راه مقابله با نفوذ تبلیغات دشمن، بازگشت به اخلاق فاطمی و نمایش شفقت دینی در میان مردم است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در همایش مبلغات فاطمی گفت: بخشی از جامعه تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گرفته و نظام دینی را متهم به واپس‌گرایی و بی‌توجهی به رنج‌های اقتصادی و اجتماعی مردم می‌دانند که به تعبیری باطل‌السحر این تفکر مسموم، نمایش همدلی و شفقت بی‌قید و شرط است، حنای دشمن در کف جامعه اثر نخواهد کرد، اگر ما نشان دهیم تمام فکر و ذهن ما معطوف به بهبود وضعیت مخاطبان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در «همایش مبلغات فاطمی» که با حضور مبلغات فاطمی مدارس علمیه خواهران سراسر کشور در سالن همایش آیت‌الله شرعی(ره) این مرکز برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت بازخوانی مبانی اخلاق در عرصه تبلیغ بیان کرد: یکی از نیازهای اساسی در عرصه تبلیغ معاصر، توجه به مبانی اخلاق و بازنگری در نگاه ما به مفهوم «نفع» و «خیر» است، در مبادی علم اخلاق، این پرسش مطرح می‌شود که اگر ارزش یک عمل در نفع آن است، این نفع باید به چه کسی برسد؟ به خودِ فرد یا به دیگران؟ بر اساس این نگاه، مکاتب اخلاقی به دو گروه «خودگرایان» و «دیگرگرایان» تقسیم می‌شوند، خودگرایان انسان را مسئول تأمین منافع شخصی خود می‌دانند، در حالی‌که دیگرگرایان اخلاق را در اندیشه و عمل برای دیگران می‌بینند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به روایتی از حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: در حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) نقل است که آن حضرت شب‌ها مادر بزرگوار خود را در حال عبادت دیده و متوجه شده بودند که حضرت زهرا(س) برای دیگران دعا می‌کنند و برای خود و اهل خانه چیزی طلب نمی‌کنند، وقتی علت را پرسیدند، حضرت فرمودند: «یا بنی، الجار ثم الدار؛ فرزندم، نخست همسایه، سپس اهل خانه.»

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده افزود: این بیان نشان‌دهنده اوج دیگرگرایی در اخلاق اسلامی است و می‌تواند الگوی اساسی برای فعالیت‌های تبلیغی در عصر حاضر باشد.

وی در ادامه با اشاره به تجربه تاریخی تبلیغ در دیگر ادیان، گفت: در جغرافیای ادیان، مسیحیت امروز به لحاظ شمار پیروان، پرجمعیت‌ترین دین جهان است، در حالی که تا چند سده پیش چنین گستره‌ای نداشت اما با گسترش فعالیت‌های مسیحیت تبشیری یا میسیونری، توانست نفوذی عمیق در مناطق مختلف، به‌ویژه آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، آفریقا و شرق آسیا پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: آنچه موجب گسترش مسیحیت شد، تنها مباحث عقیدتی نبود، بلکه نحوه رفتار و حضور مبلغان در میان مردم بود، آنان با دلسوزی، رسیدگی به نیازهای محرومان و خدمت‌رسانی، تصویر دین خود را به‌عنوان «دین محبت» تثبیت کردند و از این مسیر توانستند دل‌های مردم را به دست آورند.

وی یادآور شد: ایمان، برخلاف علم و یقین، امری قلبی است و تا زمانی که راه دل گشوده نشود، یقین به ایمان تبدیل نمی‌شود، مبلغان میسیونری توانستند با جلب دل‌ها، راهی برای نفوذ در باطن جوامع بیابند و این تجربه برای تبلیغ دینی در جهان اسلام نیز آموزنده است.

نفوذ مسیحیت و راهکار مقابله با آن

حجت‌الاسلام علیزاده در ادامه سخنان خود، به جزئیات نفوذ گسترده تبلیغی مسیحیت در مناطق مختلف جهان اشاره کرد و با بیان خاطره‌ای از دوره تحصیل خود مطرح کرد: در دوره تحصیل طلبگی به گزارشی از یک روزنامه عربی درباره فعالیت‌های مبلغین مسیحی در حومه قاهره برخوردم که در آن گزارش، تصاویری از راهبه‌هایی که در میان مهاجران و اقشار مستضعف ساکن در آلونک‌ها و سکونتگاه‌های حلبی، مشغول خدمات‌رسانی بودند، منتشر شده بود، این فعالیت‌های مستمر طی چند سال منجر به مسیحی شدن بخش قابل توجهی از حومه قاهره شده بود.

وی همچنین به وضعیت کشور کره جنوبی اشاره کرد و آن را نمونه‌ای شگفت‌انگیز از پیروزی تبلیغی مسیحیت در یک تمدن کاملاً متفاوت دانست افزود: بدون لشکرکشی و تنها طی پنجاه تا شصت سال، سی تا سی‌وسه درصد از جمعیت کره جنوبی مسیحی شده‌اند، در حالی که این کشور با دیپلماسی نرم (مانند سامسونگ و کی‌پاپ) تأثیر فرهنگی عظیمی بر جهان گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده مطرح کرد: راه اصلی نفوذ، «ارائه خدمات گسترده و ابراز شفقت عملی» بوده است، مبلغان با حضور در مناطق سخت و محروم، با بسیج امکانات برای ساخت بیمارستان، مراکز درمانی و ارائه خدمات تحصیلی رایگان، توانسته‌اند اعتماد قلبی مردم را جلب کرده و بگویند: «ما با شفقت در خدمت شماییم.»

الگوی امام خمینی (ره) و سیره فاطمی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین راهکار مقابله با این موج تبلیغی، به مناسبت میلاد امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امام راحل(ره) که خود پرورش‌یافته مکتب فاطمی بودند، در نامه‌ای به فرزندشان (شهید احمد خمینی) مرقوم فرمودند: تلاش کن عاشق مردم بشوی، این به آن معنا است که پیش‌نیاز اصلی رهبری دینی، دلسوزی عمیق و سوختن برای آلام مردم است. «اگر از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.»

راهکار مقابله با نفوذ رسانه‌ای

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد : در حال حاضر، بخشی از جامعه تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گرفته و نظام دینی را متهم به واپس‌گرایی و بی‌توجهی به رنج‌های اقتصادی و اجتماعی مردم می‌دانند که به تعبیری باطل‌السحر این تفکر مسموم، نمایش همدلی و شفقت بی‌قید و شرط است، حنای دشمن در کف جامعه اثر نخواهد کرد، اگر ما نشان دهیم تمام فکر و ذهن ما معطوف به بهبود وضعیت مخاطبان است.

الگوی پیامبر اکرم(ص) در تبلیغ

وی ادامه داد: بهترین الگوی تبلیغ، رسول اکرم (ص) است که با نهایت حوصله، تواضع، مهر و دلسوزی، حرف‌های مخالفان و حتی تمسخرکنندگان خود را گوش می‌دادند که این شفقت و صبر، هسته اصلی «هوش هیجانی» در تبلیغ است که باید به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده در پایان سخنان خود میدان عمل را به دو بخش «کف جامعه و عموم مخاطبین» و مفسدین و «مفاسد اقتصادی/سیاسی در لایه‌های بالا» تقسیم کرد و گفت: کف جامعه و عموم مخاطبین؛ نیازمند رویکرد مشفقانه، دلسوزانه، و هوشمندانه مبلغانی چون طلاب خواهر هستند تا با ایجاد «آغوشی گرم» به نجات نسل جدید از تبلیغات سمی بپردازند و مفسدین و مفاسد اقتصادی/سیاسی در لایه‌های بالا نیز نیازمند برخورد قاطع و اجرای امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احکام قاطع شرعی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha