بررسی عملکرد و سابقه حوزه‌های علمیه خواهران
236932

وی افزود: رغبت خواهران و در دسترس بودن محل تعلیم به گسترش فعالیت‌های حوزه منجر شده است و تلاش کردیم این مراکز در دسترس قرار گیرد و بانوان برای آموزش مجبور نباشند به شهر‌های دیگر بروند.

به گزارش خبرگزاری کوثر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ معصومه ظهیری در گفتگوی ویژه قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما گفت: سابقه فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران به قبل از انقلاب برمی گردد، اما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی کم بود و محدودیت‌های زیادی هم داشت.

وی افزود: استقبال افراد و حضور بیش از پیش علاقه‌مندان به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا، بیشتر و سال ۱۳۶۴ به دستور امام خمینی (ره) مکتب خانه‌ها تجمیع و جامعه الزهرا (س) تاسیس شد.

ظهیری گفت: بعد از دو دهه مرکز حوزه‌های علمیه خواهران تاسیس شد و امروز ۵۰۰ مدرسه در سطح‌های دو - سه و چهار در ۲۸ استان فعال هستند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران افزود: استقبال و رویکرد آموزش منابع در بعد از انقلاب رو به فراوانی گرایید و زیرساخت‌های لازم برای آموزش و پژوهش، تبلیغ و کار‌های عام المنفعه گسترش پیدا کرد.

ظهیری گفت: بسیاری از دانش آموختگان ما در برنامه‌های فرهنگی مشغول فعالیت هستند.

وی درباره واحد‌ها و درس‌هایی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد، افزود: طلاب ما در سطح دو که دوره کارشناسی است، ۱۹۰ واحد را می‌گذرانند. تعداد این واحد‌ها به علت حجم کتاب‌ها و نوع آموزش از واحد‌های دانشگاهی بیشتر است و در سطح‌های سه و چهار، ارائه مقاله و پایان نامه هم داریم.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: رشته‌ها در حوزه علمیه تنوع خوبی دارد و به زودی درخت واره دانشی با معرفی رشته‌های جدید رونمایی می‌شود.

وی افزود: برخی از رشته‌هایی که در حوزه‌های علمیه خواهران تدریس می‌شود شامل فقه و اصول، فلسفه و کلام، تاریخ، مطالعات زنان، ادبیات عرب و مشاوره است، این رشته‌ها در گروه‌های علوم انسانی، دانش‌های دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار دارد.

ظهیری درباره ضرورت پرورش طلاب گفت: پرورش این متخصصان، کار حوزه‌های علمیه خواهران است و این بستر بعد از انقلاب در سراسر کشور به خوبی فراهم شد.

وی افزود: رغبت خواهران و در دسترس بودن محل تعلیم به گسترش فعالیت‌های حوزه منجر شده است و تلاش کردیم این مراکز در دسترس قرار گیرد و بانوان برای آموزش مجبور نباشند به شهر‌های دیگر بروند.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: برای کسانی که امکان حضور ندارند، بخش آموزش مجازی فعال شده است و بسیاری از کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین فعالیت می‌کند و افرادی که در روستا‌ها و مکان‌های دور هستند از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی درباره مدرک حوزه‌های علمیه خواهران افزود: همه مدارک ما در سازمان اداری و استخدامی کشور پذیرفته می‌شود و کسانی که مدرک سطح دو (معادل کارشناسی) دارند، می‌توانند برای آزمون کارشناسی ارشد در وزارت علوم اقدام کنند.

ظهیری گفت: شرایطی را فراهم کرده ایم تا همه کسانی که در دانشگاه‌های سراسری تحصیل می‌کنند، بتوانند آموزش همزمان در حوزه داشته باشند.

وی در پاسخ به این که آموزه‌های حوزه‌های علمیه خواهران چقدر منطبق با مسائل زنان است، افزود: مبنای کار ما علوم اسلامی است و به بحث‌های تعلیم و تربیت، اخلاق اسلامی، تربیت کودک و نوجوان، مطالعات زنان با رویکرد خانواده، کلام قدیم، کلام جدید، تفسیر قرآن، رشته حدیث، فقه و اصول فلسفه ورود می‌کنیم.

ظهیری گفت: در حوزه برادران درخت واره دانشی ما گستره بیشتری دارد و دانش‌هایی مثل هنر اسلامی و طب با رویکرد دینی وجود دارد که امیدواریم زیرساخت‌های آن در مراکز خواهران هم فراهم شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: محدودیتی برای پذیرش استاد نداریم و امیدواریم بر گستره رشته‌ها بیفزاییم.

وی گفت: علاقه‌مندان به تحصیل می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و مدیریت استان‌ها در ۲۸ استان نام نویسی کنند، نام نویسی آغاز شده و آزمون ورودی در شهریور است.

برچسب‌ها