فروش آخرت به قیمت دنیا، نابخردانه‌ترین تجارت است

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری دنیا را محل گذر و مسیر دانست و گفت: هرگاه برای حفظ آبرو، مقام یا مال دنیا، مرتکب دروغ یا گناه شویم، در حقیقت آخرت خود را با قیمتی ناچیز معامله می‌کنیم، این نابخردانه‌ترین تجارت است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ کرمان، آیت الله شیخ بهایی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در جلسه اخلاق در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان، با استناد به آموزه‌های نهج‌البلاغه به بیان نکاتی پیرامون سبک زندگی دینی پرداخت . با اشاره به نامه ۳۱ نهج‌البلاغه بیان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «أَصْلِحْ مَسْلَکَ وَلَا تَبِعْ آخِرَتَکَ بِدُنْیَاکَ»؛ یعنی روش زندگی‌ات را اصلاح کن و هرگز آخرتت را به دنیایت نفروش.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، دنیا را محل گذر و مسیر دانست و ابراز کرد: هرگاه برای حفظ آبرو، مقام یا مال دنیا، مرتکب دروغ یا گناه شویم، در حقیقت آخرت خود را با قیمتی ناچیز معامله می‌کنیم که این نابخردانه‌ترین تجارت است.

وی در تشریح مفهوم معامله با خدا بیان کرد: مؤمنان جان و مال خود را در راه خدا می‌دهند و بهشت می‌خرند، اما برخی هدایت را می‌فروشند و گمراهی می‌خرند، دنیا بازار این معامله سرنوشت‌ساز است.

فروش آخرت به قیمت دنیا، نابخردانه‌ترین تجارت است

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به فرازی دیگر از نهج‌البلاغه، یکی از آفات مدیریت و گفتگو را اظهارنظر در امور ناآشنا برشمرد و گفت: امام(ع) می‌فرمایند: 'دَعِ الْقَوْلَ فِیمَا لَا تَعْرِفُ'. ما نیز باید از سخن گفتن در آنچه به‌خوبی نمی‌شناسیم، بپرهیزیم؛ به‌ویژه در فضایی که سخن ناآگاهانه ممکن است به دست دشمن افتد.

نماینده مجلس خبرگان با انتقاد از گفت‌وگوهای بی‌حاصل و وقت‌گیر در فضای مجازی گفت: بسیاری از مجادلات، ما را از پرداختن به مباحث اصلی بازمی‌دارد. بزرگان ما برای کلام بی‌فایده ارزشی قائل نبودند و سکوت را ترجیح می‌دادند.

وی با تمجید از خصلت سکوت و تفکر در علما، خاطره‌ای از آیت‌الله بهاءالدینی نقل کرد و یادآور شد: هیبت ایشان چنان بود که در طول سفر ساعتی در سکوت مطلق نشستند و هیچ‌کس جرأت سخن گفتن نیافت. این سکوت، خود درس بزرگی بود.

فروش آخرت به قیمت دنیا، نابخردانه‌ترین تجارت است

آیت الله شیخ بهایی، بر ضرورت «تأمل» قبل از سخن گفتن تأکید و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) گاهی با تأمل به پرسش‌ها پاسخ می‌دادند. دلیل آن را احترام به حکمت و ایجاد آمادگی در شنونده برای درک عمق پاسخ بیان می‌فرمودند. این روش برای مدیران و طالبان علم بسیار آموزنده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha