هدف از برگزاری مسابقه رشد، ترویج فرهنگ پژوهش گروهی و پرداختن به موضوعات کاربردی است

مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به برگزاری مسابقه رشد نهم، گفت: ترویج فرهنگ پژوهش گروهی و پرداختن به موضوعات کاربردی با دو شیوه کتابخانه‌ای و پیمایشی از ویژگی‌های این مسابقه علمی است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در جدیدترین برنامه خود اقدام به برگزاری نهمین دوره مسابقه پژوهش گروهی رشد کرده است، که برای آشنایی بیشتر با این مسابقه و نحوه شرکت در آن گفت‌وگویی با خانم سکینه منظری، مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران داشته ایم که متن آن به این شرح است:

ـ مسابقه پژوهش رشد هم اکنون به یکی از آوردگاه‌های علمی باسابقه حوزه های علمیه خواهران مبدل گشته، مهم‌ترین ویژگی ها و اهداف این مسابقه را برشمارید؟

ترویج فرهنگ پژوهش گروهی و پرداختن به موضوعات کاربردی با دو شیوه کتابخانه‌ای و پیمایشی از ویژگی‌های این مسابقه علمی است.

در این مسابقه، افراد پس از ثبت‌نام در گروه‌های ۲ تا ۴ نفره، زیر نظر یک استاد راهنما و با هدایت شورای علمی ـ پژوهشی استان، برای انتخاب موضوع و انجام کار تحقیقی اقدام می‌نمایند.

از اهداف این مسابقه می توانیم به مواردی همچون «کمک به کاربردی کردن علوم اسلامی از طریق شناسایی مسائل و نیازهای حوزه‌های علمیه، جامعه و نظام اسلامی»، «جهت‌دهی فعالیت‌های گروهی طلاب به سمت رفع نیازهای معرفتی جامعه»، «برنامه‌ریزی با هدف قوام بخشی و افزایش توان تشکل‌ها و گروه‌های پژوهشی»، «آشنایی طلاب با سبک‌های نوین تحقیق و تتبّع» و «آشنایی با نیازهای پژوهشی در سطح شهر و استان» اشاره کنیم.

ـ در خصوص موضوعات بخش ویژه دوره نهم رشد و اولویت انتخاب این موضوعات توضیحاتی  ارائه فرمایید.

موضوعات بخش ویژه مسابقه رشد نهم با لحاظ اولویت موضوعات کاربردی و چالش های جامعه پیشنهاد شده است.

موضوعات بخش ویژه که ماحصل کار کارشناسی و نظرسنجی از مدارس علمیه و مدیریت‌های استانی بوده، شامل موضوعات «چالش‌های فقهی نوظهور (نوپدید) در حوزه خانواده و بانوان»، «خانواده و فضای مجازی (آسیب‌ها، فرصت‌ها)» و «ازدواج، خانواده و جوانی جمعیت» است و انجام پژوهش با این موضوعات، دارای امتیاز خاص خواهد بود.

مسائل مرتبط با مسائل زنان و خانواده به عنوان مأموریت حوزه های علمیه خواهران در تمامی موضوعات بخش ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

مسائل فقهی جدید، به عنوان یکی از موضوعات این بخش است. مستحضرید مسئله نوپدید موضوعی است جدید که حکم شرعی آن در نصوص دینی یافت نشود؛ نیافتن حکم شرعی به دو دلیل می تواند باشد: موضوع در زمان صدور نصوص وجود نداشته تا حکمی برای آن صادر شود، یا موضوع در زمان صدور نصوص وجود داشته، ولی خصوصیات، شرایط و قیود آن در عصر حاضر عوض شده که مقتضی حکم جدیدی است.

تلاش پژوهشگران حوزوی برای تببین این موضوعات می تواند از اولویت های حوزه های خواهران باشد.

موضوع بعدی جمعیت است که هم اکنون به یکی از چالش های جدی کشور تبدیل شده، به گونه ای که باید تمام نهادهای علمی و اجرایی در این مسئله ورود نمایند.

گستره و تأثیرات فضای مجازی یا فضای سایبری نیز امروزه بر کسی پوشیده نیست؛ لزوم شناخت صحیح و فعالیت در این فضا نیاز به پشتوانه های علمی ـ تحقیقاتی دارد که طلاب می توانند بخشی از این نیاز علمی را تأمین کنند.

در مجموع تلاش شده زمینه‌ای برای هم افزایی پژوهشگران و انجام پژوهش های میدانی ایجاد شود تا گروه های پژوهشی بتوانند به نتایج قابل عرضه ای دست یابند.

ـ انتظار شما از ارکان پژوهشی، اساتید، طلاب و پژوهشگران چیست؟

ضمن سپاس از زحمات تمامی همکاران، طلاب، اساتید و پژوهشگران با توجه به تمدید مهلت ثبت نام اولیه تا پایان خردادماه، از تمامی گروه ها و تشکل‌های پژوهشی درخواست می شود با بهره‌گیری از خرد جمعی و «حضور در صحنه و میدان پژوهشی» و با درک صحیح و عمیق از موقعیت کنونی و لزوم حضور جدی در عرصه های پژوهشی مورد نیاز، وظیفه خویش را نسبت به جامعه، به‌خصوص جوانان و نوجوانان ادا کنند.

«غنای پژوهشی» با تأکید بر مشارکت حداکثری طلاب و اساتید گرانقدر، در قالب گروه های رشد و ارائه پژوهش های راهگشا مورد انتظار است که بی شک، با توجه به تجربه و توان این گروه ها، دست یافتنی خواهد بود.

ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

هدف از برگزاری مسابقه رشد، ترویج فرهنگ پژوهش گروهی و پرداختن به موضوعات کاربردی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha