اجرای طرح کتاب‌خوانی طلاب در مازندران

کتابدار مدرسه علمیه حضرت آمنه (س) فریدونکنار گفت: اجرای طرح فرصتِ کتاب خوانی طلاب، آگاهی‌افزایی و تبادل علمی میان طلاب را فراهم می‌آورد و باعث می‌شود طلاب درک عمیق‌تری از مطالب پیدا کنند و آن‌ها را با دقت و عمق بیشتری منتقل کنند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، خانم اعظم‌ پورصادق کتابدار مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها فریدونکنار در گفت‌وگویی در جمع طلاب گفت: طرح «کتاب‌خوانی طلاب» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، آشنایی بیشتر طلاب با منابع کتابخانه و تقویت مهارت‌های نویسندگی و خلاصه‌نویسی شکل گرفته است، طرحی که به‌صورت مستمر اجرا می‌شود، فرصتِ آگاهی‌افزایی و تبادل علمی میان طلاب را فراهم می‌آورد و باعث می‌شود که طلاب از مطالعه صرفاً به‌عنوان یک فعالیت فردی نگاه نکنند، بلکه آن را به‌عنوان یک وسیله برای رشد علمی و اجتماعی در جامعه‌ی طلاب در نظر بگیرند.

وی در ادامه در شرح و نحوه اجرای این طرح بیان کرد: هر طلبه در بازه‌های زمانی مشخص (ماهانه یا فصلی) یک کتاب از کتابخانه یا منبع دلخواه را انتخاب و مطالعه می‌کند. پس از مطالعه، طلبه موظف است یک چکیده علمی-تحلیلی یا برشی از متن را با نام خود تهیه کند که (حداکثر 800 تا 1200 کلمه یا یک فایل صوتی/ویدئویی کوتاه در صورت تمایل) باشد. این چکیده‌ها نه‌تنها به‌عنوان یک مروری بر محتوای کتاب عمل می‌کند بلکه فرصت می‌دهد تا فرد به تحلیل عمیق‌تری از مباحث مطرح‌شده در کتاب بپردازد و نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کند.

وی بیان کرد: آثار جمع‌آوری‌شده در سامانه الکترونیکی کتابخانه، کانال اطلاع‌رسانی مدرسه و تابلوی اعلانات کتابخانه منتشر می‌شود تا تمامی طلاب بهره‌مند شوند. این دسترسی آسان به مطالب موجب می‌شود که نه‌تنها خواندن، بلکه تحلیل و ارائه آن‌ها به سایرین همگام با یکدیگر تقویت شود. همچنین برای دسترسی بهتر، فهرست موضوعی و فهرست نویسندگان معرفی‌شده نیز به‌روز خواهد شد.

خانم پورصادق گفت: از اهداف ویژه این طرح گسترش آشنایی طلاب با منابع فقهی، کلامی، اخلاقی، تاریخی و عمومی موجود در کتابخانه است و همچنین ایجاد بستر مشارکتی برای طلاب کم‌وقت تا از طریق چکیده‌ها با محتوای متعدد آشنا شوند. این طرح به‌ویژه برای طلابی که زمان زیادی برای مطالعه منابع کامل ندارند، این امکان را فراهم می‌آورد تا با به اشتراک‌گذاری خلاصه‌ها، از منابع متنوع بهره‌مند شوند و از دانش یکدیگر استفاده کنند.

وی افزود: این گام در جهت رشد علمی و فکری طلاب، همچنین ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل علمی در مدرسه علمیه حضرت آمنه (س) است و با هدف تشویق طلاب به ترویج فرهنگ مطالعه و تحقیق، نه‌تنها در افزایش سطح علمی جامعه‌ی علمی مؤثر است، بلکه باعث می‌شود طلاب درک عمیق‌تری از مطالب پیدا کنند و آن‌ها را با دقت و عمق بیشتری منتقل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha