علامه مصباح یک نظریه‌پرداز برجسته در حوزه علوم انسانی و اسلامی بود

مدرس حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمیه رودسر گفت: علامه مصباح یک نظریه‌پرداز برجسته در حوزه علوم انسانی و اسلامی بود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم دکتر شعبانی مدرس حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه رودسر گفت: نظام جمهوری اسلامی بر مبانی و بنیان‌های فلسفی و فکری مبتنی است که بر خاسته از اسلام‌ ناب و اصیل است لکن لازم است بدانیم برای آن که مبانی و اصول یک مکتب در قالب یک نظام سیاسی در آید، نیاز به نظریه‌پردازی است.

خانم شعبانی خاطرنشان کرد: علامه مصباح از جمله متفکرین و اندیشمندانی بود که به‌ این‌ امر اهتمام ورزیدند و در حوزه های مختلف علوم انسانی معارف و اصول اسلام را تئوریزه کردند؛ او یک نظریه‌پرداز برجسته در حوزه علوم انسانی و اسلامی بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اندیشه های بدیع ایشان در حوزه های علوم انسانی باعث شد رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان عقبه تئوریک نظام جمهوری یاد کنند و البته عقبه تئوریک بودن نظام از تألیفات فراوان ایشان کاملا آشکار است.

وی افزود: برجستگی دیگر ایشان این بود که در دهه ۷۰ که معارف اصیل اسلام مورد هجمه سنگین به اصطلاح  نواندیشان دینی قرار گرفته بود و حتی شخص رئیس جمهور وقت به جای اجرای قوانین که وظیفه ذاتی جایگاه ریاست جمهوری است به تئوری پردازی مشغول می شد آن هم از تریبون های رسمی کشور، تنها کسی که از آبروی علمی خودش مایه گذاشت حضرت علامه مصباح بود؛ ایشان در دفاع از کیان نظام و دین و انقلاب غیرت عجیبی داشت.

خانم شعبانی در ادامه گفت: علامه مصباح بیش‌ترین تهمت و افترا و تمسخر را به جان خرید؛ اما او حقا و انصافا استاد فکر بود که این راهم می‌توان از کارنامه درخشان شان در تشکیلاتی عمل کردن و تربیت جوانانی با مبانی فکری قوی مشاهده کرد.

وی در پایان بیان داشت: در میان اندیشه های ایشان آنچه بسیار جذاب است دو مسئله می‌باشد؛ مسئله اول: نگاه ایشان به تاثیر بینش ها در گرایش ها و عواطف است.ایشان معتقد بودند اگر مبانی فکری انسان درست و عمیق شکل بگیرد گرایشها و امیال و عواطف هم جهت گیری درستی پیدا می کنند. امیال و گرایشها را موتور محرکه انسان در شکل دهی رفتار می دانستند  که اگر مبتنی بر اندیشه های استوار و صحیح باشد انسان را به هدف می‌رساند و مسئله دوم: تاکید فراوان ایشان بر نقش اختیار و انتخاب انسان  در شخصیت و در سرنوشت خود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha