کد خبر: 108006
۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
نگاهی اجمالی به کتاب «شادی در قرآن»
278061

کتاب «شادی در قرآن» به همت مرکز نشر هاجر منتشر و روانه بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، کتاب «شادی در قرآن» نوشته خانم ها زینب روستایی و ام لیلا شفیعی رونیزی از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران منتشر شده و در سه فصل به تبیین هر یک از واژگان که به نوعی به شادی در قرآن اشاره کرده اند، پرداخته است.

در این کتاب با توجه به این که «فرح» از پرکاربردترین واژگان شادی است، در فصلی مستقل به آن پرداخته شده و بقیه واژگان با توجه به اینکه معنای اساسی یا نسبی شادی دارند، در دو فصل بعدی مورد بررسی قرار گرفته اند.

از جمله الفاظی که در جهان بینی قرآنی از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار است واژه شادی است؛ چرا که یکی از مهم ترین تمایلات انسان، نیاز و میل به شادی در زندگی است و این امر در بسیاری از جنبه های حیاتی انسان نقش مؤثر ایفا می کند، باعث افزایش روح امید و طول عمر در جامعه می گردد و در روابط فردی و اجتماعی افراد تاثیرگذار است و چه بسا ممکن است با از بین رفتن شادی، یأس و ناامیدی به سراغ انسان بیاید و او را به کفر و هلاکت نزدیک کند.

مفهوم شادی ۶۱ بار با ۱۱ واژه و مشتقات اسمی، فعلی و وصفی در قرآن به کار رفته است.

اهمیت این موضوع موجب شده تا نویسندگان بسیاری دست به قلم ببرند و آثاری را در این زمینه از خود به جای بگذارند. برخی شادی دنیوی و عده ای شادی های اخروی را ملاک کار خود قرار داده اند و آیات مربوط به آن را استخراج کرده اند؛ برخی نیز از بعد روان شناسی به این موضوع پرداخته و با توجه به آیات و روایات راهکارهایی را برای شاد زیستن ارائه داده اند.

مزیت این کتاب بر دیگر تحقیقات این است که اولا تمام الفاظ شادی به کار رفته در آیات قرآن، در آن جمع آوری شده و تمامی واژگان چه به صورت حقیقی و چه به صورت مجازی، با معنای پایه ای و اصلی و یا معنای نسبی شادی در قرآن کریم بررسی شده است و ثانیا با تشکیل حوزه معنایی، ویژگی های مربوط به هر لفظ به وضوح تبیین می گردد و انواع شادی کاذب و حقیقی مشخص می شود.

برگزیده ای از کتاب

بعد از واژه «فرح» ضحک یکی دیگر از پرکاربردترین واژگان شادی در قرآن کریم است که در غالب کاربرد این واژه در آیات قرآن مذموم شمرده شده است. واژه ای که صریحا در قرآن کریم در مقابل این واژه قرار گرفته است «بکاء» می باشد.

بهترین نوع خنده دنیوی تبسمی است که همراه با ضحک باشد و این نوع خنده به حضرت سلیمان(ع) نسبت داده شده است و «مرح» بر شادمانی دلالت دارد که از حد گذشته است و فرد را به طغیان و سرگشی رسانده است و به تعبیر دیگر شادی حاصل از مرح در قرآن نکوهیده است. «بشر» تنها استعمالش در باب استفعال معنای شادمانی می دهد و دیگر مشتقات، معانی متعددی دارند.

گفتنی است، مرکز نشر هاجر کتاب «شادی در قرآن» را در 220 صفحه و با قیمت 25,600 تومان به صورت قطع رقعی منتشر و تقدیم علاقه مندان کرده است.

نگاهی اجمالی به کتاب «شادی در قرآن»

برچسب‌ها