آقای برقی کار استاد حوزه اظهار داشت: کتب حدیثی، تفسیر را به ما آموزش می دهند و می توانند از منابع تفسیری باشند.
به گزارش خبرنگار كوثر از اصفهان، آقای برقی کار در کارگاه منبع شناسی با رویکرد«حدیثی و تفسیر اثری» در مركز تخصصي تفسير و علوم قرآني نرجس خاتون(سلام الله علیها) شاهين شهر گفت: کتب حدیثی، تفسیر را به ما آموزش می دهند و می توانند از منابع تفسیری باشند.
وی با بیان اینکه در تقسیم بندی جوامع حدیثی ابتدایی ترین امری که با آن برخورد می کنیم سه نوع سیره است، افزود: اگر جوامع را بر اساس سیر تاریخی بررسی کنیم، در تبیین اهمیت و جایگاه جوامع حدیثی باید ببینیم کدام کتب حدیثی بیشترین استقبال را در میان علما و مسلمانان شیعه و سنی دارا هستند.
برقی کار افزود: تقسیم بندی دیگر چگونگی گردآوری و چینش است که هر کدام دایره میدانی دارند، مثلاً سیر تاریخی شیعه با کتاب های استبصار و من لا یحضره الفقیه در سده چهارم و پنجم است، نخستین کتاب از کتب جوامع حدیثی مربوط به مرحوم کلینی است و نفر بعد، مرحوم صدوق مشهور به رئیس المحدثین می باشد که اکثر روایات را جمع آوری کرده است و صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه می باشد.
استاد حوزه اضافه کرد: از حیث جایگاه جوامع حدیثی، طبقه بندی شدن آنهاست برای مثال صحاح سته اهل سنت که بر اساس تاریخ وفات صاحبانش طبقه بندی شده است، اما روش گردآوری چینش بسیار مهم می باشد، مانند کتاب های حدیثی به 10 جزء تقسیم شده اند که اولینش مسانید، دومین مورد سنن، مستدرکات، مستخرجات، مصنفات، زوائد، معاجم، اجزاء، اطراف و جوامع است.
وی افزود: تقسیم بندی ما بر اساس کتاب دکتر نصیری، یک تقسیم بندی کلی است، برخی نیز به هشت قسمت و برخی 15 قسمت تقسیم بندی کرده اند، اما مسانید ها آن دسته از کتب حدیثی می باشند که روایات شان در چارچوب خاصی تنظیم شده است که به عنوان مثال بر اساس صحابه یا راویان یک شهر و یا قبیله می باشد.
استاد برقی کار در پایان گفت: سنن در گردآوری گستره مختلف روایات، بیشتر به جمع آوری روایات احکام و آداب و سنن پرداخته است، مستدرکات کتب حدیثی یک جامعه حدیثی خاص و روایاتی که به هر دلیل دیده نشده اند را تدارک می بینند.