انتخابات میدان جهاد و عزم ملی است
249391

آیت الله شیخ بهایی استاد حوزه گفت: انتخابات میدان جهاد و عزم ملی است که در ابتدا نیاز به مبارزه با نفس و در مرحله بعد نیاز به توسل و توکل دارد.

آیت الله شیخ بهایی در گفتگو با خبرگزاری کوثر با تاکید بر اهمیت انتخاب اصلح در انتخابات، به تبیین مفهوم انتخاب اصلح و شاخصه های آن پرداخته و افزود: اصل انتخاب عطیه ای الهی است که شامل انسان شده است در حالیکه اغلب موجودات قدرت اختیار و انتخاب ندارند البته انسان نیز در بسیاری از موارد قدرت انتخاب ندارد، اما در مواردی که مرتبط با سعادت و شقاوتش است، قدرت انتخاب پیدا می کند، زیرا نوع سعادت و کمال انسان اختیاری است بنابراین موظف به انتخاب شایسته است.

استاد سطح چهار حوزه علمیه خواهران کرمان افزود: خداوند متعال اقدام به ارسال کتب و پیامبران(علیهم السلام) کرده تا انسان بهترین مسیر را انتخاب کند، از طرف دیگر نیز انسان را مجهز به عقل کرده تا در سایه عقل و فطرت و با کمک اولیای الهی انتخابی شایسته داشته و به سعادت برسد.

وی با بیان اینکه مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی در انتخاب دخیل است، افزود: گاهی انتخاب فردی و گاهی جمعی است که انتخابات مساله ای جمعی است و بر حسب جمعیت، قدرت و اهمیتش فزونی می یابد.

آیت الله شیخ بهایی به ملاک قوت و قدرت اشاره کرد و افزود: قدرت لازم است تا توان نظامی قوی برای ایستادگی در برابر دشمن داشته باشیم نه برای اینکه با دشمن بجنگیم بلکه برای اینکه توان مقاومت و مقابله با دشمن را بالا ببریم.

وی در ادامه به تبیین شاخصه های انتخاب اصلح پرداخت و گفت: انتخاب به معنای برگزیدن فردی است که در همه چیز  از جمله در شجاعت، کارآمدی و انقلابی بودن بهترین و نخبه ترین باشد، هنگام انتخاب نیز لازم نیست با نفی یک شخص، فرد انتخابی ما برگزیده شود زیرا تضعیف کاندیدا اقدامی غلط است، فرد شایسته با حفظ خوبی های کاندیدای مقابل و قبول ضعف های کاندیدای موافق با قبول بالاتر بودن او در امتیازات باید برگزیده شود.

استاد حوزه بر لزوم رعایت اخلاق در انتخابات تاکید کرد و افزود: آفت انتخابات، کمالات تراشیدن برای یک طرف و تخریب طرف دیگر است، زیرا کسی اجازه تقدیس و تخریب بی دلیل ندارد و عاقل کسی است که بین خوب و خوبتر، خوبتر را انتخاب کند و این نشانه بلوغ عقلی است.

وی ادامه داد: برخی خودشان به ملاک های انتخاب عالمند اما توانایی اظهار نظر ندارند و نمی توانند تصمیم گیری درستی داشته باشند، در نتیجه موظفند به عالم رجوع کنند.

برچسب‌ها