استاد حوزه و دانشیار گروه مبانی نظری جنسیت پژوهشکده زن و خانواده گفت: منازعه بر سر حجاب یک منازعه تاریخی و تمدنی ست، چرا که این منازعه از ابتدای خلقت در میان بشر وجود داشته است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، دکتر فریبا علاسوند، استاد حوزه و دانشیار گروه مبانی نظری جنسیت پژوهشکده زن و خانواده در جمع کادر، طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام شهرستان چالوس و مبلغات غرب مازندران در شهرستان چالوس، در گفتوگویی گفت: منازعه ما با غرب ذیل عناوینی مانند عفاف و پاکدامنی، عدالت و تبعیض جنسیتی خلاصه میشود.
وی با تبیین عنوان نزاع مفهومی افزود: اگر از رگ حیات در یک سازه مفهومی غفلت شود، در ادامه یک سری مفاهیم مثل فمنیسم، کاپیتالیسم و.. را میپذیریم و سعی در اسلامیزه نمودن آن داریم، باید توجه کنیم این مفاهیم امکانپذیر نبوده چراکه ما این مفاهیم را تنها اسلام اندود میکنیم.
استاد حوزه و دانشیار گروه مبانی نظری جنسیت پژوهشکده زن و خانواده، در ادامه با اشاره به مقایسه مفهوم تبعیض در غرب و اسلام بیان داشت: اندیشمندان غربی در این حوزه معتقدند تمام جوامع در سراسر جهان باید طبق تعریفی که ما از این مفهوم داریم عمل کنند. در واقع تمام جهان باید در زمینی که غرب دراینباره آماده نموده بازی نمایند. بهطور مثال در قانون کار از نظر قوانین اسلامی، اولویت با سرپرست خانوار می باشد که از نظر غرب این عین تبعیض بوده و فرقی بین سرپرست خانوار و غیر آن وجود ندارد.
خانم علاسوند در ادامه با اشاره به حوادث سال ۱۴۰۱ در ایران، برای تبیین موضوع عفاف و پاکدامنی بیان کرد: این اتفاق برای مردم بدین صورت معرفی شده است که؛ عدهای از زنان این مملکت با مطالبه حاکمیت موافق نیستند و تمایلی برای رعایت حجاب نداشته و در نهایت این نزاع، تبدیل به یک دعوای سیاسی میان حاکمیت و عدهای از زنان گردید. باید توجه داشت که این نزاع، اتفاق جدیدِ مربوط به بعد از انقلاب نمیباشد و در واقع از همان دوران نظام مشروطه که مخالفت با اسلام آغاز گردید، حجاب به یک مسئله سیاسی تبدیل شد.
وی در ادامه افزود: منازعه بر سر حجاب یک منازعه تاریخی و تمدنی ست، چرا که این منازعه از ابتدای خلقت در میان بشر وجود داشته است و همچنین این مسئله فراتر از تنانگی و پوشش تن بوده و دارای ابعاد سیاسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ست. و سازه های تمدنی مبتنی بر پاکدامنی با سازه های تمدنی بر ضدیت عفاف کاملا با هم متفاوت می باشد. اگر مبلغات بتوانند در مدارس این دو جنبه را به خصوص در حوزه ی تاریخی برای دانش آموزان تبیین نمایند؛ نیمی از مسیر را پیموده اند.
استاد حوزه و دانشیار گروه مبانی نظری جنسیت پژوهشکده زن و خانواده گفت: مبلغات باید توجه داشته باشند که علت تامه به کمال فردی نیستند، اما هر کدام میتوانند به نحوی تاثیرگذار بر روی این قشر باشند. یکی از مهمترین مؤلفهها دراین زمینه، داشتن مطالعات گسترده در حوزه زن، در غرب و ایران می باشد. مبلغ اگر می خواهد اثرگذاری دوچندان داشته باشد باید از بروزترین اطلاعات موجود مطلع باشد چراکه جهان، دچار تغییر و تحول دائم می باشد.
وی در ادامه با آسیب شناسی روش های تبلیغ در میان طلاب بیان داشت: میزان حضور مبلغات در جوامع، محدود به مکانهای محدود است این امر موجب کاهش تعامل مبلغات با سایر قشرها بخصوص نوجوان می شود. یکی از مهمترین کارهایی که بر عهده مبلغات است؛ تغییر دید نسل نوجوان و جوان نسبت به جهان پیش روی آنهاست، این تغییر از طریق دریافت علم و گسترش زوایای دید نوجوان میباشد تا از این طریق خود و جایگاهش در این جهان را پیدا نماید.
خانم علاسوند در ادامه با تبیین مسئله عدالت در غرب و مقایسه آن با جامعه ما تأکید کرد: تا قبل از دویست سال گذشته این مسئله به صورت تئوری در غرب مورد توجه بوده و پس از آن اندیشندان غربی به فکر عملیاتی کردن این مفهوم افتادند. بهطور مثال در سیاست؛ حزب راستگرا و چپگرا یا دموکرات و جمهوری خواه وجود دارد.
استاد حوزه و دانشیار گروه مبانی نظری جنسیت پژوهشکده زن و خانواده خاطرنشان کرد: در حوزه لیبرالیسم دو گروه وجود دارند به نام لیبرالیسمهای کلاسیک و افراطی، این دو گروه به شدت به فردگرایی پایبند هستند. این فرد گرایی دارای دورکن برابری و آزادی میباشد. برای لیبرالیسمهای کلاسیک آزادی دارای اولویت و برای لیبرالیسم های افراطی(جدید) برابری در اولویت بوده و شعار کلاسیکها برابری در فرصتها و شعار گروه دوم برابری در نتایج میباشد.
خانم علاسوند در ادامه با اشاره به اثرگذاری اندیشه این گروهها به خصوص گروه دوم در حوزه زنان افزود: عدالت در نظر اندیشمندان فمنیسم، هرگز به معنای برابری نیست بلکه آنها معتقدند؛ سهم زنان باید در برخورداری بسیار بیشتر از مردان باشد به همین منظور این افراد از طریق اهرم فشار از بالا، سعی در میزان دسترسی بیشتر زنان به امور دارند از نظر ایشان تفاوتهای زن و مرد در جامعه ناشی از نحوه جامعه پذیری و امور فرهنگی بوده و تنها تفاوت زن و مرد در زاد و ولد در میان زنان میباشد.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم جنسیت در غرب و جهان اسلام تاکید کرد: نزاع اصلی بین ما و غرب در این است که غرب، جنسیت را شامل زن، مرد، هم جنس گرا و... میداند، در حالیکه از منظر اسلام هم جنس گرایی بیماریست که باید برای درمان آن چاره اندیشید.
استاد حوزه و دانشیار گروه مبانی نظری جنسیت پژوهشکده زن و خانواده در خاتمه بیان داشت: با مطالعه کتب، سایتها و مقالات علمی مختلف، معتبر و مرتبط با محوریت زن و خانواده، تحقیق و پژوهش را جدی بگیرید و سعی در بومی سازی آن نمایید.
انتهای پیام/
نظر شما