نشست علمی رعایت موازین اخلاقی در کارآمدی خانواده
نشست علمی رعایت موازین اخلاقی در کارآمدی خانواده در مدرسه الزهرا (س) هیدج

سی وسومین نشست علمی ملی رعایت موازین اخلاقی در کارآمدی خانواده در حوزه علمیه الزهرا هیدج با همکاری دبیرخانه همایش ملی زن خانواده و امنیت و ارائه استاد حوزه و دانشگاه خانم مریم مظفری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، دبیرخانه نخستین همایش ملی زن خانواده و امنیت با همکاری حوزه علمیه الزهرا هیدج، سی وسومین نشست علمی این همایش ملی  را با محوریت "رعایت موازین اخلاقی در کارآمدی خانواده" برگزار کرد.

بنا بر این گزارش، در این نشست استاد مظفری به تبیین برخی از شاخصه های کلیدی اخلاق در خانواده پرداخت.

 خانم مریم مظفری از اساتید موسسه حوزوی آموزش عالی حضرت آمنه(س) قم، در ابتدای نشست با بیان اینکه اسلام دین مودت و رحمت است، یکی از روشن ترین جلوه گاه ها و موارد خودنمایی مودت و محبت را، جامعه کوچک خانواده خواند و بیان داشت: چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند، محبت و مودت وادارشان می کند در حفظ و حراست، و تغذیه، لباس، منزل و تربیت فرزند  بکوشند واگر این رحمت نبود، نسل به کلی منقطع می شد و هرگز نوع بشر دوام نمی یافت.

استاد مظفری در این نشست ملی عنوان کرد: تشکیل جامعه خانوادگی اجتماع مدنی و شهری را پدید آورد، آثار مترتب بر بر این اجتماع موجب بقا نوع بشر و کمال زندگی دنیایی و آخرتی انسان می شود و از این روست که درمی یابیم خدای تعالی تدابیر بسیار حکیمانه ای در امر این موجودات به کار برده که این تدابیر عقل را حیران و دهشت زده می کند و این تدابیر همان شاخصه های کلیدی اخلاق در خانواده است که کارآمدی این نهاد مقدس را تثبیت و تداوم می بخشد.

استاد حوزه های علمیه خانم  مظفری رحمت و مهربانی را یکی از صفات الهی عنوان کرد و افزود: بنده خدا باید درصدد شبیه سازی خود به صفات خدا باشد و فضلیت مهربانی در کانون خانواده، یکی از بسترهای اصلی برای رشد استعدادها و ظرفیتهای اعضای خانواده  و رویش در خانواده هایی که صفت شاخص مهربانی در آن ها پررنگ است، گسترده و عمیق­تر است.

مظفری، احترام گزاردن را دومین شاه کلید تربیت انسان و سایر اعضای خانواده درارتباطات خانوادگی دانست و بر اساس مفاد آیات قرآن کریم برخورد احسن را  لازمه شکل دهی یک خانواده مستحکم وکارآمد خواند که در ساختن شخصیت های متعالی و دارای خود باوری و کارآمدی بسیار موثر است 

وی سومین شاخصه­ ی کلیدی اخلاق در خانواده را  تغافل و نادیده گرفتن عیوب عنوان کرد و گفت: صفت ستار العیوب بودن همان تغافل است و تغافل بسیاری از سوء ظن ها، شکاکیت­ها، بدبینی ها، طلاق­های عاطفی را برطرف می کند، بنابراین تغافل حماقت نیست بلکه یک چشم پوشی کاملا عاقلانه است.

این استاد حوزه، شاخصه های دیگر را  تواضع و پرهیز از منیّت و تکبر و عجب دانست و گفت: انسان در هر سطحی از علم، زیبایی، سطح کار و ... باید نسبت به اعضای خانواده متواضع و فروتن باشد چون خانه و خانواده باید محل نمود عملی فضایل اخلاقی باشد نه محل جولان رذایل اخلاقی.

وی هم چنین فهم جایگاه هر یک از اعضای خانواده در نقش خودش را هفتمین شاخصه عنوان کرد و اظهار داشت: زن و مرد و فرزندان باید در جایگاهی که خدا برایشان تعریف کرده، نقش ایفا کنند. زن نباید نقش مادر و خواهر  را برای مرد بازی کند، چون مرد او نیاز به همسر دارد و عکس این قضیه در مورد مردان نیز صادق است. به علاوه فرزندان در جایگاه فرزند هم باید در مقابل مقام والدین فروتن باشند وحتی کلمه ای که باعث ناراحتی آنها می گردد، بر زبان نیاورند و این  شناخت جایگاه خود و ایفای نقش در خانوده نیاز به مخاطب شناسی عمیق دارد.

در سی و سومین نشست همایش ملی زن و خانواده و امنیت استاد ارائه دهنده، هشتمین شاخصه اخلاق در جهت کارآمدی خانواده را سپاسگزاری و قدردانی  دانست و بیان کرد که محیط خانواده علاوه برآنکه محیط رفاقت، صمیمت، اعتماد، همدلی و عقلانیت است، در عین حال محیطی است که سپاسگزاری در آن موج می زند و کوچکترین خدمتی در بین اعضای خانواده باید دیده شود و از آن قدردانی گردد. چون فضلیت شکر و سپاس در محیط خانواده مانع از این می شود که اعضا نسبت به همدیگر، انجام امور را وظیفه تلقی کنند و  موجب می­شود اعضا نسبت به هم، انجام امور را  لطف تلقی کنند و این نوع نگرش مانع از این می شود که باقی افراد  متوقع و پررو  پرورش یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha