کتاب «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص» شیوه‏‌ای نوین و کارآمد در آموزش دانش نحو

معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران از کتاب درسی جدید حوزه علمیه خواهران با عنوان «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران کتاب «الفصوص فی علم النحو و تطبیق قواعده علی النصوص» عنوان کتاب درسی جدید حوزه‏‌های علمیه خواهران در موضوع دانش نحو است که با اقبال خوبی از سوی جامعه هدف مواجه شده است. 


گفتنی است مدل آموزشی کتاب الفصوص  تازه و منحصر به فرد است و برای نخستین بار اجرا شده و پایه این متد آموزشی، نصوص هدفمند و ناظر به قواعد نحوی است که آن را از نمونه‏‌های مشابه کاملا ممتاز می‏‌کند. 

بر پایه این ویژگی قواعد نحوی از حالت نظری صرف خارج شده و با انطباق بر متون، آستانه ادراک و فهم فراگیر نسبت به مسائل نحو بالاتر رفته و هنجارهای انتزاعی و ناکارآمد به صورت طبیعی از چرخه آموزش خارج می‏‌شود.
 
همچنین این کتاب با بهره‏‌گیری از به‌روزترین شیوه‏‌های آموزش ادبیات و الگوهای نوین شناخته‏ شده در مجامع علمی به سامان رسیده است.

 در ادامه به برخی از ویژگی‏های کتاب الفصوص اشاره می‏‌گردد:

۱_  در بخش قواعد نحوی بیشتر جانب نظریات نحو کوفی اخذ شده است، زیرا مبانی مکتب کوفه با مبانی شیعه سازگارتر و  نیز تعلیم و تعلم آن به مراتب آسان‏تر است، همچنین از قیل و قال‏‌ها و اجتهاد و اظهارنظرهای شخصی پرهیز شده است.

۲_  در تمامی نصوص از زبان قصه بهره گرفته شده تا با جذابیت خود بتواند ادب‏‌آموز را به دنبال خود بکشاند و از بار سنگین قواعد و واژگان جدید و مصطلحات تازه بکاهد. 

همچنین نصوص از منابع دست اول شیعه مانند اصول کافی و بحار الأنوار و ... گزینش شده است.

۳_نصوص دربردارنده انواع قالب‏های ادبی مانند آیه و حدیث و شعر و نثر و مثَل و اصطلاح و ... است، به جهت بومی سازی کتاب از سروده‏‌های شاعران شیعی و ایرانی مانند فــرزدق، کمیــت، دعبــل، مهیــار دیلمــی، ســید علیخــان مدنــی، ســعدی و ... بهره گرفته شده است.

۴_ تمامــی نصوص بــه صــورت کامــل و حــرف بــه حــرف بــا حساســیت ویــژه و دقــت بــالا اعراب‏‌گــذاری و حرکت‏‌گــذاری شــده اســت تــا از یــک ســو اســتاد و نوآمــوز در خوانــش آنهــا بــا چالشـی مواجـه نشـوند و از دیگـر سـو اسـالیب کلام عـرب بـه صـورت درسـت در ناخـودآگاه آنهـا منقــش شــود.

۵_ برای ماندگارتر شدن قواعد نحوی در ذهن فراگیر، کتاب در دو حلقه و به صورت اجمالی و تفصیلی تدوین شده است، شایان یادآوری است کتاب الفصوص دارای راهنمای تدریس است تا اساتید در تدریس آن با چالشی مواجه نشوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha