حوزه هاي علميه خواهران مبلغه اثرگذار و  همسر شايسته تربیت کنند
258560

رئيس شوراي علمي-پژوهشي استان چهارمحال و بختياري گفت: در سطح حوزه هاي علميه خواهران كشور سه موضوع مطرح شده است كه استان ما هم بايد در اين سه موضوع حضور فعال تر داشته باشيم كه در اين امر به كمك و مشاوره اعضاي شوراي علمي-پژوهشي استان نيازمنديم.

 

حجت الاسلام و المسلمين یدالله رحماني در دومین جلسه شورای علمی-پژوهشی استان در سال 99 بيان كرد: با توجه به آسيب شناسي هاي صورت گرفته در انگيزه هاي طلاب به اين نتيجه رسيده شد كه موضوع "ماهيت حوزوي و هويت طلبگي" به صورت گفتمان عمومي در حوزه هاي علميه ترويج پيدا كند.

وی افزود: در حوزه قديم دو اصطلاح رايج است، زي طلبگي همان ماهيت حوزوي، آراستگي هاي ظاهري و تجلي عام حوزه هاي علميه بيشتر مرادشان بوده و هويت طلبگي يا همان ذي طلبگي که توانمندي هاي خاص طلبه هاست كه هم مورد انتظار عام جامعه و مخاطبين هست و هم با داشتن آنها مفهومي به نام طلبگي قابل درك و فهم است.

رحمانی ادامه داد: در آسيب شناسي به اين نتيجه رسيده شده كه ما وقتي با طلابمان بحث مي كنيم احساس نمي كنسم كه براي خودشان يك هويت خاصي را قائل هستند و يا از هويتشان دارند فاصله مي گيرند و در بحث دوم خود حوزه هاي علميه يك ماهيت مستقلي براي خودش احساس نمي كند و يا اينها تضعيف شده است.

رئيس شوراي علمي-پژوهشي ادامه داد: دومين موضوع كه به صورت جدي و عام در حوزه هاي علميه خواهران مطرح هست، ريزش ها و رويش هاي حوزوي است؛  پس از بررسي هاي مركز برنامه ريزي و ساير معاونت ها، اين بحث در سه اقدام جذب، انصراف و انفكاك مطرح شده است كه در استان تحقيقاتي صورت گرفته كه بايد بررسي شوند و تحقيقات ديگري نيز انجام شود.

رحمانی اظهار داشت: سومين موضوع هم كه به صورت عام مطرح و اولين مطالبه مردمي از حوزه هاي علميه است، موضوع خانه و خانواده است و رسالت و ايفاي نقشي كه بانوان طلبه در اين رابطه بايد داشته باشند. در همين رابطه در مباحث آسيب شناسي آماري در خصوص بحث ازدواج و طلاق و تأهل و تجرد ارائه شده كه بحمدالله استان ما مانند ساير آمارها کمتر در معرض آسيب و يا تهديد است که بايد به اين قضيه ورود پيدا كينم.

وی گفت: خروجي از حوزه هاي علميه خواهران بايد يك مبلغه اثرگذار و يك همسر شايسته و مادر لايق باشد؛ دو مأموريت همسرداري و فرزند پروري در واقع دو ركن مهم وظايف كساني است كه در حوزه علميه خواهران وارد شده است.

برچسب‌ها