آزادی روح انسان با کنترل غضب‌های نفسانی ممکن می‌شود

استاد حوزه در نشست درس اخلاق حوزه گفت: غضب‌های نفسانی باید کنترل شود تا به روح انسان آسیب نرسد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران جلسه درس اخلاق در برنامه صبحگاه مدرسه علمیه فاطمیه مهدی شهر برگزار شد.

در این جلسه جناب حجت الاسلام و المسلمین سیادتی در ادامه سلسله نشست های اخلاق در باب غضب ضمن بیان انواع غضب و راههای کنترل خشم گفت: دو نوع غضب وجود دارد.
۱.غضب شیطانی یعنی از شیطان است و وقتی است که هوای نفس انسان برآورده نشود لذا زود عصبانی می شود . برای کنترل غضب نفسانی اهل بیت راهکارهایی دارند مانند اینکه هر گاه دچار غضب نفسانی می شود خود را به آب برساند و وضو بگیرد ۲. خود را به خاک رسانده و به سجده بیفتد ۳ . از آن محیط و مکان فاصله بگیرد. ۴ . انسان از خداوند کمک بگیرد در قالب استعاذه یا اذکاری مثل لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

وی افزود: گاهی غضب، غضب الهی است ولی مورد اجرای آن موارد خاصی است. مثلا زمانی که حضرت موسی از کوه طور بازگشت بسیار از مردم به خاطر سرپیچی از فرامین و بازگشت به گوساله پرستی از مردم بسیار خشمگین گشت ولی این خشم  مورد تایید پروردگار بود و مورد مذمت قرار نگرفت .یا حضرت نوح نیز قوم خود را وقتی دید که هدایت نشدند برای خدا و دین خدا بر آنان غضب کرده و نفرینشان کرد.

استاد حوزه بیان کرد: از مصداق خشم الهی خشم حضرت زهراست که برای خشم حضرت زهرا(س) خداوند هم غضب می‌کند. اگر ما از حضرت حرکاتی مثل غضب و نفرین و قهر می‌بینیم اینها همه ناشی از غضب الهی است.. و همه معصومانه بوده و از روی هواهای نفسانی نبوده‌ است، پس یک بنده می تواند به مقامی برسد که غضب او غضب خداوند می شود. 

سیادتی تصریح کرد: درسی که انسان می گیرد این است که غضب‌های نفسانی باید کنترل شود تا به روح انسان آسیب نرسد. هر جا انسان دید دین خدا در معرض خطر است یا به احکام توجهی نمی شود غضب الهی شایسته است و نباید بی تفاوت از کنار آن رد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha