ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی در پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در اجلاس مدیران و معاونان حوزه علمیه خواهران هرمزگان بر ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی، حفظ کمی و کیفی داوطلبان و تنوع‌بخشی به شیوه‌های جذب تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم مریم بابایی تیمورلو در اجلاس مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران هرمزگان با اشاره به اهمیت داشتن چشم‌انداز مشخص برای حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق، مانع از سردرگمی و انحراف در مسیر رشد و توسعه علمی حوزه‌ها می‌شود. شورای سیاست‌گذاری، سیاست‌های مشخصی را تدوین کرده تا حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، به‌طور هماهنگ و هدفمند در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی بانوان حرکت کنند.

وی افزود: اگر بدون برنامه‌ریزی پیش برویم، نه‌تنها مسیر رشد کند می‌شود، بلکه ممکن است هر مجموعه‌ای به سمت و سویی متفاوت حرکت کند. در این راستا، برنامه پنج‌ساله‌ای تدوین شده که همچون یک GPS راه را برای بخش‌های مختلف از جمله معاونت پژوهش و آموزش مشخص می‌کند تا همگی در یک مسیر هماهنگ قرار گیرند.

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران کشور، یکی از راهبردهای مهم این مجموعه را حفظ تعداد داوطلبان در کنار ارتقای کیفیت آنها دانست و تصریح کرد: برخلاف سال‌های گذشته که تأکید بر جذب حداکثری بود، اکنون سیاست حفظ کمی داوطلبان و جلوگیری از کاهش تعداد آنها در اولویت قرار گرفته است. همچنین، شاخص‌های کیفی نظیر معدل و توان علمی داوطلبان نیز مورد توجه قرار دارد تا افرادی با قابلیت‌های علمی بالاتر وارد حوزه شوند.

خانم بابایی با اشاره به سیاست‌های جدید در پذیرش داوطلبان، اعلام کرد: میانگین سنی داوطلبان امسال ۲۶ سال در نظر گرفته شده، اما ثبت‌نام تا سن ۴۰ سال نیز امکان‌پذیر است. همچنین، تأکید بر افزایش جذب داوطلبان سیکل به دلیل قابلیت بالاتر آنان در تربیت‌پذیری و علم‌آموزی، از دیگر سیاست‌های مهم است. البته، در کنار افزایش پذیرش، باید شرایط آموزشی مناسب برای این گروه نیز فراهم شود.

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران کشور، یکی از موفق‌ترین روش‌های جذب داوطلب را تبلیغ چهره به چهره توسط طلاب دانست و گفت: طلاب می‌توانند با حضور در مدارس و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان، تصویر واقعی از حوزه را ارائه دهند. این روش در بسیاری از استان‌ها نتایج موفقی داشته است.

وی همچنین بر لزوم معرفی علمی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: باید حوزه را به‌عنوان یک مرکز علمی و تخصصی معرفی کنیم، نه صرفاً یک محیط مذهبی. بسیاری از خانواده‌های اهل علم و فضل به دلیل ناآشنایی با ساختار آموزشی حوزه، فرزندان خود را به دانشگاه‌ها می‌فرستند. با اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه تصویری روشن از نظام آموزشی حوزه‌ها، می‌توان این نگرش را تغییر داد.

خانم بابایی یکی از چالش‌های پیش روی حوزه‌های علمیه را محدود بودن رشته‌های تحصیلی در برخی استان‌ها دانست و اظهار داشت: درحال‌حاضر، ۱۵ رشته در سطح سه و ۸ رشته در سطح چهار فعال هستند، اما برخی استان‌ها تنها یک یا دو رشته را ارائه می‌دهند. برای پاسخگویی به نیازهای متنوع طلاب، توسعه رشته‌های تحصیلی یک ضرورت است.

وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی دقیق، تدوین سیاست‌های روشن و همکاری تمامی بخش‌ها، می‌توان مسیر رشد و تعالی حوزه‌های علمیه خواهران را هموارتر کرد و در آینده شاهد تحقق اهداف بلندمدت این مجموعه بود.

خانم بابایی با اشاره به چالش‌های موجود در ثبت‌نام و حضور داوطلبان در آزمون‌های ورودی، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از داوطلبان ثبت‌نام می‌کنند، اما در آزمون حضور پیدا نمی‌کنند. برخی به دلیل استرس، برخی به علت مسافرت و دلایل دیگر از آزمون جا می‌مانند. برای رفع این مشکل، امسال یک سنجش آزمایشی قبل از آزمون اصلی برگزار خواهیم کرد تا داوطلبان با فضای آزمون آشنا شده و از اضطراب شان کاسته شود، همچنین، در پایان فرآیند پذیرش، تکمیل ظرفیت را اجرا می‌کنیم تا افرادی که به هر دلیل در آزمون اصلی شرکت نکرده‌اند، فرصت مجدد داشته باشند.

خانم بابایی از اجرای آزمایشی طرح «زندگی با حوزه» در برخی مدارس خبر داد و گفت: در این طرح، آزمون اولیه ورودی حوزه‌ها برداشته شده و داوطلبان پس از یک مصاحبه اولیه، وارد حوزه می‌شوند. سپس، به مدت سه ماه در کلاس‌های آموزشی و تربیتی شرکت می‌کنند. در این مدت، هشت واحد درسی شامل صحیح خوانی قرآن کریم، تاریخ اسلام و صرف را می‌گذرانند. در پایان دوره، آزمون متمرکز برگزار شده و داوطلبانی که توانمندی علمی و تربیتی لازم را کسب کنند، به عنوان طلبه رسمی شناخته شده و کد طلبگی دریافت می‌کنند.

مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه های علمیه خواهران کشور با اشاره به هدف این طرح افزود: در این روش، داوطلبان هم با فضای حوزه آشنا می‌شوند و هم امکان ارزیابی بهتری از علاقه و توانمندی خود دارند. به‌عبارتی، هم حوزه داوطلب را می‌پسندد و هم داوطلب حوزه را.

خانم بابایی در خصوص اصلاح طرح اربعین تعالی بیان کرد: سال گذشته این طرح به مدت ۴۰ روز اجرا شد، اما با توجه به بازخوردها، امسال این دوره به سه هفته کاهش یافته. در این مدت، داوطلبان علاوه بر آشنایی با اهداف و هویت طلبگی، در کلاس‌های تهذیبی و تربیتی شرکت خواهند کرد. همچنین، بخشی از این طرح در طول سال تحصیلی ادامه خواهد داشت تا فرآیند آشنایی و آماده‌سازی به‌صورت تدریجی انجام شود.

مدیرکل سنجش و پذیرش از تغییراتی در شیوه آزمون‌های حوزه نیز خبر داد و گفت: امسال در سطح دو، نمره منفی در آزمون حذف شده است و برای داوطلبان سطح سه نیز، در حال بررسی این موضوع هستیم. همچنین به دلیل ضعف داوطلبان در تست‌زنی، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تست‌زنی برگزار خواهد شد تا مهارت آن‌ها در این زمینه تقویت شود.

خانم بابایی در پایان تأکید کرد: هدف ما این است که روند پذیرش را تسهیل کنیم و میزان ریزش داوطلبان را کاهش دهیم. اگر این طرح‌ها موفقیت‌آمیز باشند، در سال‌های آینده آن‌ها را در سطح گسترده‌تری اجرا خواهیم کرد. امیدواریم با تلاش همه همکاران و مسئولان استانی، فرآیند جذب طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران بهبود یابد و مسیر ورود به حوزه برای علاقه‌مندان هموارتر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha