تأکید بر نگارش مسئله‌محور و مستند در نشست ژورنال‌کلاب یزد

سومین نشست از سلسله جلسات «ژورنال‌کلاب» به‌صورت مجازی در راستای ارتقای مهارت‌های پژوهشی مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران استان یزد، هم‌زمان با هفته کتاب تا هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/یزد، خانم سکینه گلابی بغدادآبادی، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد، در سومین جلسه از سلسله جلسات «ژورنال‌کلاب» در بررسی مقاله «تحلیل رابطه توحید و مهدویت با تأکید بر آثار آیت‌الله صافی (ره)» به نقد محتوای مقدمه مقاله پرداخت و گفت: در مقدمه، تعریف و تبیین به شکل مسئله‌محور مطرح نشده و میان مفاهیم توحید و مهدویت رابطه‌ واقعی تبیین نشده است؛ تنها به تعریف مفاهیم بسنده شده است.

وی با بیان ضعف‌های مقاله افزود: ضرورت انجام پژوهش مشخص نشده و نویسنده در بخش‌هایی به کلی‌گویی پرداخته است. برای تبیین بهتر، باید از مصادیق استفاده می‌کرد که این امر انجام نشده است.

خانم گلابی بغدادآبادی همچنین به پیشینه تحقیق مقاله اشاره و توضیح داد: در بخش پیشینه بهتر بود زمان انتشار کتاب‌ها و مجلات ذکر می‌شد. همچنین به جای عبارت «پیشینه خاصی پیدا نشد» می‌توانست نوشته شود پیشینه مستقلی با تمرکز بر دیدگاه آیت‌الله صافی یافت نشد.

وی افزود: در بخش‌هایی از مقدمه مطالبی بیان شده که مستند نیست و این یکی از نقاط ضعف اصلی مقاله است.

خانم فاطمه جمشیدی، استاد ناظر نشست، با ارائه نکات تکمیلی گفت: مقدمه در مقاله علمی نقش تعیین‌کننده دارد؛ زیرا پس از چکیده، خواننده را برای ادامه مطالعه ترغیب یا منصرف می‌کند. ساختار مقدمه باید نشان دهد نویسنده مسئله را فهمیده و مسیر تحلیل را می‌داند.

وی با تأکید بر اهمیت شیوه نگارش پیشینه افزود: در پیشینه، حجم مطالب اهمیت ندارد؛ بلکه نحوه بیان دیدگاه‌ها و انتخاب آثار کلیدی مهم است. باید نشان دهیم چه خلأ علمی وجود دارد و قرار است مقاله چه موضوعی را تبیین کند.

جمشیدی با تأکید بر ضرورت دقت نوشتاری خاطرنشان کرد: در نوشتار علمی نباید با واژه‌ها بازی کرد. جملات باید کوتاه، دقیق و مستند باشد و در متن از لحن تبلیغی و احساسی پرهیز و به‌صورت استدلالی و تحلیلی نگارش شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ساختار پاراگراف مقاله گفت: هر پاراگراف باید دارای ورود، بدنه و خروج باشد و میان پاراگراف‌ها ارتباط منطقی برقرار گردد.

در پایان جمشیدی پیرامون اینکه چرا با وجود این ایرادات، مقاله چاپ شده است، تصریح کرد: این مقاله از نوع ترویجی است و ارزیابی ما بر اساس معیارهای مقالات علمی–پژوهشی صورت می‌گیرد؛ طبیعتاً استاندارد آن‌ها متفاوت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha