سومین جلسه فصلی مدیران مدارس علمیه استان زنجان در سال ۱۴۰۲ برگزار شد
جلسه فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان زنجان - پاییز ۱۴۰۲

به منظور تبیین بخشنامه سازمان نفرات و آئین نامه گروه های علمی- تربیتی، جلسه فصلی مدیران مدارس علمیه استان با حضور همکاران مدیریت استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران استان زنجان، جلسه فصلی مدیران در پاییز ۱۴۰۲ با هدف تبیین بخشنامه های سازمان نفرات و گروه های علمی ـ تربیتی برگزار شد. 

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محدر، مدیر حوزه علمیه خواهران استان زنجان، ضمن تقدیر و تشکر  از زحمات مدیران مدارس  در اداره مجموعه های علمی و تربیتی به  عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت طلاب، از روح با عظمت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) استمداد طلبیده تا در این راه خطیر یاریگر همه کارکنان حوزه علمیه خواهران باشد. 

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین محدر، وظیفه اصلی حوزه را تربیت طلبه عنوان کرد و گفت: در روایات داریم که حضرت موسی(ع) به خداوند عرض کرد: پروردگارا! عابدترین مردم کیست؟ جبرئیل(ع) آدرسی داد و فردی را معرفی کرد. حضرت موسی(ع) به آن مکان رفت و با فردی مواجه شد که افلیج است و بیماری برص دارد و بسیار با وضع بدی آنجاست. با تعجب از جبرئیل(ع) سوال کرد این بنده چه دارد با این همه ناتوانی؟ جبرئیل(ع) فرمود: من مامورم تا بینایی اوراهم از او بگیرم. بعد از اینکه آن افلیج، نابینا هم شد رو کرد به درگاه خداوند و او را با تمام وجود سپاس گفت و عرض کرد یا بارّ یا وصول... . حضرت موسی (ع) از او پرسید: تو با این وضع چه داری؟ عرضه داشت من با تمام این وضعیتی که دارم چیزی دارم که هیچکس در این منطقه ندارد. من خداپرستم در حالی که همگان در این منطقه مشرک هستند. همین یک نعمت برای شکرگزاری بی حد و حصر کفایت می کند. تربیت ما باید منجر به این امر شود که طلبه به چنین معرفتی دست یابد. باید تلاشمان این باشد و گرنه گرفتن مدرک و یادگیری چند اصطلاح علمی که هنر نیست.

وی در ادامه به  صفت ادلال به عنوان یکی از رذایل اخلاقی که تهدید کننده جایگاه طلبگی است، اشاره کرد و گفت: ماده دلل به معنای متوقع شدن و صمیمی شدن است. حضرت موسی(ع) مناجات هایش با خداوند بسیار صمیمانه و خودمانی است. در مناجات شعبانیه از بیان معصوم(علیهم السلام) می خوانیم «الهی اِن اَخَذتَنی بذنوبی اَخَذتُک بِعَفوک» چنین ادلالی خوب است و فضیلت شمرده می شود. آنچه رذیلت محسوب می گردد آنست که انسان در برابر کاری که انجام می دهد متوقع باشد. در برابر بندگی خود انتظار داشته باشد تا مشمول عنایات خاصی شود. در حالی که معنای واقعی عبودیت آنست که انسان بفهمد چیزی نیست و فقر محض و نیاز مطلق خود را درک کند.هر چه داراتر شود خود را نیازمندتر ببیند. شخصیت با عظمتی همچون پیامبر اکرم(ص) خود را از همه فقیرتر و نیازمندتر می داند. یکی از رسالت های حوزه همین است که همین نکته را که امری معرفتی است به طلبه بیاموزد. گاه پیش می آید که ما هنوز درگیر اسم ها و عناوین هستیم.این آفت حوزه است».

آقای محدر در ادامه در مورد اداره مدارس علمیه و لزوم برنامه ریزی اظهار داشت: باید بر اساس برنامه ۵ ساله ارسالی مرکز هر یک از شما برای مدارس علمیه خود برش یکساله داشته باشید و در انتهای سال از عملکرد انجام شده بازخورد بگیرید. برنامه راهبردی ۵ ساله باید مدام در معرض دید و عمل همه ما باشد. طی ماه های آتی امر پذیرش به صورت رسمی آغاز می گردد. درخواستمان این است از هم اکنون یکی از برنامه های اصلی شما برنامه ریزی و آغاز کار پذیرش باشد. امسال بحمدلله پذیرش خوبی در آموزش و پرورش داشتیم و این امر برای ما سرمایه عظیمی است. مربیان طرح امین هم بسیار اثرگذار هستند. همه ما می دانیم شاه کلید موفقیت برنامه های حوزه و رشد آنها پرداختن به امر پذیرش است. بیشترین اثرگذاری بر اساس آمار و تحلیل های انجام شده، تبلیغ چهره به چهره است؛ لذا با اساتید، با طلاب، با دانش آموختگان و هر کسی که می تواند اثرگذار باشد جلسه داشته باشید و از هم اکنون آنها را توجیه نمایید تا پای کار بیایند. اگر به‌گزینی کنیم بسیاری از مشکلات مدارس حل می شود. مبنای عمده مشکلات اخلاقی و علمی طلاب ما این است که به پذیرش صرف پرداخته ایم نه به‌گزینی...تلاش کنیم شاخص های اعلامی مرکز ارتقا یابد. هر چه معدل پذیرفته شدگان بالاتر رفته و شاخص سن پایین تر آورده شود پذیرش مطلوب تری خواهیم داشت.لذا لازم است ستاد پذیرش را از هم اکنون تشکیل داده و منتظر ابلاغ مرکز نباشید. امیدواریم طبق وعده الهی عاقبت امر با متقین باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha