مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گفت: امام سجاد علیه السلام معمار تربیت تمدنساز پس از عاشورا بود که با بصیرت و دعا تربیت نسلی پایدار را رقم زد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران/مازندران، رویا نصیری مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) ساری، در گفتوگویی اظهار کرد: در شرایطی که عاشورا در حافظه تاریخی شیعه با حماسه و خون معنا شده، نقش امام سجاد علیهالسلام در بازسازی فرهنگی پس از آن واقعه، نقطهای کمتر شناختهشده اما بنیادین به شمار میرود، ایشان با بهرهگیری از روش تربیتی پنهان، ساختار فرهنگی و تمدنی نوینی را بنیان نهادند که سالها بعد زمینهساز نهضتهای علمی و معنوی در جهان اسلام شد.
مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها ساری، در ادامه با اشاره به شرایط اجتماعی پس از واقعه عاشورا اظهار داشت: «امام سجاد علیه السلام در دورانی به امامت رسیدند که جامعه اسلامی از نظر معرفتی، فرهنگی و سیاسی در تنگنای شدید قرار داشت، راهکار ایشان، برخلاف مواجهه مستقیم، مبتنی بر تربیت عمیق و انتقال تدریجی مفاهیم اسلام ناب بود.
وی افزود: ایشان با تربیت بردگان و تبدیل منزل خود به پایگاهی آموزشی، شبکهای از راویان، مفسران و مبلغان شیعه را شکل دادند، این رویکرد پنهان اما اثرگذار، موجب شد زمینه نهضت علمی امام باقر علیهالسلام فراهم شود.
استاد نصیری در ادامه با بیان اینکه دعاهای امام سجاد علیه السلام در قالب صحیفه سجادیه فقط مناسک عبادی نبود، گفت: این دعاها حاوی معارف توحیدی، آموزههای عدالتطلبانه، نگاه اجتماعی و تربیتی است، ایشان در قالبی لطیف، پیام عاشورا را برای نسلهای بعدی به میراث گذاشتند.
رویا نصیری در پایان خاطرنشان کرد: امروز، بازخوانی سیره امام زین العابدین علیه السلام میتواند الگوی مؤثری برای فعالان فرهنگی، طلاب و مبلغان باشد تا در مواجهه با تحریفهای اعتقادی و بحرانهای هویتی، با الهام از سیره ایشان، راهبردهای تربیتی و تمدنساز ارائه دهند.
انتهای پیام/
نظر شما