معرفت نفس لازمه اخلاق پژوهشگری است
245494

خانم اکبری معرفت نفس را لازمه اخلاق پژوهشگری دانست و گفت: باید پرسش گری در همه ابعاد زندگی جریان پیدا کند تا منفعل بودن در هدف‌های زندگی فرد رخنه نکند.

به گزارش خبرنگار کوثرنیوز از شهرکرد، خانم طاهره اکبری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، پیش از ظهر امروز در نشست معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران این استان، با بیان اینکه سرنخ نتیجه پژوهشی با طرح سؤال درونی، جواب مسأله، مطالعه هدفمند، ایجاد متن پژوهشی و در انتها نتیجه پژوهشی محقق می‌شود، ابراز کرد: هدف خلقت انسان از آغاز، پاسخ به پرسش‌های وجود و نحوه زندگی و جایگاه ابدی بوده است که این نشان می‌دهد انسان از ابتدا پژوهش گر متولد شده است.

وی معرفت نفس را لازمه اخلاق پژوهشگری دانست و خاطرنشان کرد: باید پرسش گری در همه ابعاد زندگی جریان پیدا کند تا منفعل بودن در هدف‌های زندگی فرد رخنه نکند و این یک اصل است.

خانم اکبری با تأکید بر اینکه باید به دنبال سؤالات برویم و آثار اعمال خود را پرس و جو کنیم، خاطرنشان کرد: باید پژوهش به سمتی برود که طلاب برای انتخاب موضوع دست به دامان افراد نباشند و خودجوش در پی مجهولات ذهنی قیام فکری کنند.

وی ایجاد دغدغه فکری در امور پژوهشی را جزء وظایف اصلی معاونان پژوهش مدارس دانست و ادامه داد: به یقین کتابداران مدارس نیز در راستای فراگیری امور پژوهشی در بین طلاب نقشی اساسی و کاربردی دارند؛ کتابداران افزون بر نگهداری کتب باید طلاب را به بهره مندی از این سرمایه و ترویج کتابخوانی تشویق کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری در ادامه با تأکید بر اینکه طلاب باید از آثار بزرگان نهایت استفاده را ببرند تا به رشد همه جانبه برسند، تصریح کرد: به یقین آثار بزرگانی همچون آیت الله حسن زاده آملی نقش مهمی در شکوفایی علمی و تربیتی طلاب خواهد داشت که باید در مدارس به این موارد بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به خروجی‌های کار پژوهشی در مدارس علمیه ادامه داد: تحقیقات پایانی و مقالات علمی، موفقیت‌ها در جشنواره‌ها و مسابقات، تعداد نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی در مدارس علمیه خروجی کار پژوهشی است که نشان می‌دهد ما موفق بوده ایم و تا حدود زیادی به اهدافمان رسیده ایم.

برچسب‌ها