«به‌گزینی» در اولویت جذب طلاب جدیدالورود قرار می‌گیرد

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: پذیرش طلاب حوزه‌های علمیه خواهران با توجه به برنامه ۵ ساله براساس «ارتقاء کمی راهبردی سامانه‌ها و به‌گزینی» صورت می‌گیرد اما اگر جذب حداکثری حوزه‌های علمیه خواهران، صرفا آماری باشد، نمی‌توانیم «به‌گزینی» را اعمال کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم مریم بابایی تیمورلو، مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران، در اولین نشست مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران در سال ۱۴۰۴ که به صورت برخط (آنلاین) در سالن همایش شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، بیان کرد: پذیرش طلاب حوزه‌های علمیه خواهران بر اساس برنامه ۵ ساله بر اساس «ارتقاء کمی راهبردی سامانه‌ها و به‌گزینی» صورت می‌گیرد اما اگر جذب حداکثری حوزه‌های علمیه خواهران، صرفا آماری باشد، نمی‌توانیم «به‌گزینی» را اعمال کنیم.

وی ادامه داد: باید به ادله کاهش جذب حوزه‌های علمیه خواهران بپردازیم تا با افزایش اطلاع رسانی، «ایجاد تبلیغات و ارتباطات سفیران رضوان» به این موضوع فائق آییم.

خانم بابایی تیمورلو گفت: در سال جدید تحصیلی، با پبگیری‌های مکرر و افزایش تقاضا، فرآیند بهتری را در زمینه بازبینی معدل طلاب جدیدالورود اعمال کردیم و عملا «شرط معدل» حذف شده است اما در به‌گزینی نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای را لحاظ می‌کنیم و طلاب جدیدالورود با معدل پایین‌تر از حد معمول در ابتدا بررسی و پایش شده تا از میزان به‌گزینی آن اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود: سن ورودی‌های حوزه‌های علمیه خواهران کماکان محدود به ۴۰ سال است اما هدف معاونت آموزش بر به‌گزینی متمرکز است، در سال گذشته میانگین سنی طلاب جدیدالورود به حوزه‌های علمیه خواهران ۲۶ سال بوده است اما امسال باید این میانگین به ۲۵ سال برسد زیرا طلاب خواهر با سنین بالا احتمال ادامه تحصیل را ندارند.

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران اذعان کرد: نکته دیگری که حائز اهمیت است، افزایش میزان ورودی طلاب خواهر سیکلی است که هرساله باید افزایش بیابد، مدیران استانی در راستا تلاش‌های زیادی را متحمل شدند و مدارس علمیه را از نظر شاخص افزایش دادند اما این روند با متناسب با اقتضائات داوطلبان سیکلی صورت بگیرد نه صرفا به آمار ارائه شده.

وی ادامه داد: بعضی مدارس علمیه نمی‌توانند ورودی‌های خود را به حد نصاب مورد نیاز برسانند، بنابراین باید چاره‌یابی و رصد کرد که آیا تبلیغات، محیط تحصیل و… مشکل دارند؟ اگر جابه‌جایی مدیر مدارس به بهتر شدن روند جذب منجر می‌شود، قطعا باید اعمال کرد، بعضی مدارس علمیه در فضای جدید شهری قرار دارند که از نظر حمل و نقل با مشکلاتی روبه‌رو هستند که باید از طریق هیئت امنا و مسئولین مربوطه این موضوع را برطرف کرد و مانند دانشگاه‌ها سرویس حمل و نقل ایجاد کرد و موضوع دیگری که مکمل روند جذب طلاب خواهد شد ایجاد ایجاد مهدکودک برای طلاب خواهر است که می‌تواند سهیم کثیری را در این راستا ایفا کند.

خانم بابایی تیمورلو گفت: مدارس علمیه در زمینه آزمون ورودی حوزه‌های علمیه خواهران اهتمام بیشتری بورزند و خارج از زمان برگزاری آزمون و غیرقانونی اقدام به جذب طلبه نکنند، مدیران استانی همچنین باید در فرآیند گزینش دقت بیشتری به خرج دهند و طبق شاخص موجود با طلبه برخورد کنند، مصاحبه‌گران نیز باید در دوره‌های فن مصاحبه، شخصیت شناسی، رفتار شناسی شرکت کنند تا بتوانند دقت مورد نیاز لازم را اعمال کنند.

وی در پایان از مدیران مدارس علمیه بابت تمدید و توسعه رشته محل‌ها تشکر و قدرانی کرد و از فناوری جدید پایش شاخص‌ها و امتیازات طلاب در زمینه جذب خبر داد.

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران به رفع موانع آزمون ورودی طلاب سطح سه اشاره و به برگزاری دوره‌های تمهدیه تاکید کرد و همچنین خواستار دقت و پایش علمی و صیانتی طلاب ورودی سطح ۳ و ۴ شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha