تأثیر عوامل معنوی در پیروزی مقاومت حزب‌الله لبنان بررسی شد
تأثیر عوامل معنوی در پیروزی مقاومت حزب الله لبنان بررسی شد.

نشست علمی «تأثیر عوامل معنوی در پیروزی مقاومت حزب‌الله لبنان» با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقایاری در مدرسه علمیه الزهرا(س) زنجان و به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ زنجان، مدرسه علمیه الزهرا س زنجان نشست علمی «تأثیر عوامل معنوی در پیروزی مقاومت حزب‌الله لبنان» باحضور حجت الاسلام و المسلمین آقای موسی آقایاری برگزار کرد.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین آقایاری، از اساتید حوزه های علمیه، ضمن تبیین جایگاه جهاد و مقاومت در فرهنگ دینی، یکی از محورهای مهم و اساسی جهاد را، جهاد با نفس معرفی کرده و گفتند:  در قرآن آمده است: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی». آنها که تابع عقلانیت هستند و با استفاده از راهنمایان بیرونی و وحی الهی، به سمت عقل سلیم رفته و در مقابل هوای نفس قرار می گیرند مورد رحمت الهی هستندو طبق آیه خلافت « وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» ؛ کسانی می توانند به مقام خلافت برسند که با هوای نفس به مبارزه بپردازند.

 این استاد حوزه به مرحله دیگری از جهاد که مقابله با دشمن بیرونی که همانا شیطان و شیطان صفتان هست اشاره کرد و گفت: در این مرحله از جهاد نیز، مجاهد باید هدف الهی را از دست ندهد. مقاومت در زندگی ما سازی و جاری می باشد. در قرآن آمده: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» که باید از همه امکانات استفاده کنیم تا با دشمن قدار مبارزه کنیم.

آقایاری افزود: یکی از دشمنان قدار و جرثومه فساد، اسرائیل است همواره در زمین ظلم و فساد می کند. با توجه به آیات قرآن و سیره امامان معصوم که ظلم پذیر نبودند، مسلمان کسی هست که نه ظلم می کند و نه ظلم می پذیرد. در آیه قرآن می فرماید: «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»راه نفوذ کفار به مومنین از سوی خدا بسته است. مومنین باید استقلال داشته باشند. در این راستا با محوریت جمهوری اسلامی و هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری جریانی در منطقه شکل گرفته است و باید جهاد خود را داشته باشیم.

وی در ادامه به مقاومت حزب الله لبنان اشاره و عنوان کرد: یک شاخه حزب الله لبنان، مقاومت است که می بینیم سالیان سال هست خوش درخشیدند و یک تنه در برابر رژیم صهیونیستی که تا بن دندان مسلح است ایستاده است. رژیم صهیونیستی که تمام دولتهای شیطانی از او حمایت می کند. اما حزب الله لبنان خار چشم آنها شده است. با شهادت سید حسن نصرالله، جبهه حزب الله ضعیف نخواهد شد و الان عموم امت حزب الله در منطقه تبدیل به سید حسن نصرالله دیگر شده اند. لذا دشمن توانایی از بین بردن حزب الله را ندارد.

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود به بیان عوامل معنوی که در پیروزی حزب الله دخیل هستند پرداخت و ۴ عامل را معرفی کرد:  

۱. ایمان به خدا و توکل: که در پیروزی ها رشته اتصال بین خود و خداست. «إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ» آیه نوید بخشی است. در زمان جنگ ایران  عراق، با وجود اینکه دشمن از لحاظ عِده و عُده حمایت ۴۴ کشور را داشت، اما نتواستند یک وجب از خاک ایران را تصرف کنند آن هم بخاطر  روحیه توکل و ایمان به خدای رزمندگان بود. حزب الله لبنان نیز خدا را به عنوان عامل موثر حقیقی در امور می دانند.

۲. فداکاری: آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا  بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» موجب شده نیروی معنوی حزب الله تقویت شود. امام حسین(علیه السلام) در کربلا فرمودند: اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید. سید حسن نصرالله نیز با تأسی از امام حسین(ع) همین شیوه را ادامه دادند.

۳. وحدت و همبستگی: در صورت وجود اتحاد می توان بر همه فتنه ها و خباثت های دشمن فائق آییم. همین همبستگی در حزب الله لبنان هم هست . اختلاف علاوه بر اینکه خلاف مبانی دینی ما است. در قرآن آمده: « وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا » که وحدت رمز پیروزی است. لذا حزب الله لبنان توانسته اند همراه سایر گروه ها اتحاد ایجاد کنند تا در برابر تهدیدها و چالش‌ها قدرت لازم را داشته باشد. بنیانگذار اسلامی فرمودند: وحدت کلمه افراد یک ملت ضامن پیروزی است. مبادا اختلاف سلیقه ها سبب ضعیف شدن شود. همچنان که قرآن می فرماید: « وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ».

۴. اطمینان به پیروزی نهایی: اگر اطمینان به پیروزی نهایی نبود نمی توانستیم در برابر این رژیم مقاومت کنیم. صلاح مومن ارتباط به خداست. اگر رزمندگان اهل صبر و دوراندیشی و بردباری باشند می توانستند در برابر دشمن پیروز شوند. حزب الله هر روز این روحیه اطمینان به پیروزی نهایی را تقویت می کنند. حزب الله می توانند تهدیدهای منطقه را با حصن حصین نماز و معنویت خنثی کنند. نماز معراج مومن است و در عالم بالا دشمنان را تحقیر خواهد کرد.  

وی وظیفه طلاب را در این برهه حساس، فهم دقیق معارف دینی و تبیین صحیح آن معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha