
معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با همکاری گروه شهید سلیمانی، جلسه تخصصی تربیت مدرس تحقیقات پیمایشی را برگزار کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای محمدمهدی کریمی، استاد حوزه و دانشگاه، در اولین جلسه تخصصی تربیت مدرس تحقیقات پیمایشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با ارائه تعاریفی از اصطلاحات تحقیق و روش تحقیق، توضیحی در مورد انواع تحقیقات ارائه داد و با اشاره به برخی از این تقسیم بندی ها، گفت: تحقیق به لحاظ روش انجام پژوهش، به "اسنادی" و "میدانی" تقسیم میشود و روش میدانی شامل روش هایی همچون: پیمایشی، آزمایشگاهی، پنل، مشاهدهای و سرشماری است که شاخص ترین آن «روش پیمایشی» است.
وی در تعریف تحقیق پیمایشی، تصریح کرد: تحقیق پیمایشی، مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد است که برای گردآوری اطلاعات درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها، یا مشخصات گروهی از افراد، خانواده ها و یا مجموعه ای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.
آقای کریمی در ادامه کارگاه، به بیان ویژگیهای موضوع مناسب جهت تحقیق پیمایشی پرداخت و گفت: از ویژگیهای موضوع مناسب؛ ادراکی بودن، بسیط بودن، قابلیت بررسی داشتن، نو بودن و شفاف بودن است. همچنین موضوع موردنظر باید با رشته مطالعاتی محقق متناسب بوده و در ابتدا، دوره زمانی، منطقه جغرافیایی و جنبههای مورد نظر در موضوع، به خوبی و با دقت مشخص شود تا بتوان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر موارد مهم، علاقه و شوق محقق برای انجام تحقیق و احساس نیاز جامعه به حل آن مسئله است که خود میتواند انگیزه مضاعفی در پژوهشگر ایجاد نماید. در این صورت است که صرف وقت و هزینه میتواند ارزشمند و عقلایی باشد.