معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) ساری گفت: آمادگی طلاب حوزه برای نقشآفرینی در اندیشهورزی تمدنی و تاریخی، نیازمند تحول آموزشها و تقویت مهارتهای علمی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، معصومه باقرزاده معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) ساری در گفتوگویی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، بر ضرورت نوآوری تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام و نقش بازتعریف شده حوزههای علمیه در تمدنسازی نوین تأکید کرد.
وی اظهار داشت: ورود طلاب به عرصه اندیشهورزی تمدنی و تاریخی، از نیازهای اساسی امروز حوزههای علمیه است؛ چرا که جامعه اسلامی در مواجهه با تمدن غرب و چالشهای نوپدید بیش از هر زمان به بازتولید هویت تمدنی خود نیاز دارد، طلاب به عنوان سربازان علمی و فرهنگی جبهه انقلاب، نقش کلیدی در این مسیر دارند، اما برای تحقق این مأموریت، آمادگی علمی، فکری و روشی آنان ضروری است.
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلاماللهعلیها این آمادگی را در هفت ساحت اصلی برشمرد: ۱. بنیانهای معرفتی و اعتقادی: تقویت زیرساختهای اعتقادی طلاب، تسلط بر جهانبینی توحیدی و مبانی کلام اسلامی و ایمان به فلسفه بعثت انبیاء و رسالت تمدنی اسلام، از ملزومات این عرصه است، ۲. تسلط به تاریخ و سنت اسلامی: شناخت عمیق تاریخ صدر اسلام، تمدن اسلامی در قرون میانه، شکستها وپیروزیها، و آگاه شدن به روندهای تاریخی معاصر و مقابله با استعمار، از ضروریات تفکر تمدنی است،۳. آشنایی با فلسفه تاریخ و نظریههای تمدنی: طلاب باید با نظریههای تمدنی متفکران مسلمان از جمله ابنخلدون و همچنین نظریههای غربی آشنا شوند تا ضمن نقد نظریههای رقیب، ظرفیت تولید نظریه مبتنی بر قرآن و سنت را داشته باشند،۴. مهارتهای پژوهشی و تفکر انتقادی: یادگیری روشهای تحقیق تاریخی، تحلیل متون و قواعد نقد علمی و تمرین تفکر انتقادی به منظور جلوگیری از تقلید کورکورانه و افزایش قدرت تحلیل، ضروری است، ۵. پیوند با علوم انسانی اسلامی: آشنایی با نسبت دین و جامعه، سیاست و فرهنگ و مشارکت در اسلامیسازی علوم انسانی باعث کاربردی شدن اندیشه تمدنی میشود، ۶. تجربه زیسته و میدانداری فرهنگی: حضور فعال در فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، سفرهای زیارتی ـ تمدنی مانند اربعین و فعالیتهای جهادی برای کسب تجربه عملی و واقعگرایی مهم است، ۷. ایجاد حلقههای فکری و شبکهسازی نخبگانی: تشکیل گروههای فکری و ارتباط با مراکز پژوهشی و نخبگان دانشگاهی امکانات تبادل ایده و غنای اندیشه را فراهم میسازد.
خانم باقرزاده در پایان تأکید کرد: آمادهسازی طلاب برای ورود به عرصه اندیشهورزی تمدنی و تاریخی یک پروژه میانمدت و راهبردی است که با تغییرات بنیادین در برنامههای آموزشی، تربیتی و پژوهشی حوزههای علمیه محقق میشود و در نهایت طلاب را به نظریهپردازان تمدن نوین اسلامی تبدیل خواهد کرد که نقش مؤثری در آینده جهان اسلام ایفا خواهند نمود.
انتهای پیام/
نظر شما