وحدت حوزه و دانشگاه به معنای «هم‌افزایی و ایجاد ارتباط» میان این دو نهاد است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای «هم‌افزایی و ایجاد ارتباط» میان این دو نهاد است و باید میزان اثرگذاری دروس حوزوی و دانشگاهی را در جامعه ارزیابی کنیم، گفت: در معرفی ارزش‌ها به نسل جوان، خطا و کم‌کاری کرده‌ایم باید مسیر معرفی ارزش‌ها به جوانان را «بازطراحی» کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران همزمان با بیست و هفتم آذر و سالروز شهادت شهید محمد مفتح، همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، استاندار سمنان، مشاور وزیر اطلاعات، مدیرکل اطلاعات استان، جمعی از ائمه جمعه استان، روسای دانشگاه‌های سراسر استان و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برگزار شد.

در این همایش که جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به فرازی از زیارتنامه آن حضرت اشاره کرد و گفت: در زیارتنامه حضرت صدیقه طاهره(س) می‌خوانیم «السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَةُ» سلام بر تو ای همسخن ملائکه و ای بسیار دانا!

امام جمعه سمنان با نقل روایتی از امام صادق(ع)، افزود: امام جعفر صادق(ع) فرمود پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) جبرئیل بر فاطمه(س) وارد می‌شد و اخباری از آینده به ایشان منتقل می‌کرد و امیرالمؤمنین علی(ع) آن را نگارش می‌کرد که به عنوان مصحف فاطمی معروف است. 

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تبیین وجه تسمیه حضرت فاطمه زهرا(س) به «فاطمه»، گفت: آن حضرت از این جهت به فاطمه نام گرفتند که از هر جهلی بریده و بازداشته شده‌اند، یعنی علم با ایشان همراه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه از اول تا آخر خلقت، احدی جز امام علی(ع) شایسته و هم کفو حضرت زهرا(س) نبوده است اظهار کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) از علمی عظیم و بی‌نظیر نسبت به خداوند متعال برخوردار هستند که ما از درک آن عاجز هستیم. 

امام جمعه سمنان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: امام جعفر صادق(ع) فرمود «انا انزلناهُ فی لـیلة القـدر، اللیلة فاطمة و القَدر الله، فَمَن عَرَف فاطمة حق معرفتها فقد ادرَک لیلة القدر» همانا ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم، آن «شب» فاطمه است و «قدر» خداوند متعال، هرکس فاطمه را درک کرد شب قدر را درک خواهد کرد! 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان ادامه داد: بر اساس فرمایش علامه حسن‌زاده آملی(ره) حضرت فاطمه زهرا(س) شب قدر است که یازده قرآن ناطق [ائمه معصومین] بر ایشان نازل شده‌اند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در بخش‌ دیگری از سخنان خود راه‌اندازی دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و گفت: اولین مخاطب برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مسئولان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند؛ لذا این دو گروه باید به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی توجه بیشتری داشته باشند. 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه «وحدت حوزه و دانشگاه» به معنای تلاش برای ایجاد هم‌افزایی و ارتباط میان این دو نهاد است گفت: در کنار توجه به وحدت اساتید حوزه و دانشگاه، باید برای تعامل و وحدت طلّاب و دانشجویان نیز برنامه‌ریزی کرد. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر اینکه هر علمی که با هدف خدمت‌رسانی به مردم دنبال شود، ارزشمند است، اظهار کرد: باید میزان تأثیرگذاری دروس حوزه و دانشگاه را در جامعه بطور مستمر ارزیابی کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با درخواست از اساتید حوزه و دانشگاه برای بازطراحی مسیر معرفی ارزش‌ها به نسل جوان، گفت: متأسفانه در مسیر معرفی ارزش‌ها به جوانان عزیزمان خطا و یا کم‌کاری کرده‌ایم که راه حل این مسئله جهاد همه‌جانبه برای تبیین ارزش‌ها در رشته‌های مختلف آموزشی است. 

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در پایان با اشاره به چالش‌های فراروی استان بویژه مسئله آب و جمعیت، خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نقش خود را در حل مسائل و مشکلات اساسی کشور و استان به خوبی ایفا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha