حضرت رقیه(س) نماد صبر و استقامت بودند
239865

حجت الاسلام جعفر طیاری، حضرت رقیه(س) را مصداق ذکر الهی عنوان کرد و گفت: حضرت رقیه(س) نماد صبر و استقامت بود.

آقای جعفرطیاری در گفتگو با خبرگزاری کوثر بیان کرد: نقشی که امام حسین(ع) در کربلا داشتند این نقش به گونه ای دیگر در میان یارانشان نیز توزیع شده بود.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) با همراهی اهل بیت و یاران باوفایش، نهضت کربلا را رقم زدند، افزود: هر چند امام معصوم دارای علم لدنی و ولایت تشریعی و تکوینی هستند و می توانند هر گونه دخل و تصرفی در جهان هستی داشته باشند، اما در شرایط مختلف بر اساس حکمت و مصلحت عمل می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسباب و علل ممکن است مادی یا معنوی باشند، تصریح کرد: امام حسین(ع) با اینکه می توانست از اسباب غیر مادی در واقعه کربلا استفاده کند اما با توجه به زمان، مکان و حکمت الهی برای تداوم و بقای اسلام نهضت عاشورا را رقم زدند.

وی با تاکید بر اینکه بقای اسلام وابسته به امام حسین(ع) است، افزود: اگر ایثار و شهادت امام حسین(ع) نبود هیچ اثری از اسلام باقی نمی ماند.

جعفرطیاری یاران امام حسین(ع) را دو گونه دانست: یاران تا شهادت و یاران بعد از شهادت. وی تصریح کرد: برخی از یاران ایشان جانفشانانی بودند که شهید شدند که از جمله می توان از حضرت علی اصغر نوزاد، عبدالله بن حسن کودک، حضرت قاسم نوجوان، علی اکبر جوان، حبیب بن مظاهر کهنسال و ... نام برد.

وی ادامه داد: نقش اصلی برخی دیگراز یاران امام حسین(ع) بعد از شهادت ایشان، آغاز گشت. از میان آنها می توان به حضرت سجاد(ع)، کودکشان امام باقر(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) اشاره کرد.

وی ادامه داد: نقش اصلی برخی دیگراز یاران امام حسین(ع) بعد از شهادت ایشان، آغاز گشت. از میان آنها می توان به حضرت سجاد(ع)، کودکشان امام باقر(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) اشاره کرد.

قائم مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بقای اسلام و تشیع و اصل دین وابسته و خدا پرستی، بلکه اصل انسانیت و آزاد منشی به قیام عاشورا بوده است، افزود: حضرت رقیه(س) نقش منحصر به فرد و بی بدیلی در واقعه عاشورا دارد.

حجت الاسلام جعفر طیاری، حضرت رقیه(س) را مصداق ذکر الهی عنوان کرد و افزود: حضرت رقیه(س) نماد صبر و استقامت بود.

وی ادامه داد:‌ زمانیکه کاروان امام حسین(ع) از مدینه به سمت مکه حرکت کردند شاهد مصیبت های بسیاری بودند و بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانشان نیز اسرا تحت آزار بسیاری قرار گرفتند به گونه ای که وقتی جسد مبارک حضرت رقیه(س) را غسل می دادند با بدن کبود شده ایشان روبرو شدند که این امر نشاندهنده صبر و استقامت بالای ایشان بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نقش دیگر حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا، معرفی اهل بیت(ع) بوده است به گونه ای که ایشان با مظلومیت، صبوری و آن گریه  های به ظاهر کودکانه اش، در معرفی اهل بیت(س) و همچنین رسوا کردن دشمنان نقش موثری ایفا کردند.

قائم مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب یکی دیگر از نقش های حضرت رقیه(س) را نقش عاطفی دانست و افزود: نهضت کربلا دارای ابعاد گوناگون حماسی، صبر، استقامت و غیره بوده است که یکی از ابعاد نیز بعد عاطفی است که شعله ور کردن بعد عاطفی واقعه عاشورا بر عهده زنان و دختران از جمله حضرت رقیه(س) بوده است.

وی بیان کرد: آثار روضه های حضرت رقیه(س) تا ظهور امام زمان(عج) پابرجا خواهد بود.

حجت الاسلام جعفر طیاری گفت: یکی دیگر از نقش های حضرت رقیه(س) تقویت خاطره شهادت امام حسین(ع) بوده است زیرا مصیبت هایی که بر افراد وارد می شود به مرور از خاطر انسان ها حذف می شود اما با وجود افرادی همچون حضرت رقیه(س) خاطره امام حسین(ع) و یارانشان برای همیشه در اذهان باقی ماند.

وی عنوان کرد: حضرت رقیه(س) از دوران اسارت تا زمان شهادتشان زنده کننده خاطرات شهادت امام حسین(ع) و خاطرات واقعه کربلا بودند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: با وجود اینکه جریان عاشورا یک واقعه ای بود که در یک روز تمام شد اما حضور افرادی همچون حضرت رقیه(س) موجب ماندگاری و پویایی این واقعه شد به گونه ای که این جریان در طول قرن ها همچنان در اذهان باقی بماند.

وی نقش اساسی و منحصر به فرد عاشورا و قیام امام حسین (ع) را بقا و استمرار اسلام دانست و افزود: حضرت رقیه(س)  نیز به سهم خویش در استمرار اسلام نقش ویژه ای داشته است. مرقد مطهر حضرت رقیه(س)  در طول قرن های متمادی همچون ستاره ای نورانی می درخشد و با نور افشانی و کراماتش، هزاران نفر را مجذوب اسلام و تشیع ساخته است. مرقد مطهر  ایشان در عمل به یک پایگاه و مرکز مهم تبلیغ تشیع و اسلام تبدیل شده است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: رزمندگان و شهدای مدافع حرم به عشق و انگیزه دفاع از حرم حضرت زینب (ع) و حضرت رقیه (ع)، لباس رزم پوشیدند و با جهاد و مبارزه سختگی ناپذیر، با شهامت و شجاعت در مقابل استکبار جهانی و ایادی مزدورشان ایستادند و با نا بود سازی داعش، امنیت، آرامش، آسایش، آزادی و استقلال را برای سوریه، عراق و ... به ارمغان آوردند.

برچسب‌ها