مدیر مدرسه الزهرا (س) کلاردشت مازندران با تأکید بر تقویت حوزههای خواهران بهعنوان «مهمترین پایگاه تربیت نیروهای معتقد و انقلابی»، گفت: اجتهاد پویا، تولید علم نافع و ارتباط با مردم، سه نقش کلیدی حافظان اصالت دینی در برابر تحریفها، پیشگامان تمدنسازی اسلامی و مشعلداران مبارزه با استکبار فرهنگی است؛ بنابراین حوزههای خواهران با تمرکز بر این محورها میتوانند گامهای بلندی در تحقق منویات رهبری و نیازهای انقلاب اسلامی بردارند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم زهرا بحرکاظمی، مدیر مدرسه الزهرا (س) کلاردشت مازندران در گفتوگویی درباره محورهای مهم پیام مقام معظم رهبری به مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم بیان کرد: در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، چندین سرفصل کلیدی برای حوزههای علمیه (اعم از برادران و خواهران) تبیین شده است. با تمرکز بر وظایف خاص حوزههای علمیه خواهران، اساتید و طلاب، محورهایی بر اساس این پیام استخراج میشود که میتوان به تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد، تولید علم دینی و گفتمانسازی اسلامی در مسائل زنان، پاسخگویی به نیازهای جامعه و مقابله با تهاجم فرهنگی، تحکیم پیوند حوزه و جامعه و حفظ استقلال حوزه و بصیرت انقلابی اشاره کرد.
وی افزود: هرکدام از این موارد در بخشهایی کوچکتر وظایف حوزه، اساتید و طلاب را شامل میشود، بهطور مثال در مورد تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد (بهویژه در عرصههای زنانه)، وظیفه حوزه خواهران تربیت طلاب فهیم و متخصص در علوم دینی با هویت زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی است، بهگونهای که توانایی پاسخگویی به نیازهای فکری و اعتقادی جامعه زنان را داشته باشند. وظیفه اساتید، پرورش طلاب بهصورت «متفکر، محقق و مجاهد» با تأکید بر نقش زنان در تمدنسازی اسلامی و پرهیز از تقلید از الگوهای غربی است و وظیفه طلاب تلاش برای تبدیل شدن به «عالمِ عامل، خیرخواه و خدمتگزار حقیقی نظام» با تأکید بر حضور فعال در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ویژه زنان است.
تدوین متون درسی پویا و مبتنی بر نیازهای روز جامعه زنان، با رویکرد اجتهاد جواهری و پرهیز از جمود فکری ضروری است
خانم بحرکاظمی گفت: در بحث تولید علم دینی و گفتمانسازی اسلامی در مسائل زنان وظیفه حوزه خواهران ایجاد مراکز تخصصی پژوهشی برای تولید علوم انسانیِ اسلامی در حوزههای مرتبط با زنان، خانواده و تربیت نسل، مبتنی بر آموزههای اهلبیت(ع)، وظیفه اساتید، تدوین متون درسی پویا و مبتنی بر نیازهای روز جامعه زنان، با رویکرد اجتهاد جواهری و پرهیز از جمود فکری و وظیفه طلاب، مشارکت در پژوهشهای میدانی برای شناسایی شبهات فکری زنان و پاسخگویی خلاقانه به آنها با زبان گویا و منطق مستدل از وظایف حوزه بانوان است.
وی بیان کرد: از دیگر وظایف در مبحث پاسخگویی به نیازهای جامعه و مقابله با تهاجم فرهنگی، حوزه خواهران وظیفه تشکیل شبکههای فعال تبلیغی-تربیتی در مدارس، دانشگاهها، محلات و فضای مجازی برای صیانت از زنان در برابر فرهنگ غربی، وظیفه اساتید آموزش مهارتهای ارتباطی و روشهای نوین تبلیغ دین به طلاب، با تأکید بر نقش زنان در تحکیم خانواده و تربیت نسل انقلابی و وظیفه طلاب حضور هدفمند در عرصههای عمومی بهعنوان «مبلغان امین و دلسوز» برای تبیین سبک زندگی اسلامی-ایرانی و نقد الگوهای فمینیستی غربی است.
مدیر مدرسه الزهرا (س) کلاردشت ادامه داد: در بخش تحکیم پیوند حوزه و جامعه نیز وظیفه حوزه خواهران، گسترش فعالیتهای مردمی (مانند مشاورههای دینی، کلاسهای تربیت فرزند، خدمات اجتماعی) با محوریت مساجد و پایگاههای مذهبی، وظیفه اساتید، ترغیب طلاب به «زهدگرایی، سادهزیستی و خدمت به محرومان» بهعنوان الگوی عملی برای جامعه زنان و وظیفه طلاب مشارکت در حل مشکلات محلی و ارتباط چهرهبهچهره با اقشار مختلف زنان بهویژه در مناطق محروم خواهد بود.
ضرورت حفظ استقلال و پاسداری از حریم حوزه بهعنوان سنگر دفاع از مکتب اهلبیت(ع
وی افزود: در مبحث حفظ استقلال حوزه و بصیرت انقلابی، پاسداری از حریم حوزه بهعنوان سنگر دفاع از مکتب اهلبیت(ع) و تقویت روحیه انقلابی در برابر توطئههای دشمن (مانند ترویج عرفانهای کاذب یا تشکیک در مبانی دینی) وظیفه همگانی حوزهها، اساتید و طلاب است و حوزههای خواهران باید با حفظ شئونات اسلامی، از تبدیل شدن به محیطی متأثر از جریانهای فمینیستی یا سکولار پرهیز کنند.
خانم بحرکاظمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، حوزههای علمیه، بهویژه حوزههای خواهران را بهعنوان «مهمترین پایگاه تربیت نیروهای معتقد و انقلابی» معرفی میکنند که باید با تکیه بر اجتهاد پویا، تولید علم نافع و ارتباط با مردم، سه نقش کلیدی حافظان اصالت دینی در برابر تحریفها، پیشگامان تمدنسازی اسلامی و مشعلداران مبارزه با استکبار فرهنگی را ایفا کنند، بنابراین، حوزههای خواهران با تمرکز بر این محورها میتوانند گامهای بلندی در تحقق منویات رهبری و نیازهای انقلاب اسلامی بردارند.
تحقق «بلاغ مبین» نیازمند تحول ساختاری از حافظهمحوری به مهارتمحوری است
خانم بحرکاظمی با اشاره به مهمترین وظیفه حوزه که رهبری آن را «بلاغ مبین» بیان کردند و لازمه انجام آن را تربیت نیروی مهذب و کارآمد خواندند، گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص محوریترین وظیفه حوزههای علمیه یعنی «بلاغ مبین» و ضرورت تربیت نیروی مهذب و کارآمد، با استناد به تجربیات حوزوی، اقداماتی چون تحول در برنامههای آموزشی(بازنگری دروس: افزودن دروس مهارتمحور مانند روشهای نوین تبلیغ، سواد رسانهای، روانشناسی ارتباطات و تحلیل گفتمان جامعه معاصر)، (تلفیق دانشها: ترکیب دروس حوزوی سنتی(فقه، اصول، عقاید) با علوم انسانی روز(جامعهشناسی دین، مدیریت فرهنگی)) و (درسهای عملی: طراحی کارگاههای مناظره، سخنرانی، تولید محتوای دیجیتال و پاسخگویی به شبهات)، تربیت اخلاقی-عملی (احیای رابطه عمیق اخلاقی بین اساتید و طلاب با محوریت الگوسازی (نه صرف تدریس))، (تشکیل پروندههای تربیتی برای طلاب با ارزیابی دورهای رفتار، تعهدات دینی و مهارتهای ارتباطی) و (آموزش مسئولیتپذیری در قبال مسائل جامعه (فقر، محیطزیست، عدالت) به عنوان بخشی از «تهذیب») پیشنهاد میشود.
وی افزود: ارتقای کارآمدی با ایجاد گرایشهای تخصصی (تبلیغ کودک و نوجوان، تبلیغ بینالملل، فضای مجازی)، کارورزی عملی (با اعزام طلاب به مناطق محروم، دانشگاهها، زندانها و محیطهای صنعتی برای مواجهه با مسائل واقعی) و آموزش زبانهای زنده دنیا (به ویژه برای مبلغان بینالملل)، بهروزرسانی روشهای تبلیغ چون رسانهمحوری (راهاندازی استودیوهای تولید محتوا در حوزهها و آموزش تولید پادکست، کلیپ و مقالههای جذاب)، مخاطبشناسی (پژوهشهای میدانی برای شناخت نیازها و شبهات نسل جوان) و تبلیغ چهرهبهچهره (تقویت گروههای جهادی تبلیغی برای حضور در محیطهای غیرحوزوی) از دیگر پیشنهادات است.
مدیر مدرسه الزهرا (س) کلاردشت بیان کرد: نقش مدیریت حوزه در گزینش هوشمند(جذب طلاب با انگیزههای معنوی و توانمندیهای ارتباطی، نه صرفاً مباحثهمحور)، حذف ساختارهای موازی (جلوگیری از اتلاف منابع با یکپارچهسازی برنامههای تربیتی) و همکاری با نهادهای علمی (تعامل با دانشگاهها و پژوهشگاهها برای بهرهگیری از دانش روز)، پشتیبانی علمی با تولید منابع کاربردی (تدوین کتابهای درسی با مثالهای عینی از مسائل روز (مانند حکمرانی فضای مجازی، پزشکی و فقه))، نقد علمی (ایجاد فضای نقد منظم عملکرد مبلغان بدون جهتگیریهای جناحی) و نظارت و ارزیابی با تشکیل نهاد ناظر(کمیتههای مستقل برای سنجش اثرگذاری تبلیغ طلاب در جامعه) و نظام انگیزشی (تقدیر از مبلغان موفق به عنوان الگوهای عینی «مهذب و کارآمد) از پیشنهاداتی است که میتوان ارائه داد.
تحقق «بلاغ مبین» نیازمند تحول ساختاری از حافظهمحوری به مهارتمحوری و از انزوا به تعامل فعال با جامعه است
خانم بحرکاظمی گفت: تحقق «بلاغ مبین» نیازمند تحول ساختاری از حافظهمحوری به مهارتمحوری و از انزوا به تعامل فعال با جامعه است. بدون تربیت مبلغانی که هم عمق اندیشه دینی و هم توان حل مسائل امروز را داشته باشند، این رسالت ناتمام خواهد ماند. این مسیر مستلزم ارادهای جمعی و فراتر از اقدامات مقطعی است.
اتاق فکر حوزوی - دانشگاهی
مدیر مدرسه الزهرا (س) کلاردشت با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: وظیفه حوزه فراتر از تدریس است و حوزه میتواند با پژوهش کاربردی(تبدیل یافتههای جهانی به الگوهای اسلامی قابل اجرا، مشارکت در سیاستگذاری)، ارائه مشاوره فقهی به نهادها برای طراحی نظامات اجتماعی، تربیت طلاب چندبعدی(آموزش علوم روز همراه با تخصصهای حوزوی و گفتوگوی دائم با دانشگاه) و ایجاد پل ارتباطی برای تولید دانش مشترک در این مسیر گام بردارد.
وی افزود: صرف تدریس کافی نیست چون بدون پژوهش، تقلید از نظریههای غربی افزایش مییابد و بدون مشارکت عملی، طرحها از واقعیت جامعه فاصله میگیرند؛ بنابراین تشکیل اتاق فکر حوزوی-دانشگاهی در مدرسه برای طراحی پروژههای مشترک اجتماعی از اقداماتی است که باید انجام داد.
دانش تخصصی زنانه با طراحی رشتههای نوین مبتنی بر نیازهای جامعه از وظایف حوزه بانوان است
خانم بحرکاظمی با اشاره به پیام رهبر انقلاب درباره حوزه خواهران، گفت: به عنوان مدیر حوزه بانوان، با الهام از فرمایش رهبری، وظایفی را پیشنهاد میدهم که از آن جمله تولید دانش تخصصی زنانه با طراحی رشتههای نوین (مثل «فقه خانواده»، «اخلاق پزشکی بانوان»، «مدیریت تربیتی») مبتنی بر نیازهای جامعه، تألیف متون درسی ترکیبی (علوم حوزوی + یافتههای تربیت نیروهای اثرگذار، پرورش مبلغان پژوهشمحور برای پاسخگویی به شبهات روز و آموزش مشاوران خانواده و کارشناسان تربیتی با صلاحیتهای حوزوی است.
وی بیان کرد: نقشآفرینی در عرصه اجتماعی با مشارکت در طراحی سیاستهای زنان و خانواده (چون مشاوره در طرحهای جمعیتی، اشتغال بانوان) و راهاندازی مراکز مشاورهی دینی در محلهها با حضور طلاب، همچنین ایجاد پل ارتباطی با دانشگاهها با ایجاد کارگروههای مشترک برای حل چالشهایی مانند «سبک زندگی اسلامی-ایرانی» یا «اقتصاد مقاومتی خانواده» از دیگر پیشنهادات است.
مدیر مدرسه الزهرا (س) کلاردشت گفت: پیشگامی در گفتمانسازی زن مسلمان با تولید نظریههایی مانند «الگوی تعالیبخش زن در تمدن اسلامی» و «زن؛ محور آرامش در خانواده پیشرفته» همچنین جهانیسازی تجربه حوزه بانوان از طریق تأسیس مدارس بینالمللی و انتشار آثار به چند زبان، پرهیز از تقلید ساختارهای مردانه! (موفقیت حوزههای بانوان در گرو خلق مدلهای بومیِ پاسخگو به نیازهای زن معاصر است) و ایجاد «ستاد راهبردی حوزههای بانوان» برای هماهنگی اجرای این مأموریتها نیز از مواردی است که باید در اقدام آنها تلاش کرد.
انتهای پیام/
نظر شما