
مدیر مدرسه علمیه فاطمهالزهراء تنکابن گفت: مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) تنکابن شیرود، مرکزی اثر بخش در پیادهسازی آرمانهای مقدس انقلاب و رهبری و تربیت دینی فرزندان انقلاب است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، تنکابن شهری است که به دلیل نزدیکی کمتر از 10 کیلومتری به سواحل دریای خزر و از سوی دیگر به دلیل آبوهوای متنوع و داشتن مرکبات مختلف به پایتخت مرکبات در میان ایرانیان مشهور است. این شهر که دارای دو مدرسه علمیه فعال دارد، مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آن، در سال 1380 و با همت امام جمعه شهر تأسیس شده و با گذشت بیش از بیست سال فعالیت توانسته مرکزی اثربخش در پیادهسازی آرمانهای انقلاب و تربیت دینی فرزندان انقلاب باشد. در ادامه گفتوگویی صمیمانه با زهرا هدایتیهمت، مدیر این مدرسه داشتهایم که در ادامه میخوانید؛
ـ لطفا خود را معرفی کنید و بگویید مسیر طلبگی و مدیریت شما چگونه آغاز شد؟
زهرا هدایتیهمت هستم، متولد سال ۱۳۵۰ در شهر همدان، تحصیلات دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در همان شهر گذرانده و پس از اخذ مدرک دیپلم به مدت یکسال تحصیلی به عنوان آموزشیار نهضت و سپس معلم ابتدایی به منطقهای محروم از استان همدان رفته و پس از آن با قبولی در رشته الهیات ـ فقه و مبانی حقوق اسلام در سال ۱۳۷۱ به شهر ورامین عزیمت و مشغول به تحصیل شدم.
در سال ۱۳۷۲ ازدواج و با همسرم پس از پایان دوره کارشناسی به شهرستان تنکابن که محل زندگی ایشان بود مراجعت کردم، از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ با توجه به علاقه وافری که به امور قرآنی و فرهنگی داشتم مشغول به فعالیتهای قرآنی و فرهنگی و آموزش در تربیت معلم قرآنی و برگزاری کلاسهای قرآن در منطقه محل سکونت شدم. در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد امام جمعه وقت به عنوان معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)که تازه تأسیس شده بود منصوب و در سال ۱۳۸۱ پس از یکسال به عنوان مدیر مدرسه معرفی شدم و از آن زمان تاکنون در ظل توجهات خانم فاطمه زهرا (س) مشغول به فعالیت در امور آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و تربیت طلاب هستم و در راستای اجرای بهتر امور مدیریتی اقدام به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی در سال ۱۳۹۲ کردم.
لازم به ذکر است، در زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی از جمله بسیج طلاب (فرماندهی پایگاه بسیج طلاب حضرت خدیجه کبری (س) )، تأسیس مقطع سطح ۳ در رشته فقه و اصول در سال ۱۳۹۰ که سه سال سرپرستی مرکز آموزشی مذکور را داشتم و عضو هیات امنا مرکز تخصصی مذکور و همچنین عضو هیأت امناء امامزاده سید حسین (ع) شیرود، تأسیس مرکز نیکوکاری حضرت رقیه (س) از سال ۱۳۹۶ تاکنون جهت مساعدت فرهنگی و معیشتی و تسهیل امور ازدواج جوانان مشغول به خدمت میباشم.
ـ مشخصات و اهم فعالیتهای مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) را بفرمایید؟
به برکت انقلاب اسلامی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) تنکابن شیرود در سال ۱۳۸۰ با همت امام جمعه وقت و حمایت بنیاد ارشاد رفاه امام صادق (ع) و زیر نظر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و مدیریت استان مازندران در جوار بارگاه ملکوتی دو امامزاده واجب الاحترام آقا سید حسین و آقا سید قاسم علیهمالسلام در سطح دو تأسیس شد که امروزه به عنوان مرکزی اثربخش در پیادهسازی آرمانهای مقدس انقلاب و رهبری مدظله العالی و تربیت دینی فرزندان انقلاب است.
این مدرسه در حال حاضر دارای ۱۸۸ دانش آموخته و ۴۵ طلبه در حال تحصیل میباشد. دوازده استاد در این مدرسه مشغول به امرمقدس تعلیم بوده که همه این بزرگواران از شهرستان تنکابن بودهاند و تنها یکی از اساتید از استان گیلان حضور پیدا می کنند. در حال حاضر ۸۸ نفر از طلاب فارغ التحصیل به عنوان مبلغ و کارشناس با نهادهای مختلفی از جمله آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، بسیج خواهران، سپاه، کمیته امداد امام خمینی رحمه الله علیه، اداره اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسههای قرآنی، بهزیستی، فرمانداری، آستان امامزادگان، دانشگاه، مراکز بهداشت و درمان، کتابخانهها، مؤسس آفرینش، مساجد، پایگاه محلات، دفتر امام جمعه، زندان و حوزههای علمیه خواهران همکاری مستمر دارند.
در کنار برنامههای آموزشی، برنامههای متنوع فرهنگی، مهارتی، تفریحی، ورزشی، تشویقی در سال جدید اجرا میگردد. فعالیتهای صورت گرفته از سوی مدرسه علمیه به جهت ترغیب و ایجاد انگیزه در طلاب جدید الورود تشویقهای نقدی و اعزام به سفرهای تفریحی و زیارتی و... میباشد.
لازم به ذکر است که این مدرسه علمیه موفق به کسب رتبه ممتاز کشوری در سال تحصیلی ۸۹ و رتبه های آموزشی ،فرهنگی و پژوهشی در سال های ۹۱ و ۹۲ و رتبه اول کشوری در سالهای ۹۰ و ۹۱ در طرح زمزمههای قرآنی و کسب رتبه برترینهای طرح زمزمه های قرآنی در سال های ۹۱ و ۹۲، رتبه اول استان و دوم کشوری درمسابقات قرآنی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، رتبه برتر کشوری دو نفر از طلاب فعال عرصه مجازی کانون هنر و رسانه و رتبه اول کشوری در نور الثقلین در سال ۱۴۰۲ شده است.
ـ حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) تنکابن چه فعالیتهای تبلیغی در این مدت داشته است؟
از فعالیتهای تبلیغی انجام شده توسط حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) تنکابن میتوان به اعزام مبلغان در کلیه مناسبتهای ملی و مذهبی به مساجد، منازل، پایگاهها و ادارات، اعزام مبلغان به مدارس بهعنوان مربی طرح امین، فعالیت در مدارس به عنوان مربی پرورشی و دبیر، اعزام مبلغان بهعنوان کارشناسان دینی به نهادها و سازمان ها، فعالیت کارشناس و مشاوره خانواده در مراکز بهداشت برای زوجین و خانواده و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره)، اعزام کارشناسان طرح فلاح در کمیته امداد امام خمینی (ره)، همکاری با دارالبلاغ بهعنوان مربی قرآن تجوید حفظ، همکاری با مؤسسات خانه قرآن شهری و روستایی، تأسیس خانه قرآن شهری و روستایی توسط طلاب، اعزام فارغ التحصیلان به عنوان کارشناس و مشاوره زنان در زندان شهرستان تنکابن میتوان اشاره کرد.
ـ با توجه به آسیبهای اجتماعی که در این چند سال بوجود آمده، آیا حوزه علمیه شما اقدامی برای رفع آنها انجام داده یا خیر؟
به منظور رفع و یا کاهش آسیبهای اجتماعی بوجود آمده در منطقه میتوان اقداماتی چون مشاوره تلفنی توسط مبلغان در ایام کرونا به خانوادههای کرونایی، اعزام مبلغان به عنوان نیروی جهادی تغسیل در زمان کرونا بهمدت سه سال، اعزام مبلغان بعنوان مدد کاران اجتماعی در تهیه پکهای بهداشتی و سبدهای معیشتی، اعزام مبلغان بعنوان مشاوره با مددجویان کمیته امداد جهت رفع آسیبهای اجتماعی مربوط به حوزه زنان، برگزاری کارگاههای آموزشی و مشاوره در کمیته امداد امام خمینی(ره)، برپایی نمایشگاهها و فروشگاههای عفاف و حجاب و پوشاک اسلامی با همکاری سپاه پاسداران، همکاری طلاب و فارغ التحصیلان با ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان تنکابن و رامسر، همکاری دانش آموختگان حوزه علمیه با بند بانوان زندان جهت مشاوره در زمینههای مختلف و در مناسبتهای مختلف را برشمرد.
ـ طلاب این مدرسه چه آموزشهایی دیده و چه فعالیتهایی در شهر دارند؟ (اعم از فعالیت فرهنگی، تبلیغی و تبیینی و اجتماعی)
در راستای کارها و اقدامات انجام شده، مبلغان دورههای مختلفی از جمله دوره تخصصی مهدویت، بهداشت و سلامت، دوره کمکهای اولیه، عفاف و حجاب، خانواده، مهارتهای زندگی، مهارتهای فردی، کار با کودکان، دوره ولایتشناسی، فاطمه شناسی، فرق و ادیان، تربیت معلم قرآنی (در سطوح ۱و۲و۳)، سواد رسانه، جهاد تبیین و....در مدرسه علیمه یا با همکاری نهادهای مختلف گذراندهاند. از کارهایی انجام گرفته توسط طلاب تنکابن میتوان به فعالیتهایی چون مشاور در مراکز بهداشت، کمیته امداد و بهزیستی، مربی طرح امین در مدارس، معاون پرورشی و دبیر اشاره کرد و نیز بهعنوان استادیار و پاسدار در ناحیه مقاومت بسیج و سپاه فعالیت میکنند. همچنین از دیگر اقدامات پیشرو، اعزام طلاب توانمند به عنوان مشاوره تحصیلی حوزه علمیه در مقاطع دبیرستان و متوسطه دوم جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان است.
انتهای پیام/
نظر شما