کد مطلب: 140390
۱ مرداد ۱۴۰۴، ۱۳:۰۰
زیارت عاشورا یک درسنامه است

مدرس مدرسه علمیه حضرت‌خدیجه(س) بابل گفت: زیارت عاشورا یک درسنامه است، عبارت «یجعلنی معکم» بخشی از این دعاست که در آن زائر از خداوند متعال می‌خواهد که او را در دنیا و آخرت با معصومین (علیهم السلام) همراه و هم قدم قرار دهد

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا حیدریان ،مدرس مدرسه علمیه حضرت‌خدیجه(س) بابل در نشستی علمی  در جمع طلاب اظهار داشت: آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» (سوره احزاب، آیه ۲۳)  به مردانی از مؤمنان اشاره دارد که به عهد و پیمان خود با خدا وفا کردند. این آیه به افرادی که به عهد خود با خدا صادقانه ایستاده‌اند و برخی از آنها به شهادت رسیده‌اند و برخی دیگر در انتظارند.

 وی گفت:اجتماعاتی که زیر علم حضرت زهرا سلام‏ الله‏ علیها هستند دارای برکات هستند. اطمینان داریم غیر این موکب ، موکب دیگری وجود ندارد؛ غیر این مسیر، دیگر مسیر حقی وجود ندارد. در یکی از زیارات ماه رجب یک میثاق آمده که اگر من روز عاشورا نبودم امروز  با آن امام همراهم. امروز در جنگ ترکیبی هستیم بخصوص در جنگ اراده هاییم.در این دعا همراهی جسم منظور نیست بلکه همراهی روح هاست، این نیتها ست که کارساز است.   و این در  صورتی میسراست که بدون شرط در معیت ولی فقیه باشیم.

حجت الاسلام حیدریان در ادامه بییان کرد:زیارت عاشورا یک درسنامه است. عبارت «یجعلنی معکم» بخشی از این دعاست که در آن زائر از خداوند متعال می‌خواهد که او را در دنیا و آخرت با معصومین علیهم السلام همراه و هم قدم قرار دهد. این همراهی به معنای همراهی روحی و معنوی است و به این معناست که زائر در مسیر حق و هدایت با معصومین همراه باشد و از ایشان پیروی کند. این جمله نشان‌دهنده عشق و ارادت زائر به اهل بیت علیهم السلام  و تمایل او به همراهی با ایشان در تمام مراتب وجودی است. در واقع، زائر با این دعا از خداوند می‌خواهد که او را در مسیر رسیدن به قرب الهی و درجات بالای معنوی، با معصومین علیهم السلام همراه سازد که همراه باچندشرط است ، از جمله اکرمنی بمعرفتکم آمده است ومعرفت اولیاء که شناخت ائمه علیهم السلام می باش معمولا ما در مفاهیم دینی به دنبال ثواب هستیم بلکه بالاتر آنکه باید دنبال رشدباشیم.لبیک را کسی می تواند بگوید که شرط نگذارد و اولیا و دوستان آنها را بشناسد و نسبت به آن‌ها هم شناخت و هم علقه داشته باشد . در کنار ولایت باید از دشمنان آنها هم ، تبری داشت. برائت شرط لازم است پس علاوه بر معرفت به ائمه و همراهی با دوستان آنها باید از دشمنان آنها هم دوری جست.

وی افزود:سلام دادن خوب است اما مهمتر سلم داشتن است. کربلا در جای دیگر شروع شد کربلا عقبه دارد که همان سلم است. یاران امام حسین ع دارای سلم بودند.  ثمرات زیبا ، مقدمات خالصانه زیبا دارد و راه دیگری وجود ندارد. امروز هم همین هست تقابل و امتحان شدن و اتمام حجت با تک تک ما خواهد شد. زمانی که بذل را از امام شنیدیم که از ریشه کندن و ذره‌ای تعلق نداشتن است آنگاه باید با امام  بمانیم. برای با ولی خدا بودن باید بدون تعلق بود و بعلاوه اینکه لبیک باید به هنگام باشد و در وقت مناسب تصمیم گرفت.

مدرس مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) بابل در پایان اشاره کرد:یاران امام حسین علیه السلام ثابت قدمند نخ تسبیحی همه آنها را بهم وصل کرد اینکه بر اعتقاد خود ثابت اند و امام را رها نمی کنند و نمی‌گذارند آسیبی به امام برسد حرکت کردن  آنها مانند یاران امام حسین علیه السلام در دوران امام  و همزمان است. جان را قبل امام می دهد تا آسیبی به امام وارد نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha