه‌ها هستند، نیست، حوزه رسالت فرهنگی، تبلیغی و جهاد تبیین دارد.

وی افزود: بلاغ یعنی اینکه شما یک پیامی برسانید، مبین یعنی آشکار. این بلاغ و پیامی که می‌خواهیم منتقل کنیم باید روشن باشد، مبتنی بر ادله محکمی باشد و در حقیق براساس حدثیات و وهمیات نباشد. براساس مسلمات، قرآن و روایات معتبر باشد و در حقیقت براساس استدلال و منطق و مباحث عمیق فلسفی باشد. لازمه تحقق این هدف دو چیز است. در کنار نیروی مهذب و کارآمد، نیروی عالم نیز است. اگر فرد مهذب باشد، اما عالم نباشد، نمی‌تواند وظیفه بلاغ مبین را به درستی انجام دهد.

یکی از لوازم بلاغ مبین، آموزش‌های دقیق، درست و ‌به روز است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان گفت: در اینجا حوزه‌ها دو رسالت مهم دارند، یکی در بحث آموزشی و پژوهشی که افراد تربیت شده توانایی حل مسئله را داشته باشند. حل مسئله بسیار مهم است. امروز آسیب‌های اجتماعی و مسائلی که در جامعه مطرح می‌شود، حوزه‌ها باید برای آن راه حل پیدا کنند و برخوردار بودن از دانش کافی است و پژوهش‌های عمیقی که در این مورد صورت گرفته باشد. پس یکی از لوازم بلاغ مبین، این است که آموزش‌های ما باید، آموزش‌های دقیق، درست و صحیحی و به‌روز باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محدر بیان کرد: ما نمی‌توانیم با کتابی که متناسب با نیازهای امروز جامعه نیست این وظیفه را انجام دهیم. مرجعیت علمی حوزه‌های خواهران در خصوص مباحث بانوان و خانواده در افق ۱۴۱۴ جزو اهداف عالی حوزه‌ها است و این مرجعیت علمی بدون دانش کارآمد و بروز و متناسب با نیازهای جامعه امروزی به‌طور قطع امکانپذیر نخواهد بود؛ لذا اگر حوزه‌ها بخواهند در این مورد رسالت خود را به درستی انجام دهند، باید تغییرات جدی در نظام آموزشی و پژوهشی رخ دهد و پژوهش‌ها باید به سمت مباحث روز جامعه و حل مسئله حرکت کند وگرنه مباحث انتزاعی و تکراری که در گذشته بحث شده است، مناسب نیست. امروز آموزش و پرورش، دانشگاه و صداو سیما از ما محتوا می‌خواهد.

وی افزود: رکن دیگر بلاغ مبین، بحث تزکیه و تهذیب نفس است. عالمی می‌تواند تأثیرگذار باشد که خود مهذب باشد، بنابراین در عرصه تربیتی ما باید کارها و اقدامات جدید صورت دهیم. بحث تهذیب نه به عنوان امر حاشیه‌ای، بلکه به عنوان یک اصل باید در حوزه شناخته شود. چرا که اگر فرد امر مهذب نباشد، حتی اگر عالم هم باشد، خطاهایش بیشتر خواهد بود. آنچه باعث می‌شود فرد مبلغ بتواند رسالت تبلیغی خودش را به درستی انجام دهد، به‌طور حتم تهذیب نفس است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان گفت: انبیاء چه زمانی بلاغ مبین کردند، زمانی که مهذب شدند. پیغمبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و اله وسلم) در چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند، علم را داشتند، اما این نفس و جان باید مهذب شود، این نفس و جان باید ظرفیت و گنجایش وحی الهی را داشته باشد که بتواند دریافت و به مردم ابلاغ کند و جزء اهداف اصلی انبیاء، تعلیم و تزکیه همراه یکدیگر است، بنابراین در کنار آموزش‌های بروز و کارآمد و پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف، تهذیب نفس نیز باید به رسمیت شناخته شود. البته وجود دارد، اما باید بالاتر از این باشد.

وی افزود: ما باید برای امر تربیتی هزینه کنیم، بحث تربیتی نیاز به قالب‌های مختلف اجرا دارد، تربیت در یک فضای آموزشی اتفاق نمی‌افتد. آموزش ممکن است بیشتر در فضای آموزش محقق شود، اما تربیت در قالب‌های مختلف باید باشد که در سند راهبردی معاونت فرهنگی موجود است، البته عملیاتی کردن این سند نیاز به هزینه دارد. یکی از اموری که در مباحث تربیتی بسیار مهم است به کارگیری اساتید، کادر و مدیر مهذب است، بنابراین تربیت خود اساتید، کادر و مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

ارتباط حوزه و دانشگاه بایستی منجر به تولید علوم انسانی اسلامی شود

مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافته‌های روز جهان و همکاری با دانشگاه‌ها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: امروز برای دفاع از دین و صیانت و پاسخ دهی به شبهات، ما نیاز به آشنایی با علوم روز داریم، مرحوم آیت الله مصباح یزدی، دهۀ هفتاد که تازه جنگ تمام شده بود، یک عده را از طریق بورسیه به آمریکا و کانادا اعزام کردند تا علوم جدید را بیاموزند که چقدر این مسئله از آینده نگری ایشان حکایت دارد. ایشان همچنین مؤسسه امام خمینی (ره) را تأسیس کردند تا در رشته‌های دانشگاهی به صورت رشته‌های آکادمیک در حوزه تدریس شود و دانش آموخته تربیت شود؛ 

وی افزود: صرف تدریس علوم دانشگاهی کافی نخواهد بود، همچنین صرف ارتباط یافتن با مراکز علمی جهان و یافته‌های جدید علمی کافی نیست، بلکه علاوه بر یادگیری و ارتباط با دانشگاه، باید علوم اسلامی انسانی تولید شود؛ چراکه کار طلبه و حوزوی آموختن مبانی دینی را بیاموزد. مانند کاری که برخی از بزرگان مثل شهید مطهری، علامه طباطبایی، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی  انجام دادند، که هم با علوم روز دنیا آشنا هستند و هم با مبانی دینی آشنایی کامل دارند، لذا در حرفه‌ و آثار این بزرگان التقاط وجود ندارد. امام (ره) راجع به آثار شهید مطهری می‌فرماید: این آثار صد در صد اسلامی است و صد در صد تأیید می­‌شود و به روشنفکران و دانشجویان و حوزویان توصیه می‌کند حتما از آثار ایشان بهره‌مند شوند؛ اما نسبت به آثار شریعتی، هیچ موضعی نمی‌گیرند، تأیید نمی‌کنند و کسی را به آن ارجاع نمی‌دهند، لذا صرف ارتباط با دانشگاه و کسب مدارج دانشگاهی چون هیئت علمی شدن در دانشگاه یا تدریس در دانشگاه کافی نیست، بلکه این ارتباط باید منجر به تولید علوم اسلامی انسانی شود و خاستگاه آن بایستی حوزه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدر بیان کرد: نکته دیگر برخی از مباحث میان رشته‌ای‌ست، به‌طور مثال در بحث روانشناسی، بحث روانشناسی رشد بسیار مهم است و یا در بحث‌های فلسفی، مباحثی که فیزیکدانان جدید مطرح می­‌کنند، دانستن آنها بسیار مهم است. یا در مباحث اخلاقی، بحث‌هایی که زیست شناسان جدید مطرح می کنند. این مباحث بسیار تأثیرگذار است. از این جهت ارتباط با مراکز دانشگاهی ضرورت دارد که إن شاء الله حوزه‌ها باید این رسالت را انجام دهند.

نگاه رهبری به حوزه علمیه خواهران تربیت هزاران فیلسوف، فقیه و مجتهد است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به پیام رهبر انقلاب درباره حوزه خواهران، گفت: رهبر انقلاب از بنیانگذاران و مؤسسان حوزه علمیه خواهران است و نگاه بلند ایشان نسبت به بانوان و حوزه‌های علمیه خواهران، نگاه ویژه‌ای است. تربیت هزاران فیلسوف، هزاران فقیه، هزاران مجتهد، نگاهی است که ایشان دارند. امروز در حوزه بانوان، مسائل بسیار مختلفی دارد و حوزه بسیار مهمی است و معضلات و مسائلی که در حوزه خانواده مطرح می‌شود و دشمن نیز  عمدتاً روی این مسئله مانور می‌دهد، بایستی به واسطه خود بانوان باید حل شود، چراکه هیچ‌کس چون بانوان نمی‌تواند در این حیطه تأثیرگذار باشند. به‌ویژه در اسناد حوزه خواهران و افق ۱۴۱۴، بحث مرجعیت علمی در حوزه بانوان و خانواده بر عهده حوزه خواهران گذاشته شده است و به‌نظر می‌رسد با وضع موجود، با این افق فاصله داریم و این هدف تحقق پیدا نخواهد کرد. ما باید امر پژوهش را بسیار جدی بگیریم، به‌ویژه رشته‌های جدید و تخصصی که در سطح سه و چهار ایجاد شده باید به این سمت حرکت کند، به‌خصوص که این سطوح عالی و تخصصی در همه استان‌ها فعال شده است، لذا باید مسئله پذیرش بسیار جدی گرفته شود، به‌ویژه در مسائلی که مربوط به کارکرد ویژه خانواده و بانوان است.

وی افزود: همچنین تحصیلات در حوزه حتی در مقطع سطح دو باید به سمت گرایش و تخصصی بودن پیش برود، به‌ویژه با توجه به اهدافی که داریم و دستیابی به مرجعیت علمی که در مسائل بانوان و خانواده است. نکته بعدی، تعریف رشته‌ها و تأسیس رشته‌هاست که باید متناسب با این اهداف باشد، به‌طور مثال فرض کنید اگر هدفمان رسیدن به مرجعیت علمی در مباحث زن و خانواده است، رشته‌ها متناسب باید تأسیس شود، از سویی مسئله آموزش نیز باید جدی گرفته شود و تا زمانی که ما آموزش خوبی در حوزه‌های علمیه نداشته باشیم، به‌طور قطع پژوهش قوی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha