حوزه‌های علمیه خواهران نقش مرجعیت در امور مرتبط با زنان را داشته باشند
285271

مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر، گفت: حوزه های علمیه خواهران با الگوگیری از سیره حضرت معصومه(س) که مرجعیت علمی برای شیعیان داشتند، نقش مرجعیت را در امور بانوان ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی معصومیه(سلام الله علیها) با حضور جمعی از طلاب و اساتید این مرکز در سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی، در این مراسم در سخنانی به تشریح هجرت هایی که در جهان اسلام انجام شد و اثراتی که برای فرهنگ تشیع داشت، پرداخت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر گفت: در جغرافیای جهان اسلام چند هجرت تاثیرگذار شکل گرفت. هجرت هایی که از سر ظلم و جور بود، اما اثر این هجرت ها برای مردم ناشناخته بود، ولی در طولانی مدت و در قرن های متمادی و هم اکنون آثار آن هجرت ها را می بینیم که چه تدبیر و چه نقشه ای را منادیان حرکت اسلام اهل بیت عصمت(علیهم السلام) برای جهان اسلام ترسیم کردند.

وی افزود: اولین هجرت، هجرت امیرالمومنین(علیه السلام) از حجاز به سمت کوفه بود. این هجرت بسیار تاثیرگذار بوده و کانون تشیع را در جائی که از نظر جغرافیایی مرکزیت داشت، برای جهان اسلام رقم زد. چون حجاز در گوشه قرار داشت و دارد و مرکزیت ندارد، ولی عراق در خاورمیانه مرکزیت دارد و امام علی(علیه اسلام)، شهر کوفه را انتخاب کردند که این انتخاب باعث نشو و نمای فرهنگ تشیع و شکل گیری تشیع در آن زمان شد.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی افزود: دومین هجرت تاثیرگذار، هجرت امام حسین(علیه السلام) به سمت کوفه بود که هجرت بسیار عظیم و مبارکی برای اسلام بود. ادامه این هجرت، هجرت حضرت زینب(سلام الله علیها) که ادامه دهنده راه سیدالشهدا بود و پیام اباعبدالله(ع) را در مرکز نفاق و کفر با مدیریت حضرت امام سجاد(علیه السلام) برد.

وی تصریح کرد: ثمرات و نتایج مثبت این هجرت ها را که در آن زمان با ظلم و جور اتفاق افتاده و از حجاز تا عراق و ایران، یعنی از دریای سرخ تا مدیترانه، و از غرب به شرق با تدبیر اهل بیت(علیهم السلام) بوده، هم اکنون برای جهان اسلام شاهدیم و این جغرافیا را اهل بیت(ع) و فرهنگ تشیع در دنیای اسلام رقم زدند.

استاد حوزه علمیه بوشهر افزود: هجرت مهم و تاثیرگذار دیگری که در آن زمان مربوط به شرق عالم بود و هم اکنون مرکز ثقل جهان اسلام را دربرگرفته است، هجرت مبارک امام رضا(علیه السلام) به سمت مرو و طوس و مشهد کنونی بود که به تبع این هجرت، هجرت عظیم حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) رقم می خورد.

وی افزود: به تبع هجرت حضرت معصومه(سلام الله علیها)، هجرت امامزاده های بزرگوار صورت گرفت که هم اکنون هرکدام ستاره ای در جهان تشیع و اسلام و مرکز نورانیت و تجمع شیعیان شده اند. در بین این هجرت ها، هجرت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) آثار بیشتری در جهان اسلام داشته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر، خاطرنشان کرد: شهر قم را عش آل الله دانسته اند و عش به لانه پرندگانی گفته می شود که در بلندی ها و بالای درختان ساخته می شود. عش آل الله، یعنی جائی که از گزند دشمنان و فتنه گران در امان است و هجرت حضرت معصومه(علیها سلام) به قم، جمع شدن راویان حدیث در قم را به دنبال دارد. مانند مرحوم کلینی که روی کتاب کافی نزدیک به بیست سال کار کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی در ادامه گفت: اگر می بینید که در یک محیطی این چنین افرادی رشد کرده اند و این چنین کتاب های نوشته می شود، این نشان دهنده این است که محیط برای رشد و شکوفائی علما مستعد استاگر در حوزه قم چنین کتبی تالیف می شود، نشان از مستعد بودن محیط قم است و این استعداد با ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) بوجود آمد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر اشاره داشت: درخشش علمای بزرگی چون شیخ کلینی یا شیخ صدوق در گذشته و سیل علمای بلاد اسلامی در دوران کنونی که در جهان متفرق شدند، همه از قم نشأت گرفته اند و این از برکات هجرت مبارک حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است.

وی با بیان اینکه ما طلاب وظیفه پاسداری از این میراث گرانبها را داریم، گفت: بایستی همانطور که حضرت فاطمه معصومه(س) مرجعیت داشتند که وجود مقدس امام کاظم(علیه السلام) نسبت به ایشان سه بار می فرمایند: "فداها ابوها"، بعلت پاسخگویی مسائل توسط آن حضرت بود و ایشان جزء محدثات تشیع هستند. این نشان دهنده این است که حضرت معصومه(س) در بحث پاسخ به سوالات، مرجعیت داشتند. ما نیز باید به این برسیم که حوزه های علمیه باید آن مرجعیتی را که بانوان جامعه به آن رجوع کنند، داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی، بیان داشت: حوزه علمیه روح جامعه و کشور است. اگر حوزه علمیه را از کشور بگیریم و یا اینکه حوزه علمیه از مسیر خود منحرف شود، چیزی از انقلاب اسلامی باقی نخواهند ماند.

شایان ذکر است در پایان مراسم، از برگزیدگان علمی، فرهنگی و پژوهشی این موسسه که در جشنواره های سال قبل حائز رتبه برتر شده بودند، تجلیل و تقدیر بعمل آمد و به هریک هدایایی تقدیم شد.

برچسب‌ها