برگزاری 50 کرسی آزاداندیشی در مدارس علمیه خواهران آ‌ذربایجان غربی
237167

خانم پورحیدر از برگزاری 50 کرسی آزاداندیشی در مدارس علمیه خواهران آ‌ذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کوثر حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان غربی از جمله استان‌های علاقمند به فعالیت در عرصه پژوهشی  است که بر اساس اعلام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور عملکرد مطلوبی در عرصه فعالیتهای پژوهشی داشته است، معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان غربی ضمن توجه به فعالیتهای مختلف پژوهشی درعرصه فعالیتهای کانونها و انجمن‌های پژوهشی توجه ویژهای داشته است.

خانم پورحیدر که اکنون دو سال است معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی را برعهده دارد، فارغ التحصیل سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن از مرکز آموزشهای غیر حضوری قم است.

به منظور آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی در این استان، گفتگویی با خانم پورحیدر انجام داده‌ایم که حاصل آن از نگاه خوانندگان می‌گذرد.

 

حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان غربی فعالیت‌هایی در زمینه برگزاری نشست و جلسات پژوهشی انجام داده است، لطفا در این مورد اطلاعاتی ارائه بفرمایید. در مدارس علمیه چه تعداد رویداد پژوهشی در قالب کانون¬های پژوهشی برگزار شده است؟

تا کنون در مدارس علمیه خواهران آذربایجان غربی حدود 50 کرسی بطور رسمی برگزار شده است که تعداد 21 کرسی فقط در سال 96 و 7 کرسی در سال 97 جاری برگزار شده است، حدود 20 موضوع ارسالی مدارس برای کرسی در سال جاری هم در شورای علمی پژوهشی استان بررسی و تصویب شده است.

استان آذربایجان غربی دارای 12 مدرسه سطح2 و 3 شامل  11کانون و یک انجمن است، از سال 90 تاکنون نیز برای تمام مدارس کانونهای پژوهشی راه اندازی و از سال تحصیلی 95-96 تا 97  پنج کانون جدید نیز تاسیس شده‌ است، از سال 95 تا کنون 96 نشست علمی و حدود 57 کارگاه مهارتی، علمی و پژوهشی در مدارس علمیه خواهران استان آذربایجان غربی برگزار شده است.

برگزاری سیرهای مطالعاتی در کانونهای پژوهشی برخی مدارس با استقبال زیادی مواجه شده و موضوعات مهدویت، ولایت فقیه، انقلاب اسلامی، مطالعات زنان، تاریخ و مباحث کلامی و پاسخ به شبهات نیز مخاطبان فعالی داشته است.

 

تأثیرگذاری فعالیتهای پژوهشی حوزههای علمیه خواهران را در سطح کشور و به خصوص در استان خود، چگونه ارزیابی میکنید؟

نتایج فعالیتهای پژوهشی با قالب (نشست، کرسی و فراخوان مقاله) در سطح مدارس در ابعاد مختلف فردی، اجتماع، خانواده و مباحث تبلیغی و غیره تاثیر بسزایی در اخلاق و رفتار طلاب و تاثیر آن در محیط زندگی و محل تبلیغی داشته است، شرکت طلاب در همایشها و فراخوان مقالات در سطح ملی و استانی در تعامل با نهادها و دانشگاهها رتبهآوری آنها نشان از قدرت و قوت حوزه‌های علمیه خواهران دارد.

 

برای برگزاری نشست‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و همایش‌ها به چه میزان نیازهای طلاب و اقتضائات منطقهای و استانی را به لحاظ اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در نظر میگیرید؟

در شورای علمی پژوهشی حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی سعی کردیم گزارشی از وضعیت منطقهای و مدرسه‌ای ارائه و مطالعه شود تا در تصویب یا پیشنهاد موضوعات، وضعیت مدرسه و منطقه در نظر گرفته شود، البته موضوعات پیشنهادی از طرف شورای مدارس به استان ارسال شده و در اصلاح یا پیشنهاد موضوع، موارد بالا در نظر گرفته می‌شود.

 

به طور کلی مهمترین آسیب فعالیتهای پژوهشی کانونها و انجمنهای پژوهشی را در چه میبینید و برای رفع آن چه پیشنهادی دارید؟

طی گزارشگیری از معاون مدارس و فعالیتهای کانون و بازدید از مدارس، مهمترین آسیبهای فعلی تشکلهای پژوهشی بررسی و طبقهبندی شده و با همکاری معاونت پژوهش استان در حال چارهاندیشی و اجرای راهکارهای پیشنهادی برای رفع آسیبهای موجود هستیم.

اولین مسئله کسری بودجه و تخصیص زمان مناسب برای امر پژوهش و به تبع آن فعالیتهای پژوهشی است، مشکل دیگر کمبود نیروی انسانی متبحر و پژوهشگر است که تقریبا در استانهایی که سابقه کمتری در زمینه فعالیتهای حوزوی دارند به چشم می‌خورد.

با توجه به این موارد، در صورتی که مدیران مدارس دارای دغدغه پژوهش باشند و بتوانند با جذب اساتید پژوهشگر و یا علاقمند به پژوهش پیگیری فعالیتهای پژوهشی را به عهده بگیرند، حجم مشکلات کاسته خواهد شد، در این صورت است که طلاب مدارس علمیه خواهران نیز الگوی پژوهشی مناسبی دریافت کرده و بخشی از مشکلات ما در ترویج فرهنگ پژوهش کاهش می‌یابد.

البته از مسائلی که در زمینه آسیبها باید مطرح کنیم، این است که به دلیل محرومیت منطقه، نوع ترکیب جمعیتی، رویکرد فرهنگی و سیاسی جامعه و عدم حمایت نهادها و ارگانها از حوزههای علمیه خواهران در برخی شهرستانها و فقدان زیرساخت‌های ارتباطی با نهادها و سازمانها، سبب شده فعالیت طلاب در محیط بسته صورت گیرد، باید توجه داشته باشیم که عدم ارائه نتیجه به خارج از حوزه و عدم بازخوردگیری نیز موجب کاهش انگیزه طلاب و عدم تلاش برای ارتقاء خواهد بود.

 

برای تحقق اهداف خود چگونه از ظرفیت موجود در فضای مجازی استفاده میکنید؟

برای تبادل اطلاعات و اشتراکگذاری تجربیات و ارتباط سریع با معاونان، گروه معاونان پژوهش مدارس استان آذربایجان غربی در کوثرنت راه اندازی شده است که اطلاعات و آگاهیها و برخی آموزشها در آنجا تبادل میشود، اکثر مدارس نیز در کوثرنت، کوثربلاگ، ایتا و سروش برای طلاب خود فضاهایی برای تبادل اطلاعات و هماندیشی علمی پژوهشی راهاندازی کرده و مشغول فعالیتهستند.

برچسب‌ها