معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت زینب (س) شهرستان ایذه با اشاره به موضوع حضور بانوان در ورزشگاهها و تماشای مستقیم رویدادهای ورزشی، گفت: از یک سو، باید به موازین شرعی و دغدغههای فقهی توجه کرد و از سوی دیگر، به حقوق و مشارکت اجتماعی زنان نیز اهمیت داد زیرا با رعایت شرایط و ضوابط خاص، میتوان به حضور بانوان در ورزشگاهها به گونهای که با موازین شرعی سازگار باشد، دست یافت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم راضیه ممبینی معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت زینب(س) شهرستان ایذه در گفتوگو اختصاصی با اشاره به موضوع حضور بانوان در ورزشگاهها و تماشای مستقیم رویدادهای ورزشی، اظهار کرد: حضور بانوان در ورزشگاهها و تماشای مستقیم مسابقات ورزشی، یکی از مسائل مهم و اساسی و چالش برانگیز در قرن اخیر در جوامع مختلف بهویژه جوامع مسلمان است.
وی ادامه داد: این موضوع از جنبههای مختلفی از جمله فقهی اجتماعی فرهنگی و اخلاقی قابل بررسی است زیرا حضور بانوان در کشورهای اسلامی از دیرباز در ورزشگاهها و اماکن ورزشی ممنوع و محدود بوده است و این محدودیت عمدتاً بر اساس تفسیرهای فقهی از آموزههای دینی و ملاحظات فرهنگی جوامع اسلامی است.
خانم ممبینی افزود: در مورد حضور بانوان در ورزشگاهها، دیدگاههای مختلفی وجود دارد برخی به طور کلی آن را ممنوع و مخالف شریعت و مبانی اسلامی میدانند و خواهان مخالفت حضور بانوان در ورزشگاهها هستند که در مقابل این دیدگاه، برخی نیز حضور بانوان را با شرایط و ضوابط خاصی مجاز میدانند.
در ابتدا به ادله مخالفین حضور در ورزشگاه میپردازیم
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ایذه مطرح کرد: مخالفین حضور بانوان در ورزشگاهها برای اثبات حرف خود ادلهای بیان کردند از جمله؛
۱_ مخالف بودن با پوشش اسلامی؛ یکی از ادله مهم مخالفین حضور در ورزشگاهها، مسئله حجاب و پوشش اسلامی است زیرا در اسلام رعایت حجاب یک وظیفه شرعی بیان شده است، خداوند در آیات قرآن از جمله در سوره نور و احزاب به این مهم اشاره کرده است؛ یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیما(۵۹ احزاب).
وی ادامه داد: این در حالی است که در ورزشگاهها و مکانهای پر ازدحام و هیجان انگیز رعایت حجاب به صورت کامل و مورد نظر اسلام بسیار امر دشواری است، و نکتهای که حائز اهمیت است در بحث حجاب، یکی از مسائل مهم آن، حجاب «چشم» است که خداوند در آیه ۳۰ سوره نور میفرماید؛ قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ، این در حالی است که در ورزشگاهها ومسابقات ورزشی معمولاً ورزشکاران با لباس نیمه عریان ظاهر میشوند که خود از حجاب داشتن چشم به دور است.
۲_ دومین دلیل مخالفین؛ اختلاط زن و مرد است؛ اسلام اختلاط زن و مرد در صورت غیر ضروری در مکانهای عمومی که منجر به فساد و بی بندو باری میشود را مورد نکوهش قرار داده است و میتوان گفت ورزشگاهها یکی از مصداق بارز حضور مختلط زنان و مردان است که رعایت حریمها به راحتی امکانپذیر نیست.
۳_ از دیگر ادله مخالفین حضور بانوان؛ عدم رعایت عفت عمومی است ؛ معمولا در ورزشگاهها با توجه به هیجاناتی که مسابقات ورزشی دارند؛ افراد از شعارها و اهانتها ی زشت و زننده استفاده میکنند و این باعث ترویج بی بندوباری و هتک حرمت عفت بانوان خواهد شد.
۴_ یکی دیگر از عواملی که مخالفین بیان می کنند این است که حضور بانوان در ورزشگاهها، ممکن است منجر به تضعیف «ارزشهای خانوادگی و اخلاقی» در جامعه شود که این خود برای حفظ حریم خانواده بسیار مضر خواهد بود.
بررسی ادله قائلین حضور بانوان در ورزشگاهها
خانم ممبینی گفت: برخی از افراد باتوجه به شرایط روز و افکار عمومی حاکم بر جوامع و حضور بانوان در ورزشگاهها در کشورهای مختلف، بهویژه برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان، قطر و... خواستار حضور زنان در ورزشگاه شدند.
وی افزود: البته این گروه قائلاند که میتوان با رعایت شرایط و ضوابط خاص؛ هم موازین شرعی را رعایت کرد و هم با حضور بانوان در ورزشگاه موافقت نمود، این عده شرایطی از جمله؛ رعایت کامل «حجاب اسلامی، جداسازی فضاهای زنانه و مردانه در ورزشگاه، نظارت و کنترل رفتارها و تعاملات در ورزشگاهها» را برای حضور بانوان در ورزشگاهها ضروری میدانند، بنابراین حضور بانوان در ورزشگاهها به عنوان یک موضوع فقهی و اجتماعی، نیازمند بررسی دقیق و همهجانبه است.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ایذه ابراز کرد: از یک سو، باید به موازین شرعی و دغدغههای فقهی توجه کرد و از سوی دیگر، به حقوق و مشارکت اجتماعی زنان نیز اهمیت داد زیرا با رعایت شرایط و ضوابط خاص، میتوان به حضور بانوان در ورزشگاهها به گونهای که با موازین شرعی سازگار باشد، دست یافت و این امر نیازمند همکاری و تعامل بین نهادهای دینی، فرهنگی و اجتماعی است تا بتوان به راهحلی متعادل و قابل قبول برای این مسئله دست یافت.
وی در پایان گفت: باید توجه داشت که اسلام دینی است که به حقوق و کرامت انسانها به ویژه زنان توجه ویژهای دارد، بنابراین هرگونه تصمیمگیری در این زمینه باید با در نظر گرفتن این اصول و ارزشها انجام شود تا بتوان به راهحلی جامع و متعادل رسید.
انتهای پیام/
نظر شما