«فبک با عینک تعلیم و تربیت» در یک نگاه
303402

کتاب «فبک با عینک تعلیم و تربیت» به همت مرکز نشر هاجر؛ ناشر تخصصی زن و خانواده منتشر و روانه بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، کتاب فبک با عینک تعلیم و تربیت؛ رابطه فلسفه برای کودکان و نوجوانان با تعلیم و تربیت اسلامی نوشته فاطمه ارشادی‌فرد را منتشر و روانه بازار کرده است.

از دیرباز تاکنون مسأله «اندیشه ورزی» توجه اندیشمندان و مربیان را به خود جلب کرده است و دین اسلام نیز بر تفکر و تعقل به عنوان مهره حیاتی و ضروری تأکید داشته است.

اندیشه ژرف، نقاد و خلاق همواره مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته به نحوی که یکی از نشانه های جوامع توسعه یافته، داشتن شهروندانی معقول است که انتخاب های مناسب و خردورزانه‌ای دارند؛ از همین رو، دست اندرکاران تعلیم و تربیت بر ایجاد مهارت های فلسفه ورزی و روش های اندیشه ورزی متمرکز شده اند و به تدوین و اجرای برنامه های مختلف تربیتی و آموزشی پرداخته اند.

برنامه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» که با کوتاه نوشت «فبک» نشان داده شده است، نمونه بارزی از این تلاش‌ها برای پرورش عقلانیت کودکان، ابعاد و اهداف تربیتی همسو با آن در جهت نیل به سعادت و کمال در زندگی است.

برنامه فلسفه برای کودکان با بازتعریف نقش های معلم، کتاب های درسی و شکل کلاسداری و تربیت شدن، صورت دیگری از معنای فرهیختگی و تربیت یافتن را می آفریند. از سوی دیگر با توجه به اهمیت اسلام به آموزش تفکر از دوران کودکی و سپردن مسئولیت های زندگی در حد توان به کودکان و نوجوانان، موجب آشکارشدن توازی های زیادی میان «برنامه فلسفه برای کودکان» و رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی شد.

این اثر با بررسی «برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی» سعی کرده است تا تقارن‌ها، توازی‌ها و همچنین موارد افتراق را نشان دهد.

از این رو این کتاب در ۳ فصل موفق به ارائه مطالب زیر گردیده است:

در فصل اول، به بررسی مبادی و مفاهیم تعلیم و تربیت، آشنایی با برنامه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان»، محتوا و محرک های  آموزشی این برنامه، تفکر نقاد، خلاق و مراقبه ای، ویژگی های اساسی «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» و ارزیابی ویژگی های این برنامه بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته شده است.

در فصل دوم، اصول و مبانی برنامه درسی «مبانی فلسفه برای کودکان و نوجوانان» با اصول و مبانی «تعلیم و تربیت اسلامی» تطبیق داده شده است.

در فصل سوم؛ به تبیین اهداف و روش های برنامه «فلسفه برای کودکن و نوجوانان» و «تعلیم و تربیت اسلامی» و مطالعه تطبیقی آنها اقدام شده است.

برنامه «فبک» یکی از رویکردهای نوین در آموزش مهارت‌های تفکر به کودکان است که با تلاش خستگی‌ناپذیر «متیو لیپمن» در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا مطرح و به تدریج به اوج خود رسید.

این برنامه هم‌اکنون به عنوان یکی از بهترین و موفق‌ترین الگوهای آموزشی در سطح جهان دنبال می‌شود و کودکان با گذراندن دوره‌های آموزشی متوالی در مدارس به مهارت های تفکر منطقی دست می یابند. در ایران نیز این برنامه مورد اقبال فراوانی قرار گرفته خصوصاً اینکه در فرهنگ دینی ما استدلال ورزی، تعقل، پرورش و رشد اخلاقیات مورد اهتمام ویژه ای است.

کتاب «فبک با عینک تعلیم و تربیت» در 196 صفحه و با قیمت 56000 تومان به صورت قطع رقعی منتشر شده است که علاقه‌مندان با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نشر هاجر به نشانی https://hajarpub.ir/  می توانند این کتاب را با قیمت 44,800 تومان تهیه کنند.

«فبک با عینک تعلیم و تربیت» در یک نگاه

برچسب‌ها