تحقیق، فرآیندی برنامه‌ریزی شده برای یافتن حقایق است

استاد مدرسه علمیه مهدیه خنداب گفت: تحقیق فرآیندی برنامه ریزی شده، هوشیارانه، نظام‌مند و قابل اعتماد برای یافتن حقایق است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم فاطمه عزیزی استاد مدرسه علمیه مهدیه خنداب در نشست پژوهشی که در این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: تحقیق فرآیندی است برنامه ریزی شده، هوشیارانه، نظام‌مند و قابل اعتماد برای یافتن حقایق.

وی گفت: تحقیق دارای مراحلی است که عبارتند از، انتخاب موضوع، گردآوری اطلاعات، تحلیل داده‌ها، نقد و بررسی داده‌ها و بیان نوآوری‌های تحقیق.

عزیزی تصریح کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت پژوهش، یافتن مسئله مناسب برای پژوهش است، اگر مسئله به درستی انتخاب نشده باشد شاید مهم نباشد که پژوهش به درستی انجام می‌شود یا نه.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: مسئله به مشکلاتی دلالت دارد که به دلایل مختلف برای یک محقق حائز اهمیت می‌شوند و سؤالات درباره آنها پرسیده می‌شود.

وی اظهار کرد: موضوع تحقیق دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آنها می‌توان به، مورد علاقه پژوهشگر باشد، تازه بودن، قابل پژوهش بودن، سودمند و نتیجه بخش بودن، صراحت و شفافیت و دسترسی به منابع به کافی اشاره کرد.

عزیزی بیان کرد: برای پیدا کردن مسئله تحقیق روش‌هایی وجود دارد می‌توان به استفاده از تجارب دیگران، استنتاج از نظریه‌ها و فرضیه‌ها، استفاده از مجلات تخصصی و پایگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی معتبر یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسیر یک پژوهشگر برای انتخاب موضوع مناسب این است که ابتدا فهرستی از موضوعات را تهیه و آنها را خوب بررسی کند، بعد موضوعات نامناسب را حذف و دو یا سه موضوع را انتخاب و در آخر آنها را از لحاظ پیشینه و منابع بررسی کند تا به موضوع نهایی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha