نگاهی به تأثیر تبلیغات در واقعه کربلا در مدرسه علمیه هاجر خمین

در نشستی در مدرسه علمیه هاجر خمین، با مرور دقیق نقش تبلیغات و جنگ روانی در حادثه کربلا، تأثیر رسانه‌ها در جهت‌دهی افکار عمومی امروز و راهکارهای مقابله با محاصره رسانه‌ای دشمن بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مرکزی، نشستی با موضوع «نقش تبلیغات در حادثه کربلا»در مدرسه علمیه هاجر خمین برگزار شد.

خانم محمدی مقدم، از دانش‌آموختگان این مدرسه علمیه در این برنامه با تحلیل دو شخصیت تأثیرگذار عبیدالله بن زیاد و زهیر بن قین، به بررسی «دستگاه محاسباتی ذهن انسان» در تصمیم‌گیری‌های تاریخی پرداخت.

وی بیان کرد : عواملی مانند جنگ روانی، پیام‌های ناامیدکننده و تکرار مکرر پیام‌ها توسط عبیدالله بن زیاد، عامل مهمی در از هم گسیختگی سپاه مسلم و شکست قیام امام حسین علیه السلام بود.

خانم محمدی مقدم در ادامه به نقش حیاتی رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی جهان امروز اشاره کرد و ضمن مقایسه این واقعه با جریان‌های معاصر، نمونه‌ای از تبلیغات رسانه‌ای اسرائیل علیه فلسطینیان و تأثیر شبکه‌هایی مانند «الجزیره» و «تیک‌تاک» را مثال زد که با نشر بی‌سانسور اخبار باعث افزایش حمایت جهانی از مردم مظلوم غزه شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی نقش تبلیغات معاویه پیرامون اغفال شرحبیل و بهره‌برداری از نفوذ قبیلگی او برای مقابله با امام علی علیه السلام پرداخت.

خانم محمدی مقدم در پایان راهکارهای مؤثر جهت مقابله با جنگ شناختی مطرح کرد که عبارت بود از: دقت در ورودی‌های اطلاعاتی، پرهیز از عضویت در کانال‌ها و گروه‌های مشکوک، عدم انتشار اخبار بدون صحت‌سنجی و نیز حفظ اعتماد به فرماندهان نظامی و فرهنگی و پرهیز از سوءظن نسبت به مؤمنین.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha