یادگیری مهارت‌های زندگی، ابزاری برای رسیدن به زندگی بهتر
303405

کارشناس خانواده در جمع طلاب و مبلغان و دانش آموختگان خواهر دزفول، یادگیری مهارت های زندگی را ابزاری برای رسیدن به زندگی بهتر دانست و گفت: کسب مهارتهای ارتباط موثر، خودآگاهی و همدلی در موفقیت مبلغان موثر است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، مدرسه علمیه الزهرا(س) دزفول، با همکاری مدرسه علمیه ام ابیها(س) دزفول، دوره یک روزه مباحث خانواده را با حضور کارشناس مباحث اخلاقی و تربیتی خانواده، خانم شکیباپور، برای طلاب سطح دو و سه، مبلغان و دانش آموختگان این مدارس، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهراء(س) دزفول برگزار کرد.

خانم شکیباپور در آغاز سخنان خود، عنوان کرد: هر انسانی باید در زندگی و در عرصه تحصیل، ازدواج و... هدف داشته باشد، زیرا که هدف سبب ایجاد انگیزه است و باعث می شود که آن کار به نتیجه برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: مهارت، همان عمل کردن است. یعنی بتوانیم دانشی که کسب کرده ایم را آنقدر عمل و تکرار نماییم تا تبدیل به رفتار گردد.

کارشناس خانواده افزود: باید دانست زندگی یک سری ابزار می خواهد که بتوان به وسیله آن زندگی خوبی داشته و آن ابزار، مهارت های زندگی است.

وی به بیان انواع مهارت های زندگی پرداخت و بیان داشت: یکی از مهارت های زندگی، مهارت ارتباط موثر است. همه مردم به ویژه طلاب باید نسبت به مهارت ارتباط موثر آگاهی داشته و با اخلاق خوب مردم را به سمت دین جذب و سوق دهند، در ابتدا باید از خود و خانواده خود شروع کنند. مهارت ارتباط موثر با تکرار و تمرین زیاد بدست می آید.

خانم شکیباپور اضافه کرد: در مهارت ارتباط موثر باید چند نکته مدنظر قرار گرفته شود، از جمله اینکه افراد را همانگونه که هستند بپذیریم؛ مثلا در ارتباط برقرار کردن با فرزند باید از کار بد فرزند، بدمان بیاید نه از خود فرزند.

وی در ادامه به مزیت های ارتباط موثر اشاره و عنوان کرد: مهارت ارتباط موثر سبب پیشگیری از مشکلات، اختلافات و آسیب های خانواده می گردد. دومین مزیت مهارت ارتباط موثر، ارتقاء رفتار است، این مهارت به ما آموزش می دهد که چگونه رفتار مناسبی با افراد داشته باشیم.

خانم شکیباپور افزود: یکی دیگر از انواع مهارت، مهارت خودآگاهی است، خودآگاهی سبب تبیین، انتخاب صحیح، و موجب پیشگیری از آسیب هایی همچون بدزبانی، خشم و‌... می گردد. به عنوان نمونه، زمانی که فرزند بدزبانی می کند والدین می توانند با آگاهی و شناخت نسبت به خود، با ارتباط موثر، همدلی و گوش دادن، به حل مسئله بپردازند.

کارشناس خانواده در پایان سخنان خود، به شرح و تبیین یکی دیگر از مهارت ها، یعنی مهارت همدلی پرداخت و اظهار داشت: گوش دادن، درک طرف مقابل (یعنی بیان حس طرف مقابل و درک آن) همان همدلی است. موانع همدلی شامل انتقاد، برچسب زدن یک ویژگی (عصبانیت، تنبلی و ...) به دیگران، و ستایش همراه با ارزیابی است.

 

برچسب‌ها