حجاب و عفاف؛ بنیان سلامت فردی، استحکام خانواده و پویایی جامعه است

مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) ساوه گفت: حجاب اسلامی، فراتر از یک پوشش ظاهری، با ابعاد ایجابی و سلبی خود، نقشی بنیادین در سلامت روانی فرد، استحکام نهاد خانواده و حفظ پویایی جامعه ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مرکزی، خانم زهرا مدنی مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) ساوه، در گفت‌وگویی با اشاره به راهکارهای ایجابی ترویج عفاف و حجاب در جامعه اظهار داشت: حجاب به معنای پوشش اسلامی، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است، بُعد ایجابی آن، وجوب پوشاندن بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی برای نامحرم است، این دو جنبه باید در کنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود.

وی گفت: گاهی مشاهده می‌شود زنان محجبه در پوشش خویش از رنگ و جنس تحریک کننده استفاده می کنند که در عین پوشیده بودن بدن، زیبایی آن آشکار است، گویی که اصلاً لباس نپوشیده و این دور از روح و هدف حجاب است.

خانم مدنی بیان کرد: پوشش اسلامی از ضروریات دینی است و هیچ مسلمانی نمی‌تواند در اصل آن تردید کند، زیرا هم قرآن مجید به آن تصریح کرده و هم روایات بسیاری بر وجوب آن گواهی می‌دهد. به همین دلیل، فقهای شیعه و سنی به آن فتوا داده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) ساوه ادامه داد: همان طور که نماز و روزه به دورانی خاص اختصاص ندارد، دستور پوشش نیز چنین است و ادعای عصری بودن آن، بی‌دلیل و غیرکارشناسانه است.

وی تصریح کرد: از جمله مباحث بنیادین در ساماندهی به اخلاق عفاف و حجاب، رابطه آدمی با بدن خویش است، در اندیشه دینی، بدن عرصه مهم و خطیری است که می تواند نقطه مقابل روح واقع شده و موجب سقوط و انحطاط اخلاقی فرد شود یا به کمک روح بیاید و زمینه را برای رشد و تعالی معنوی فرد فراهم کند، از این رو است که نحوه نگرش به بدن و هنجارهای مترتب بر آن در اغلب ادیان و از جمله اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

خانم مدنی خاطرنشان کرد: مباحثی همچون تعریف حلقه مَحارم، حریم و حدود ازدواج، رابطه جسمی و جنسی زوجین، نحوه رابطه مردان و زنان در عرصه اجتماع و به ویژه مسئله پوشش، مجموعه‌ای از آموزه‌ها و رفتارها را در اندیشه اسلامی گرد هم آورده است، با این همه نباید غفلت کرد که فرهنگ عمومی و نظامواره‌های ارزشی در اجتماع، پایه‌گذار رفتار نسل‌ها هستند و این فرهنگ عمومی به همان اندازه که از دین و اخلاق اثر می‌پذیرد، از تبلیغات و ادبیات عمومی و الگوها و تربیت و حاکمیت نیز متأثر می‌شود.

وی به آثار و نتایج گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و یادآور شد: گسترش فرهنگ حجاب و عفاف آثار و نتایج مهمی دارد، در ساحت فردی، ایجاد سلامت و آرامش روانی در آحاد افراد جامعه با حجاب و عفاف پیوند دارد، در مقابل، فقدان حجاب و آزاد بودن معاشرت‌های بی‌بند و بارانه میان زن و مرد، هیجان‌ها و التهاب‌های جنسی را فزونی می بخشد و آن را به صورت عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در می‌آورد، غریزه جنسی، غریزه‌ای نیرومند و عمیق است که هرچه بیشتر اطاعت شود، بیشتر سرکش می‌شود و بهترین گواه آن، وضعیت دنیای غرب است که با رواج بی‌حیایی و برهنگی، اطاعت از غریزه جنسی بیشتر شده است.

خانم مدنی اضافه کرد: کسانی که در قالب تحقیقات علمی یا سخنان عوامانه این شبهه را دامن می‌زنند که همه گرفتاری‌های کشورهای اسلامی و شرقی بر سر مسئله غریزه جنسی، ناشی از محدودیت‌ها است و راهکار ارائه م‌کنند که باید موانع برداشته و روابط جنسی آزاد اعلام و حتی به کودک و نوجوان آموزش داده شود تا این حرص و ولع برطرف شود، باید پاسخ دهند که این نسخه در غرب چه دستاوردی داشته است، آیا به امنیت و آرامش منجر شده، آیا سلامت اخلاق را به دنبال داشته یا اینکه هر روز جلوه جدیدی از تمتعات جنسی و ناهنجاری‌های اخلاقی و روابط ناسالم را در پی آورده است.

وی کارکرد دیگر گسترش فرهنگ حجاب و عفاف را پایداری نهاد خانواده معرفی کرد و یادآور شد: فاصله گرفتن از بی‌بندوباری‌های اخلاقی، التذاذهای جنسی را به محیط خانه محدود می‌کند و به اتصال و ارتباط قوی‌تر زوجین و استحکام کانون خانواده و کارکردهای متنوع آن منجر می‌شود.

مدنی گفت: امروزه یکی از اولویت‌های اساسی فرهنگی اجتماعی غرب، جست‌وجوی راه‌های جبران در مسیر حفظ و تقویت نهاد خانواده است، با فرهنگِ برهنگی و برهنگی فرهنگی نمی‌توان امنیت، صمیمیت، همکاری، پویایی و سلامت ذهن و ضمیر و رشد را در درون خانواده انتظار داشت.

مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) ساوه، حفظ و استیفای نیروی کار در جامعه را یکی دیگر از کارکردهای فرهنگ عفاف و حجاب دانست و بیان کرد: جامعه در اضلاع مختلف خویش، رسالت‌ها و وظایفی به عهده دارد. اگر خودنمایی‌ها و جلوه‌گری باب شود و به مدگرایی و زندگی مصرفی دامن زده شود، فقر و فاصله طبقاتی به وجود م‌آید، بخش زیادی از سرمایههای اقتصادی به‌طور نامناسب هزینه و روح و تفکر و شرافت‌های اخلاقی و فضایل انسانی به حاشیه رانده می‌شود، البته بیشتر اظهار نظرها درباره حجاب، بحث را بر پوشش زن معطوف و کمتر به پوشش مرد توجه کرداند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha